اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی مطرح کرد

پاسخ به چند ابهام/ محور مدل جدید قراردادهای نفتی حفظ مخزن است

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به این که محور برنامه‌ریزی‌هایمان در مدل جدید قراردادها حفظ مخزن است،گفت: با تمام کسانی که در این حوزه می‌توانستند موثر باشند مشورت‌های لازم را انجام داده‌ایم.

پاسخ به چند ابهام/ محور مدل جدید قراردادهای نفتی حفظ مخزن است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد جدی سرمایه‌گذاری در حوزه نفت را در موعد پساتحریم داریم یا خیر اظهار داشت: تصورم این است که زمان برداشته شدن تحریم‌ها همان‌گونه که اعلام شده نیمه ژانویه خواهد بود و شاید 10، 15 روز دیگر باید صبر کنیم، امیدواریم که تحریم‌ها برداشته شوند ولی آن چه در ارتباط با قراردادهای نفتی مطرح است مسئله بعد از تحریم است و بایستی منتظر باشیم که این روند با آمادگی‌هایی که در خودمان ایجاد می‌کنیم انشالله با موفقیت پیش برود.

وی گفت: تماس‌هایی که شرکت‌های نفتی تا به حال با ما داشتند تماس‌های مثبتی بوده است، ولی مسلماً فرآیندی که باید انجام شود فرآیند برگزاری مناقصه است که باید روند خود را طی کند تا طی مراحل قانونی به قرارداد منجر شود

رئیس کمیسیون بازنگری قراردادهای نفتی همچنین درباره این که آیا متن انگلیسی با متن فارسی قراردادها با یکدیگر متفاوت هستند،اظهار داشت: ما راجع به دو متن صحبت می‌کنیم، متن فارسی اشاره می‌کند به متن آن چه که هیئت دولت بر اساس الزامات قانون تصویب کردند ضمن این که متن قراردادها به صورت مدل است و مدل قراردادها طبیعتاً به انگلیسی تهیه شده و هیچ‌گاه این دو متن نباید باهم تضاد داشته باشند و تضادی هم در این رابطه وجود ندارد.

حسینی در خصوص محرمانه بودن قراردادها اظهار داشت: قراردادها بر اساس قانون محرمانه است  مگر با اجازه رئیس قوه قضاییه اما این مدل می‌تواند محرمانه نباشد ضمن این که این مدل هم اکنون در اختیار وزارت نفت است و اگر صلاح بداند آن را در اختیار خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: آن چه که اتفاق افتاده است این است که ما تقریباً همه  این متن را در سمینار تهران ارائه دادیم و چیزی نیست که محرمانه باشد بنابراین گمان می‌کنم نکته خاصی نباشد که نامفهوم باقی مانده باشد.

حسینی در ادامه برنامه با اشاره به این که بازگشت به دوران قبل از مصدق و قبل از انقلاب تعریف حقوقی مشخصی دارد،گفت: تعریف قراردادهای پیش از انقلاب مشخص است و دولت در آن نقشی جز 16 درصد نداشته است.

وی ادامه داد:سه نوع قرارداد در سطح جهان مطرح است که شامل قراردادهای خدماتی، مشارکت در تولید و امتیازی است لذا قراردادهای ما از نوع قراردادهای خدماتی است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی  با بیان این که قراردادهای خدماتی از سال 53 در ایران مطرح شده است عنوان کرد: در قراردادهای خدماتی نظارت، حاکمیت و مالکیت با دولت است و پیمانکار، سرمایه‌گذاری می‌کند و ریسک‌پذیر است.

معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به این که محور برنامه‌ریزی‌هایمان حفظ مخزن است،افزود: با تمام کسانی که در این  حوزه می‌توانستند موثر باشند مشورت‌های لازم را انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به برگزاری بیش از صد جلسه با نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف افزود: به کمیسیون انرژی جزئیات جدید قرارداد نفتی ارائه داده‌ایم، آن‌ را به صورت سی دی به همه ارائه داده‌ایم لذا باید گفت که این قرارداد موجب تقویت شرکت‌های نفتی خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول