اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

بیماری‌های ریوی در پایتخت شعله‌ور می‌شوند/ هشدار به همه گرو‌ه‌های جامعه

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به دلیل آلودگی هوا بیماری‌های ریوی در پایتخت بیشتر می‌شود؛ لذا کودکان، زنان باردار و سالمندان باید از تردد در هوای آلوده به شدت خودداری کنند.

بیماری‌های ریوی در پایتخت شعله‌ور می‌شوند/ هشدار به همه گرو‌ه‌های جامعه

ام‌البنین پاک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با آلودگی هوا و میزان ابتلا به بیماری‌های ریوی اظهار داشت: آلودگی هوا به طور کلی سبب ایجاد و تشدید بیماری‌های زمینه‌ای ریوی همچون آسم، برونشیت، فیبروز ریه و سرطان می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر آلودگی و تشدید بیماری آسم گفت: هر چند که ابتلا به آسم وابسته به استعداد فرد بوده ولی با آلودگی این بیماری زودتر به وقوع پیوسته و شایع‌تر می‌شود، ترکیبات گوگردی و ذرات معلق از محرک‌هایی به شمار رفته که سبب تشدید بیماری آسم در افراد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: افراد سیگاری که برونشیت انسدادی ریه داشته باشند در تماس با آلاینده‌ها  علائم بیماری آنها تشدید شده و باید توجه داشت که آلاینده‌ها فقط منجر به تشدید بیماری‌های ریوی یا ایجاد آن در کوتاه‌مدت نمی‌شود بلکه به دلیل وجود ذرات سرطان‌زای موجود در آلاینده‌ها بدخیمی ریه، سرطان، افزایش پرده دور ریه در درازمدت در افراد ممکن است ایجاد شود.

پاک‌نژاد ادامه داد: همچنین ذرات معلق موجود در آلاینده‌ها در درازمدت می‌تواند منجر به تجمع ذرات کربنی در ریه شود که این موضوع سبب التهاب ریه و پس از آن برونشیت آنتروکوتیک خواهد شد. این موضوع عوارضی همچون تنگی راه‌های هوایی را به همراه دارند.

فوق تخصص ریه،‌آسم و آلرژی،  آلودگی هوا و عفونت‌های ویروسی را شایع‌ترین علت شعله‌ور شدن بیماری‌های ریوی برشمرد و تأکید کرد: به دلیل آلودگی هوا بیماری‌های ریوی در پایتخت بیشتر می‌شود لذا؛ کودکان، زنان باردار و سالمندان باید از تردد در هوای آلوده به شدت خودداری کنند و هنگامی که در منزل هستند درب و پنجره‌ها را به درستی ببندند.

وی با بیان اینکه ماسک‌های فیلتردار چندان جهت جلوگیری از ورود هوای آلوده به ریه‌ها کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: کودکان ریه در حال رشد دارند که تا سن 18 تا 20 سالگی ریه آنها شکل می‌گیرد و در صورت وجود آلودگی این مسئله دچار اختلال شده و در زمان بیشتر حجم ریه آنها کمتر خواهند بود و این مسئله آنها را مستعد بیماری‌های ریوی در دوران بزرگسالی می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: سالمندان نیز به دلیل اینکه بیماری‌های جانبی همچون مشکلات قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و ... دارند، عوارض آلودگی در آنها چندین برابر می‌شود، زنان باردار نیز در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستند لذا تأکید می‌کنیم این افراد حتی‌‌المقدور از تردد در فضای باز خودداری کنند.

پاک‌نژاد با تأکید بر اینکه ورزش در هوای آلوده ممنوع است، تصریح کرد: این مسئله از دیدگاه ما حتی در سالن‌های بسته مناسب نیست و در اوج آلودگی هوای آلوده نیز به سالن‌ها راه یافته و با ورزش کردن موج عظیمی از هوای آلوده وارد ریه‌ها می‌شود.

فوق تخصص ریه،‌ آسم و آلرژی خاطر نشان کرد: هنگام ورزش کردن به دلیل نفس‌گیری و تنفس عمیق 3 تا 4 برابر از زمان‌های عادی هوا وارد ریه می‌شود بنابر این حتی کسانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند باید در زمان آلودگی هوا تمرینات ورزشی خود را خارج از مناطق آلوده انجام دهند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول