اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«نچرال گاز اروپا» نوشت؛

ترکیه و رژیم‌صهیونیستی در بهار ۲۰۱۶ توافق احداث خط لوله گاز را اعلام می‌کنند

منابع خبری از اعلام رسمی توافق ترکیه و اشغالگران صهیونیست درباره ساخت خط لوله گاز تا بهار آینده خبر می‌دهند.

ترکیه و رژیم‌صهیونیستی در بهار ۲۰۱۶ توافق احداث خط لوله گاز را اعلام می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارشناسان و تحلیل‌گران از اقدام قریب‌الوقوع ترکیه و اشغالگران صهیونیست برای احداث خط لوله گاز در بستر دریای مدیترانه خبر داده‌اند.

وبگاه خبری-تحلیلی «نچرال گاز اروپا»، که در شهر «ونکوور» کانادا فعالیت می‌کند، امروز (یکشنبه) نوشت؛ همزمان با تحریم‌های تنبیهیِ مسکو علیه آنکارا، دولت ترکیه قصد دارد برای تأمین انرژی گاز مورد نیاز خود و در راستای فرایند عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی، توافق احداث خط لوله گاز را با تل‌آویو در بهار 2016 نهایی کند.

این رسانه در ادامه به نقل از «روزنامه هابرتُرک» می‌نویسد: «ترکیه و اسرائیل درحال مذاکره برای تأمین گاز ازطریق خط‌ لوله‌ای در بستر دریای مدیترانه هستند. آنکارا امیدوار است بتواند با انجام این طرح، تا سال 2019 سالانه بالغ بر 30 میلیارد متر مکعب گاز اسرائیل را به درون مرزهای خود منتقل کند. از این مقدار،‌20 میلیارد مترمکعب آن، سهم اروپا خواهد بود. دولت رجب اردوغان تصمیم دارد با این اقدام بتدریج وابستگی 50 درصدی گاز این کشور به روسیه را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

گفته شده است بهای پیشنهادی رژیم صهیونیستی به ترکیه برای فروش گاز،‌ 199 دلار در ازای هر هزار مترمکعب است، که رقمی مطلوب برای آنکارا محسوب می‌شود.

خط لوله مذکور به‌طول 550 کیلومتر و به مقصد شهر بندری «مِرسین» ترکیه، واقع در جنوب این کشور و در سواحل شمال‌شرقی دریای مدیترانه، خواهد بود. هزینه انجام طرح، حدود 2.5 تا 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش نشریه نچرال گاز اروپا، باتوجه به پایان‌یافتن مناقشه آنکارا-رژیم‌صهیونیستی درخصوص قضایای مربوط به «کاروان آزادی غزه»، انتظار می‌رود دو طرف توافق ذکرشده را در بهار سال 2016 بطور رسمی اعلام کنند.

علاوه بر وارد کردن گاز از اراضی اشغالی سرزمینِ فلسطین، دولت ترکیه بدنبال دریافت گاز از منابع دیگری همچون کشور آذربایجان نیز هست. اوایل ماه دسامبر سال جاری، آنکارا و باکو درباره تسریع در روند ساخت خط لوله مشترک آذربایجان-گرجستان-ترکیه، با نام «تاناپ»، که بخشی از کریدور جنوب است، موافقت کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول