اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

در سیاست خارجی کاردان بودن شرط است

محمد خامنه ای: در سیاست خارجی فعالیت فیزیکی زیاد تاثیر ندارد و کاردان بودن و نبض را در دست داشتن و دقیق ضربات خود را به موقع وارد کردن و در موقعش پیوستن به یک جناحی و یا بریدن از یک جناحی و در موقعش یک حرفی را زدن و یا عملی را انجام دادن و فعال بودن سیاست خارجی است .

در سیاست خارجی کاردان بودن شرط است

رخدادهای 29 آذر 1361

چکیده

  • به دنبال حمله موشکی دیروز به دزفول از سوی رژیم بعث عراق 62 نفر شهید و 287 نفر مجروح شده اند . آمارها قطعی نیست و امکان افزایش شهدا وجود دارد .

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر در دومین اطلاعیه مشترک خود تشکیل ستاد پیگیری فرمان اخیر امام را اعلام کردند .

 

  • سخنگوی وزارت خارجه کشورمان: دولت بعث عراق با اتهام واهی دخالت ایران در انفجار خبرگزاری عراق، می خواهد بر موج مخالفت ها و حرکت های اسلامی مردم عراق سرپوش گذاشته و آن ها را ناچیز بشمارد .

 

  • آیت الله محمد خامنه ای: سیاست خارجی ایران فعال نیست  چرا که اعزام گروه هایی به خارج و اعزام وزیر و سفیر به حساب فعالیت گذاشته نمی شود .

حمله موشکی عراق به دزفول ؛ صدها نفر شهید و زخمی شدند

به دنبال حمله موشکی دیروز به دزفول از سوی رژیم بعث عراق کار خارج ساختن اجساد مطهر شهدا و مجروحان از زیر آوار همچنان ادامه دارد .  طبق این گزارش تا ساعت هفت و نیم صبح امروز به تائید مقامات شهربانی دزفول 62 نفر شهید و 287 نفر مجروح شده اند . آمارها قطعی نیست و امکان افزایش شهدا وجود دارد . صبح امروز از سوی آیت الله قاضی امام جمعه دزفول و نیز فرماندار آن شهرستان عزای عمومی اعلام شد.(1)

نخست وزیر : حامیان صدام در سراسر جهان تقاص خواهند داد

به دنبال بمباران دزفول توسط رژیم بعث عراق نخست وزیر در پیامی تاکید کرد : حامیان صدام در سراسر جهان باید بدانند که سرانجام تقاص این همه جنایات را باید پس بدهند و کشورهای ارتجاعی و وابسته به آمریکا در منطقه بدانند که زبانه این آتش دامن آن ها را هم خواهد گرفت .

وی افزوده است : دولت خدمتگزار ضمن خضوع در مقابل قهرمانی ها و حماسه آفرینی های شما مردم سلحشور و با ایمان به امام امت و امت و بازماندگان شهدا تبریک و تسلیت عرض نموده و اعلام می دارد که به خون خواهی از خون شهیدان لحظه ای آرام نمی گیرد و تمام هم خود را برای نابودی خصم آمریکایی و احقاق اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی بسیج می دارد.(2)

ستاد پیگیری فرمان 8 ماده ای امام تشکیل شد

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر در دومین اطلاعیه مشترک خود تشکیل ستاد پیگیری فرمان اخیر امام را اعلام کردند .

در بخشی از این اطلاعیه مشترک آمده است : برای پیگیری فرمان واجب الاتباع امام امت ستادی مرکب از آقایان امامی کاشانی رئیس دیوان عدالت اداری ، محقق داماد رئیس بازرسی کل کشور ، ناطق نوری وزیر کشور و آقازاده وزیر مشاور در امور اجرایی تشکیل و مسئولیت یافت تا با در نظر گرفتن دقیق مواردی که در متن امام امت آمده است زمینه اجرایی تشکیل هیئت ها در مراکز استان ها و شهرستان ها و تحقق همه جانبه دستورات امام را فراهم سازد . (3)

در رابطه با پیگیری فرمان هشت ماده ای امام خمینی رهبر انقلاب میرحسین موسوی نخست وزیر دستور العملی صادر و تاکید کرد : گروه های تحقیق به پرونده و سوابق کارمندان ادارات رسیدگی می نمایند و این گروه ها به هیچ وجه نباید تجسس در زندگی خصوصی اشخاص نمایند و همه اعضای هیئت های بدوی و یا تجدید نظر مکلفند اگر در پرونده شخصی به لغزشی برخوردند آن را افشا ننموده و آبرو و حیثیت اجتماعی افراد را مراعات نمایند . (4)

ایران دخالت در انفجار خبرگزاری عراق را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت و گویی در ارتباط با ادعای رژیم بعث مبنی بر دخالت ایران در انفجار خبرگزاری عراق گفت : دولت بعث عراق با این اتهام واهی می خواهد بر موج مخالفت ها و حرکت های اسلامی مردم عراق سرپوش گذاشته و آن ها را ناچیز بشمارد و با این گونه دروغ پردازی ها اذهان عمومی جهان را از موج فزاینده مخالفت ها و نارضایتی های داخلی منحرف نمایند .

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تکذیب خبر دخالت جمهوری اسلامی ایران در انفجار خبرگزاری عراق گفت : رژیم کودتایی حاکم بر بغداد آن چنان به ورشکستگی افتاده است که ناچار است جهت توجیه ضعف و ناتوانی خود در برخورد با حرکت رو به رشد مردم مسلمان و تحت ستم عراق جمهوری اسلامی ایران را مقصر قلمداد نماید . (5)

آیت الله محمد خامنه ای : سیاست خارجی ایران فعال نیست

آیت الله محمد خامنه ای در مصاحبه ای گفت : سیاست خارجی ایران فعال نیست  چرا که اعزام گروه هایی به خارج و اعزام وزیر و سفیر به حساب فعالیت گذاشته نمی شود .

وی ادامه داد : سیاست خارجی ما از نظر قانون اساسی خیلی روشن است اما ما سیاست خارجی مان فعال نیست بعضی تصور می کنند که فعالیت سیاست خارجی ما به این است که گروه ها و اکیپ هایی به خارج اعزام بشوند یا سفیر بفرستیم یا وزیر خارجه و مسئولین وزارت خارجه مسافرت کنند و بازدیدهایی بشود ، این ها را به حساب فعالیت می گذارند ، در سیاست خارجی فعالیت فیزیکی زیاد تاثیر ندارد و کاردان بودن و نبض را در دست داشتن و دقیق ضربات خود را به موقع وارد کردن و در موقعش پیوستن به یک جناحی و یا بریدن از یک جناحی و در موقعش یک حرفی را زدن و یا عملی را انجام دادن و فعال بودن سیاست خارجی است .

وی ادامه داد : در دنیا یک خط هست که تمام کشورها و دولت های دیگر را به دو جناح تقسیم کرد ، یک دسته در راست و یک دسته در چپ هستند و ما نتوانستیم از این دو دسته کسانی را جدا کنیم و یک خط سوم و جناح سومی را به وجود بیاوریم . البته روابطی با بعضی از کشورها داریم ، روابط درجه یک ، روابط حسنه درجه دو داریم و درجه سه داریم و با بعضی ها روابط خصمانه پیدا کردیم که این ها حساب شده و از روی منطق دیپلماسی نبوده ، به نظر من اگر ما در سیاست خارجی فعال بودیم جنگ با عراق این قدرها طول نمی کشید و در افغانستان می شد اقدامات صحیحی کرد . در ناحیه خلیج فارس و حتی در اقیانوس هند می شد ما ابتکار عمل در دست داشته باشیم و زمینه سیاسی خاورمیانه را می شد ما به مقدار قابل توجهی تغییر بدهیم ، کشورهای همسایه را بیش از این که با ما روابط تجاری دارند بالاتر ببریم .

آیت الله محمد خامنه ای اظهار داشت :  در این رابطه من از وزارت خارجه زیاد گله نمی کنم به دلیل این که مسئولین آن نهایت زحمت خود را می کشند ولی این دستگاه شاید نارسایی هایی داشته و حدس می زنیم که امکاناتی نداشتند این امکانات را باید برای آن ها فراهم کرد و این برنامه ریزی ها را هم در مجلس ، کمیسیون مربوطه باید بررسی کند و مجلس در زمینه سیاست خارجی تقریبا فعالیتش صفر بوده است . (6)

رئیس کا گ ب تغییر کرد

خبرگزاری تاس دیروز اعلام کرد : ویتالی فیودورچوک که اخیرا به ریاست کا گ ب انتخاب شده بود به سمت وزیر کشور منصوب شد . بنا به گزارش مزبور وی که از ماه مه گذشته به ریاست پلیس مخفی و سازمان جاسوسی و ضد اطلاعات شوروی انتخاب شده بود در پست جدید جانشین نیکلای شولوخف شده است . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 29 آذر 1361 ، صفحه 1 و 14

2- کیهان ، 29 آذر 1361 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی  ، 29 آذر 1361 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 29 آذر 1361 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 29 آذر 1361 ، صفحه 1

6- کیهان ، 29 آذر 1361 ، صفحه 3

7- کیهان ، 29 آذر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول