اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

پرونده «حماسه ماندگار»-18

ردپای 198 دستور‌العمل مامور ویژه سیا در آشوب‌های ایران

جین شارپ بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 و در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید:«در ایران به نظر می‌رسید مخالفان خیلی چیزها را بلد بودند، اما نشانه‌ای از اینکه مبارزه بدون خشونت را عمیق فهمیده باشند، به چشم نمی‌خورد!»

ردپای 198 دستور‌العمل مامور ویژه سیا در آشوب‌های ایران

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- «پرونده حماسه ماندگار»: «ما هیچگاه به مردم هیچ کشوری نمی‌گوییم چه باید بکنند؛ این چیزی است که خودشان باید تصمیم بگیرند. ما صرفا اطلاعاتی را در اختیارشان می‌گذاریم که در طول سال‌های دراز به دست آوردیم. نوشته‌های من به مردم یاد می‌دهند چطور قدرت و اختیار سرنوشت‌شان را به شیوه‌ای صلح‌آمیز به دست آوردند».

این سخنان جین شارپ مغز متفکر انقلاب‌های مخملی منطقه و آشوب‌های مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 است.

دستورالعمل‌های جین شارپ و فعالیت نمادهای مختلف آمریکایی و غربی در چند کشور توانست با راه‌اندازی انقلاب‌های رنگین حکومت‌های غیرهمسو با منافع آمریکا سرنگون کند اما در ایران هرچند برخی خواص و جریان‌های سیاسی تابعه آنها بدنامی ابدی را در همراهی با دشمنان دیرین ملت ایران به ثبت رساندند، فشارهای مردم با بصیرت مثال زدنی خود تمام طراحی‌های صهیونیستم را برای براندازی جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب کرد. بصیرتی که بیش از همه در 9 دی 88 به رخ جهانیان کشیده شد.

متن زیر گزارشی از نقش آموزه‌های «جین شارپ» استاد بازنشسته دانشگاه ماساچوست دارتموث و مامور ویژه سیا در هدایت انقلاب‌های رنگین منطقه و آشوب‌های سال 88 ایران است:

جین شارپ بنیان‌گذار موسسه آلبرت انیشتین یکی از موسسات مورد حمایت پنتاگون است، شهرت جهانی وی به دلیل انتشار کتاب از «دیکتاتوری تا دموکراسی» است؛ کتابی که از آن تحت عنوان کتاب مقدس انقلاب‌های مخملی یاد می‌شود.

کتاب از دیکتاتوری تا دموکراسی در سال 1372 منتشر و تاکنون با حمایت موسسات آمریکایی به 34 زبان مختلف ترجمه شده است. موسسه آلبرت انیشتین معتقد است که دستورالعمل‌های کتاب جین شارپ تا امروز در کشورهای صربستان، گرجستان، اوکراین، قرقیزستان و بلاروس به صورت موفقیت آمیز اجرا شده است.

کتاب از دیکتاتوری تا دموکراسی کتابی کوچک و 70 صفحه‌ای است که دو سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منتشر شد.

198 دستورالعمل در این کتاب گنجانده شده است که از آن تحت عنوان 198 دستورالعمل طلایی برای براندازی حکومت‌ها یاد می‌شود.

در حقیقت دستورالعمل‌های «جین‌شارپ» راهنمای سازماندهی اعتراضات گروهی با هدف براندازی حکومت‌هایی است که با آمریکا و متحدین غربی‌اش همراهی نمی‌کنند.

موسسه آلبرت انیشتین متولی چاپ کتاب‌های جین شارپ و ترجمه آن به زبان‌های مختلف است. موسسه‌ای که گفته می‌شود غیرانتفاعی و غیردولتی است و در شهر بوستن آمریکا واقع شده است.

مهم‌ترین مشتریان و حامیان مالی موسسه آلبرت انیشتین اتاق‌های فکر اعضای جمهوری‌خواه آمریکا هستند؛ موسساتی مانند فورد آمریکا که سابقه‌ای طولانی در انجام پروژه های تحقیقاتی موسوم به گسترش دموکراسی دارند.

بنیاد فورد طراح اصلی پروژه استفاده از روش‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی آمریکاست.

پروژه‌ای که تلاش دارد مداخله نظامی آمریکا در اقصی نقاط دنیا را تبدیل به مداخله سیاسی و اجتماعی کند.

موسسه فورد آمریکا حامی پروژه‌های براندازی نرم پنتاگون است و بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی پنتاگون توسط این موسسه انجام می‌شود.

در حقیقت موسسه آلبرت انیشتین بخش کوچکی از طرح جایگزینی مداخلات سیاسی و اجتماعی به جای مداخلات نظامی است که متولی آن بنیاد فورد آمریکا و صاحب اصلی پروژه پنتاگون است.

جین شارپ یکی از اعضای عالی رتبه اتاق فکر وزارت دفاع آمریکاست.

نکته‌ای که همواره سعی شده در پشت عناوین دانشگاهی وی مخفی شود

*اعتراف نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور

دی ماه 1388 نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور با انتشار مقاله‌ای در وبگاه اینترنتی این روزنامه از وقایع پشت پرده در سال 88 تهران رمزگشایی می‌کند.

کریستین ساینس مانیتور معتقد است که معاندین جمهوری اسلامی تاکتیک‌های براندازی را از استادی در دانشگاه هاروارد به نام «جین شارپ» آموختند.

چند سال قبل از این وقایع نسخه فارسی کتاب از دیکتاتوری تا دموکراسی نوشته جین شارپ بر روی وب سایت انتشارات انیشتین قرار گرفت، کتابی که قبلا در انقلاب‌های رنگین اروپای شرقی امتحان خود را مطابق میل آمریکا پس داده بود.

*نسخه آمریکایی انقلاب‌های مخملی در منطقه

نسخه آمریکایی انقلاب‌های مخملی در قرن 21 یک شروع مشابه دارد: نپذیرفتن نتیجه انتخابات و به خیابان کشاندن مردم به بهانه تقلب!

در گرجستان پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در آذر 82، در اوکراین پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در 1383، در قرقیزستان پس از اعلام انتخابات پارلمانی در اسفند 1383 و در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1388.

*دستورالعمل‌های جین‌ شارپ برای به خیابان کشیدن مردم

در انقلاب‌های رنگین اعتراض به نتایج انتخابات بهانه‌ای برای آغاز آشوب‌ و اغتشاش خیابانی بود و دستاویزی که قرار بود کاندیداهای مورد حمایت غرب را در صورت شکست در انتخابات با به خیابان کشیدن طرفداران به قدرت برساند.

محمدعلی ابطحی یکی از فعالین فتنه در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهامات متهمین در سال 88 برگزار شد با اشاره به بحث تقلب آن را اسم رمز شورش در ایران دانست و گفت: «تقلب اسم رمز شورش در ایران شد، یعنی به جای اینکه تقلب به عنوان یک نگاه کاملا فنی در انتخابات باشد تبدیل شد به اسم رمز شورشی که در آن سازماندهی آرا وجود داشت، فعال شدن نیروها وجود داشت. لشکرسازی برای تقلب وجود داشت در حالی که تقلب لشکرسازی نیاز نداشت، تمرین پهن شدن مردم در خیابان‌ها برای اولین بار شکل گرفت، تمرین نگهداری گسترده مردم در خیابان‌ها از نکات قابل توجهی بود که در چارچوب تقلب معانی زیادی پیدا می‌کرد.»

استفاده از دستورالعمل‌های جین‌ شارپ برای به خیابان کشیدن مردم و دامن زدن به تحرکات براندازانه یکی از نکات مشترک انقلاب‌های رنگی است.

آنچنان که جین شارپ در دستورالعمل‌هایش توجیه کرده است در تمامی تحرکات رنگ‌ها، نمادها صداها و نورها نقشی اساسی دارند.

در گرجستان گل سرخ در اوکراین رنگ نارنجی در قرقیزستان گل لاله و در ایران رنگ سبز نمادهایی برای اغتشاشات خیابانی بودند.

رنگ‌ها و نمادها ابزاری بودند برای گسترش اعتراضات و سازماندهی نیروها؛ رنگ‌ها و نمادها قرار بود وسیله‌ای برای جداسازی و ساماندهی اغتشاشگران از مردم عادی باشند.

هدف از این سازماندهی گسترده برگزاری میتینگ‌ها و سخنرانی‌ها و تجمعات اعتراضی بود. تجمعاتی که با تخریب اموال عمومی و خصوصی همراه بود.

شارپ: مخالفان ایران مبارزه بدون خشونت را نفهمیده‌اند

جین شارپ بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 و پس از اغتشاش فتنه‌گران در گفت‌وگو با تلویزیون بی‌بی‌سی می‌گوید:«در ایران به نظر می‌رسید مخالفان خیلی چیزها را بلد بودند اما نشانه‌ای از اینکه مبارزه بدون خشونت را عمیقاً فهمیده باشند به چشم نمی‌خورد!»

آنچنان که جین شارپ توصیه می‌کند برای سازماندهی اعتراضات گسترده علاوه بر رنگ و نماد می‌باید ابزارهایی برای اطلاع‌رسانی عمومی در اختیار داشت، ابزارهایی که در دوران انتشار کتاب از دیکتاتوری تا دموکراسی در نوارهای صوتی، رادیو و تلویزیون خلاصه می‌شد و امروزه در قالب اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تر و تاثیرگذارتر شده است.

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف انقلاب‌های مخملی تا جایی اهمیت داشت که وزارت خارجه آمریکا در بحبوحه حوادث سال 88 تهران شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی را ملزم می‌کند تا تعمیرات فنی خود را به روزهای بعدی موکول نمایند.

هیلاری کلینتون در این‌باره در مصاحبه‌ای با فرید زکریا در سال 2009 می‌گوید: «ما در وزارت امور خارجه آمریکا تویتر را با وجود برنامه‌ گردانندگان آن برای از کار انداختنش به خاطر مسائل فنی همچنان فعال نگه داشتیم، مادر واقع بدون اقدام آشکار کارهای زیادی برای ادامه تظاهرات انجام دادیم و به این کارها برای حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.»

جک دورسی مدیر اجرایی تویتر نیز در این خصوص اعتراف می‌کند:«کسانی از وزارت خارجه آمریکا چنین درخواستی را مطرح کردند و به همین علت برای فراهم آوردن امکان دریافت اطلاعات از ایران تصمیم گرفتیم کار تعمیرات را به تعویق بیندازیم».

*چگونه شبکه‌های اجتماعی اعتراضات به نتایج انتخابات در ایران را شکل داد؟

در کنار برگزاری راهپیمایی‌ها، تظاهرات‌ها و تجمعات توام با تخریب اموال عمومی و خصوصی بنابر توصیه جین شارپ ابزارها و بسترهای فرهنگی هم باید به کار گرفته شود.

کاریکاتور، شعر، تئاتر، فیلم، پوستر و همه آن چیزی که می‌توانست افکار عمومی را جلب و افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد به کار گرفته می‌شود تا براندازی تمام عیاری شکل بگیرد.

* اعطای جایزه‌های غیرواقعی و ظاهری

براساس توصیه‌های جین شارپ اهدای جایزه‌های بین‌المللی حتی به صورت ظاهری و نمادین می‌تواند مانع مناسب موثر در راه برخورد قاطع با عاملان ایجاد انقلاب‌های مخملی باشد.

جین شارپ توصیه می‌کند برای انجام موفقیت‌آمیز یک انقلاب مخملی باید از حمایت‌های تمام عیار از فراسوی مرزها کمک گرفت؛حمایت‌هایی که لزوما حمایت‌های مرسوم و دیپلماتیک محسوب نمی‌شود.

در حوادث سال 1388 تهران رژیم صهیونیستی، آمریکا و بخشی از کشورهای غربی تمام تلاش خود را برای حمایت از فتنه‌گران به کار گرفتند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیست بارها بر این موضوع تاکید می‌کند: «ما خودمان را در کنار افرادی که در ایران بودند می‌دانیم».

شوئر یکی از مامور سابق سیا نیز در تایید این مدعا می‌گوید: «ما به طور مخفیانه تلاش کردیم و این حمایت پنهانی با کمک متحدانمان صورت گرفته است، به مدت طولانی برای سرنگونی رژیم ایران تلاش کردیم و آشکار است که ما در آنجا عواملی داریم».

هیلاری کلینتون نیز اعتراف می‌کند: «اگر خیلی تند و آشکار وارد عمل می‌شدیم، توجهات خیلی زود جلب می‌شد و رهبران ایران از ما برای متحد کردن کشور بر ضد افرادی که در صحنه تظاهرات بودند استفاده می‌کردند اما در پشت پرده کارهای زیادی انجام دادیم».

محمد نوری‌زاد از عوامل ضدانقلاب فعال در خارج از کشور نیز در مصاحبه‌های خود در سال 2009 و در بحبوحه فتنه اظهار می‌کند: «خیلی مهم بود که این جنبش از عامل خارجی برای خود رسمیت بگیرد، یعنی جهان این جنبش را به رسمیت بشناسد. الان جنبش به جایی رسیده که شما می بینید اتحادیه اروپا جلسه می‌گذارد، کمیته حقوق بشر، دولت آمریکا حتی دولت‌های منطقه خاورمیانه همه در این خصوص جلسه می‌گذارند. جلوی رژیم جمهوری اسلامی یک نیروی قدرتمند است که آماده رویارویی است!»

میرمحمد حسین رسام تحلیلگر ارشد بخش سیاسی سفارت انگلیس و از فعالین فتنه نیز در تشریح فعالیت کشورهای خارجی پس از انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: حدود 4 ماه قبل از انتخابات در سفارت انگلستان جلسه‌ای با حضور دیپلمات‌ها و کارمندان بخش سیاسی سفارت تشکیل شد و با تدوین دستورالعمل دریافتی که  از لندن رسیده بود بررسی تحولات انتخاباتی در دستور کار تمامی کارمندان محلی بخش سیاسی قرارگرفت، در همین رابطه طی ملاقات‌های متعدد با مرتبطین در اماکن بیرون از سفارت از جمله رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و دفاتر برخی فعالین سیاسی به ویژه اصلاح‌طلب‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و اخبار انجام شد، جلسات به صورت منظم و روزانه در سفارت تشکیل می‌شد که دراین جلسات روزانه، اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گرفتند و برای لندن ارسال می‌شد.

*انگلستان بر طرح ادعای تقلب تاکید داشت

در اولین گزارش‌ ارسالی که بعد از انتخابات برای لندن داشتیم، انگلستان بر روی ادعای تقلب از سوی یکی از نامزدها تاکید کرده بود و سفارت نیز تاکید کرده بود در تجمعات و اغتشاشات حضور فعال داشته باشند.

برخی از این اطلاعات ارسالی تبدیل به سیاست‌های کاری از سوی لندن می‌شد و بخشی از این سیاست‌ها به شبکه فارسی بی‌بی‌سی ابلاغ می‌شد و توسط آنان به اجرا گذاشته می‌شد».

هیلاری کلینتون در گفتگویی با فرید زکریا می‌گوید: «آرزو داشتم در تحولات پس از انتخابات 2009 در ایران صریح‌تر صحبت کرده بودم و ای کاش دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این در سال 2009از تحولات حمایت می‌کرد. شما نمی‌دانید اظهارات تا چه اندازه می‌تواند به افراد امید بدهد».

*نافرمانی مدنی؛ اصلی‌ترین فرمان جین شارپ

اصلی‌ترین فرمان جین شارپ برای براندازی حکومت‌ها نافرمانی مدنی است، دستوری که در تمامی انقلاب‌های مخملی به اجرا گذاشته شده است.

دستورالعمل‌های جین شارپ و فعالیت نمادهای مختلف آمریکایی و غربی در چند کشور توانست با راه‌اندازی انقلاب‌های رنگین حکومت‌های غیرهمسو با منافع آمریکا سرنگون کند.

در ایران اما هرچند برخی خواص و جریان‌های سیاسی تابعه آنها بدنامی ابدی را در همراهی با دشمنان دیرین ملت ایران به ثبت رساندند اما فشارهای مردم با بصیرت مثال زدنی خود تمام طراحی‌های صهیونیستم را برای براندازی جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب کردند. بصیرتی که بیش از همه در 9 دی 88 به رخ جهانیان کشیده شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول