اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

عقل مهم‌ترین فرهنگ دینی است

مفسر قرآن کریم گفت: هیچ نعمتی بالاتر از عقل که قطب فرهنگی انسان است، نیست، بنابراین دین از انسان خواسته یا عاقل باشد یا محققانه تقلید کند.

عقل مهم‌ترین فرهنگ دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان که در موسسه آموزشی پژوهشی اسرا برگزار شد، گفت: از آنجایی که ما در برابر دین خدا مسئولیم، باید آن را بشناسیم و بدانیم چه فرهنگی را عرضه کرده تا بتوانیم وظیفه خود را تشخیص و انجام دهیم.

وی انسان‌ها را از نظر فکری و رفتاری به سه دسته تقسیم کرد و گفت: انسان‌ها در سه نوع متفاوت دسته‌بندی می‌شوند و برخی از آنها تا پایان عمر در دسته خودشان باقی می‌مانند و برخی پیشرفت می‌کنند.

مفسر قرآن کریم افزود: برخی از انسان‌ها نه کاری به معنویات دارند و نه کاری به مادیات و حقایق جهان و تنها به فکر گذراندن روزهای زندگی و سپری کردن عمرشان هستند.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که کاری به معنویات ندارند، اما پا را فراتر از دسته نخست گذاشته و با تحصیل و تحقیق در علومی همچون فیزیک و شیمی و کیهان شناسی تلاش کردند که ماده و جهان را بشناسند.

آیت‌الله جوادی آملی در تبیین ویژگی‌های دسته سوم تصریح کرد: این‌ها کسانی هستند که پیام‌های الهی را دریافت کردند و هرچند همچون دسته‌های اول و دوم به زندگی و کسب علم پرداختند، اما از آخرت غافل نشدند و به انجام دستورات الهی پرداختند.

وی با اشاره به ویژگی‌های آخرت ابراز کرد: در دنیا همه چیز و هرکاری مبتنی بر روابط و ضوابط است، اما در قیامت انسان فقط میهمان اعمال خویش است و بس؛ بنا بر این هرکاری که به درد ابدیت انسان نمی‌خورد و او را در آنجا یاری نمی‌کند، بیهوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید از عمر خود حداکثر استفاده را کند، تاکید کرد: اگر کسی ساعتی در جایی بنشیند، سخنی عالمانه نگوید یا نشوند، عمرش را تلف کرده است، بنابراین اگر انسان می‌خواهد سخنی بگوید، هم باید منظم و با محور و موضوع مشخص بوده و هم عالمانه و با قصد قربت باشد.

وی با تبیین علت خلیفة الله بودن انسان اظهار کرد: غیر انسان تمام موجودات بین راهی هستند چون یا همچون جانوران از صفر شروع می‌کنند و به هیچ کمالی نمی‌رسند، یا همچون فرشتگان از همان ابتدا به کمال رسیده‌اند و تلاشی برای رسیدن به جایگاهشان نکرده‌اند، اما انسان به این دلیل خلیفه خدا شده که از صفر شروع می‌کند و با تلاش خود سفر طولانی لقاءالله را می‌پیماید و به کمال می‌رسد، بنابراین اشرف مخلوقات است و ویژه‌ترین جایگاه را دارد.

آیت‌الله جوادی آملی خرد را قطب فرهنگی انسان دانست و گفت: اگر جامعه خردمند نباشد، فریب شرق و غرب را می‌خورد و نمی‌تواند متکی به خود باشد.

وی به معنای واژه عقل اشاره کرد و گفت: واژه عقل از عقال به معنای زانوبند شتر چموش گرفته شده است، چون انسان تا وقتی که شهوت، غضب و توهمات خود را عقال نکند، نمی‌تواند اندیشه‌اش را رشد دهد.

مفسر قرآن کریم عقل را مشابه سیم خاردار دانست و اذعان کرد: عقل همچون سیم خارداری است که انسان را از رفتن به بیراهه باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه انسان برای هرکاری باید دلیل داشته باشد، تاکید کرد: انسان هرکاری می‌کند باید از روی دلیل و برهان باشد، چون در روز قیامت بابت هر کاری که انجام داده، از او سئوال می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم عقل را مهم‌ترین فرهنگ دینی توصیف کرد و گفت: هیچ نعمتی بالاتر از عقل نیست و دین از انسان خواسته یا عاقل باشد یا محققانه تقلید کند.

انتهای پیام/2258/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول