اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اعلام حمایت شهرداران 16 شهر برزیل از «روسف»

رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد که شهرداران 16 شهر برزیل از رئیس‌جمهور این کشور در برابر طرح برگزاری دادگاه سیاسی حمایت کرده‌اند.

اعلام حمایت شهرداران 16 شهر برزیل از «روسف»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، شهردار 16 مرکز استان در برزیل روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از «دیلما روسف» رئیس‌جمهور این کشور در برابر طرح برگزاری دادگاه سیاسی علیه وی حمایت کردند.

بیانیه مذکور پس از دیدار این 16 شهردار با «روسف» که به مناسب روز تولد وی در مقر ریاست جمهوری برزیل برگزار شد، صادر گردیده است.

شهرداران برزیلی درخواست برگزاری دادگاه سیاسی برای رئیس‌جمهور برزیل را اشتباهی بزرگ خواندند و آن را فاقد پشتوانه قانونی دانستند.

این شهرداران همچنین اعلام کردند: مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه برزیل قرار دارند، بدون احترام به قانون اساسی این کشور قابل حل نخواهند بود.

هفته گذشته نیز برخی شهرداران، روشنفکران، استادان، دانشجویان و چهره‌های برجسته برزیلی حمایت خود از حاکمیت دموکراسی بر کشور را اعلام کردند و خواستار توقف تلاش‌های اپوزیسیون برزیل برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور از طریق برگزاری دادگاه سیاسی شدند.

این افراد همچنین هشدار دادند که اقداماتی از این دست موجب بی‌ثباتی ملی خواهد شد و برنامه‌های اقتصادی جدید دولت را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در بین افرادی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، سران احزاب مختلف برزیل از جمله حزب «جنبش دموکراتیک»، «سوسیالیست» و «کارگران» دیده می‌شود.

از سوی دیگر فدراسیون صنایع دولتی «سائوپائولو» روز گذشته حمایت خود از برگزاری دادگاه سیاسی علیه «روسف» را اعلام کرد و اظهار داشت: 91 درصد صاحبان صنایع خواستار برکناری رئیس‌جمهور هستند.

به گزارش فارس، «کونها» کسی بود که مجوز برگزاری یک دادگاه سیاسی علیه رئیس‌جمهور این کشور را صادر کرد.

رئیس‌جمهور برزیل نیز در واکنش به این اقدام تصریح کرد: من تا آخرین روز از دوران ریاست جمهوری خود در این سمت باقی خواهم ماند و برگزاری دادگاه سیاسی علیه خود را ناعادلانه می‌دانم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من مرتکب هیچ عمل غیرقانونی نشده‌‍ام و از قانون اساسی کشور تخطی نکرده‌ام؛ من در سوئیس حساب بانکی ندارم و دولت من نیز تمامی اقدامات خود را براساس تعهدی که به ملت دارد، انجام داده است.

«روسف» در ادامه افزود: من آماده‌ام تا برای اثبات بی‌گناهی خود با تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی برزیل به گفت‌وگو بنشینم.

«ادواردو کونها» رئیس کنگره برزیل و «فرناندو کویور دمیو» رئیس‌جمهور سابق این کشور از 20 آگوست (29 مرداد) به صورت رسمی از سوی دادستانی برزیل به مشارکت در پرونده فساد شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» محکوم شدند.

در همین راستا دادستان کل برزیل با ارسال شکایتی علیه «کونها» به دیوان عالی این کشور، خبر داد که وی در ازای دریافت رشوه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار اجازه ساخت دو کشتی‌ کاوشگر برای شرکت «پتروبراس» را در فاصله زمانی ژوئن 2006 تا اکتبر 2012 (خرداد 1385 تا مهر 1391) صادر کرده است.

«کونها» یکی از سیاستمداران قدرتمند و با نفوذ برزیل به شمار می‌رود که پس از افشای اعترافات یکی از متهمان این پرونده مبنی بر پرداخت رشوه به وی، به یکی از مخالفان جدی دولت «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور آمریکای جنوبی نیز تبدیل شده است.

در ماه مارس 2014 بی‌نظمی‌های موجود در شرکت «پتروبراس» به لطف یکی از عملیات‌های پلیس فدرال آشکار شد و چند نفر از افراد مجرم نیز دستگیر شدند.

این رسوایی بزرگ مشکلات فراوانی را برای «پتروبراس» در جذب منابع مالی در بازارهای بین‌المللی به وجود آورد و همچنین 58 درصد از ارزش خود در ماه‌های اخیر را در این بازارها از دست داد، دلیلی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه نفت برای سال‌های آینده نیز شد.

شرکت نفتی «پتروبراس» که بیشترین قسمت آن متعلق به دولت برزیل است یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی دارای سرمایه‌گذاری در آسیا، آفریقا و خاورمیانه می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول