اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار:

تمدن اسلامی به لحاظ تئوریک با تمدن‌های شرقی و غربی تحدی می‌کند

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی ما به لحاظ تئوریک با تمدن‌های شرقی و غربی تحدی می‌کند، بُعد تمدن‌سازی قرآن را بزرگترین معجزه اسلام دانست.

تمدن اسلامی به لحاظ تئوریک با تمدن‌های شرقی و غربی تحدی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در همایش «تمدن نوین اسلامی» در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: تحقق تمدن اسلامی و قرآنی از شاخصه‌‌های عدالت در گستره زندگی انسان و جهان بشریت به شمار می ‌رود که در نهایت با ظهور و فرج حضرت بقیه‌الله(عج) محقق خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: تمدن اسلامی و قرآنی که نبی مکرم اسلام(ص) برای ایجاد و تحقق آن گام برداشته‌اند با ظهور امام عصر(عج) تحقق کامل پیدا می‌کند و امیدواریم که ما نیز بتوانیم در این فرآیند نقش آفرینی کرده و  تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی به معنای نظامی جامع و کامل است، اظهار کرد: اسلام برای اداره ایده‌آل زندگی بشر در نظر گرفته شده است؛ در قرآن کریم، سنت و سیره پیامبر و اهل بیت(ع) نیز به این موضوع اشاره شده و رسالت ما این است که ارکان تمدن اسلامی را به جهان معرفی و دنیا را با آثار زیان بار تمدن غربی آشنا کنیم؛ جهانی که در مواجهه با چالش ‌های بسیار و درگیری تمدن‌ ها قرار دارد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌ تبار با اشاره به دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی تصریح کرد: ارسال این نامه ‌ها از سوی ایشان به این دلیل بود که جوانان غربی تمدن حاکم که به وسیله سران کشورها به مشکلات آن دامن زده شده را ریشه‌ یابی کرده و ریشه‌ های تروریست در جهان را شناسایی کنند.

وی همچنین اضافه کرد: هنگامی که گفته می‌شود قرآن معجزه خاص اسلام و دارای ابعاد متعددی است، به جهت فصاحت و بلاغت قرآن است اما علاوه بر این بعد هنری، جامعیت و نظامات قانونی و معرفتی و اخلاقی نیز مطرح می ‌شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه سخنانش عنوان کرد: یکی  از ابعاد اعجازی قرآن که باید به صورت ویژه بدان توجه شود، بعد تمدن‌ سازی قرآن است که به عنوان بزرگ‌ ترین معجزه اسلام نیز مطرح می ‌شود.

 حجت‌الاسلام شریعتی تبار با تأکید بر اینکه قرآن در بعد تمدن‌سازی و مدیریت زندگی بشر حرف‌ های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: اگر غیر از این بود دیگر فصاحت و بلاغت مفید نبود لذا قرآن، مخاطبانش را هدایت‌ و جامعه را به سبک زندگی و تمدن اسلامی که کاربردی‌ترین نظام است، هدایت می‌ کند.

 وی با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه اسراء مبنی بر اینکه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ، قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى‏نماید»، افزود: این آیه ما را به سوی یک تمدن استوار و قوی رهنمون می ‌سازد که لازمه آن برخورداری از یک نظام سیاسی و حکومتی سالم، مردم سالارانه و شایسته سالارانه است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌ تبار با بیان اینکه استقرار عدالت و امنیت از شاخصه‌های آن به شمار می ‌رود، در ادامه اظهار کرد: شاید در آیه 35 سوره نور که تفسیر بر ظهور و فرج امام زمان(عج) شده است، منظور دستیابی به تمدنی است که غایت آن توحید و نفی شرک است زیرا شرک تنها مربوط به بت پرستی پیش از اسلام نمی شود بلکه حاکمیت مستکبرین عالم و استثمارگری انسان ‌ها خود از مصدایق شرک محسوب می شود.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین یادآور شد: جامعه در سایه این تمدن قوی باید به یک جامعه سالم که در پرتو بندگی خدا آزادی و امنیت در آن موج می‌زند، تبدیل شود چرا که تمدن اسلامی ما به لحاظ تئوریک کاملا با تمدن‌های شرقی و غربی تحدی می ‌کند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفسیر آیات 261 و 270 سوره بقره در جلد چهارم تفسیرالمیزان علامه طباطبایی (ره) عنوان کرد: این آیات مربوط به انفاق است که در صورت مطالعه و نشر آن گام ‌های بسیار مهمی در شناسایی و شناخت تمدن اسلامی برداشته خواهد شد زیرا هنگامی که در جامعه اسلامی عده‌ ای اهل تجمل و تکاثر و عده ای محتاج نان شب باشند، این امر خود زمینه‌ ساز اختلاف و کینه توزی شده و ستون فقرات آن جامعه را خواهد شکست.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه و ثروت، شاخصه اصلی تمدن غربی است، ابراز کرد: این موضوع بدان معناست که عده ای برای رسیدن به  تمایلات دنیوی خود بشریت را به بازی می‌ گیرند. بنابراین بر ماست تا تمدن نوین اسلامی خود را شناخته و به گذشته مشعشع خود بازگردیم.

 وی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه وظیفه ما  احیای تمدن اسلامی است، یادآور شد: البته مشکلی که به احیای تمدن اسلامی ضربه می ‌زند حوزه عمل و رفتار است، اینکه در این خصوص چقدر به مظاهر اسلامی پایبند و عامل باشیم خود از عوامل تأثیرگذار در تحقق و احیای تمدن اسلامی به شمار می رود.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول