اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی گرمی خبر داد

اجرای طرح ملی غربالگری اختلالات ژنتیک در گرمی

رئیس اداره بهزیستی گرمی از اجرای طرح ملی غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد 15 تا 25 سال در این شهرستان خبر داد.

اجرای طرح ملی غربالگری اختلالات ژنتیک در گرمی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمد بخشی از اجرای طرح ملی غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد 15 تا 25 سال در گرمی خبر داد.

وی افزود: در مرحله اول این طرح غربالگری اختلالات ژنتیک با هماهنگی اداره آموزش و پرورش شهرستان 500 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس الزهرا، پروین اعتصامی و شهید حامدی این شهرستان تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره بهزیستی گرمی گفت: در این زمینه هر دانش‌آموز دختر و پسر به مدت هشت ساعت برنامه آگاه‌سازی درباره اختلالات ژنتیک را توسط کارشناسان آموزش می‌بینند.

بخشی با بیان اینکه این طرح ملی فقط در شهرهای اردبیل و گرمی به صورت پایلوت استانی به اجرا درآمده است، تصریح کرد: یکسری از معلولیت‌ها در نتیجه عوامل ژنتیکی یا ارثی در افراد به وجود می‌آیند و هدف از اجرای این طرح غربالگری نیز شناسایی افراد مبتلابه اختلالات ژنتیک و ارجاع آنها به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی است.

این مسئول ادامه داد: در مراکز مشاوره اگر اختلال ژنتیک توسط فرم‌هایی که با نام پرسشنامه طرح غربالگری اختلالات ژنتیک توزیع می‌شود وضعیت فرد حاد تشخیص داده شود برای تشخیص دقیق نوع اختلال و درمان وی به آزمایشگاه‌های ژنتیک در شهرستان و مرکز استان فرستاده می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی گرمی همچنین از اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج، ویژه افراد و زوج‌های جوان در این شهرستان خبر داد و افزود: در این طرح نیز آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به افراد توسط پزشک داده می‌شود و در صورت مشاهده اختلال ژنتیکی در افراد برای انجام آزمایش‌های عمومی و تخصصی به مراکز تحت قرارداد بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

بخشی بیان کرد: اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج هیچ محدودیت زمانی ندارد و افراد می‌توانند هر زمان به بهزیستی شهرستان برای پر کردن فرم‌های لازم مراجعه کنند.

انتهای پیام/62012/ط20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول