اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیش بینی نشریه روسی «چشم‌انداز شرق جدید»

بن نایف با ارتش بن سلمان از قدرت ساقط می شود/عربستان از درون تجزیه خواهد شد و نفت هم به دادش نمی رسد

محمد بن سلمان اکنون مسئولیت عملیات نظامی در یمن را بر عهده دارد و اینکه ارتش در اختیار او است برای وی امتیاز بسیار ارزشمندی است زیرا در صورت به تخت نشستن محمد بن نایف، محمد بن سلمان می‌تواند از ارتش برای سرنگونی وی استفاده کند.

بن نایف با ارتش بن سلمان از قدرت ساقط می شود/عربستان از درون تجزیه خواهد شد و نفت هم به دادش نمی رسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه روسی "چشم‌انداز شرق جدید" در یادداشتی به قلم "ویکتور میخین" کارشناس روس در مسائل خاورمیانه با اشاره به نشست سران اتحادیه عرب که اخیراً در قاهره در خصوص نقش ایران در منطقه برگزار شد، نوشت: در این نشست که گویا به درخواست عربستان صورت گرفت سران عرب، ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و همچنین تضعیف امنیت منطقه متهم کرده‌اند.

کارشناس روس افزود: «محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله "اکونومیست" که آیا امکان جنگ مستقیم میان ایران و عربستان وجود دارد اذعان کرد که قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران و عربستان نباید وارد مرحله بحرانی شود، چراکه جنگ میان دو کشور نه‌تنها بر تحولات منطقه، بلکه بر کل جهان سرایت خواهد کرد و عربستان به دنبال گزینه جنگ با ایران نیست. محمد بن سلمان ضمن تشریح چگونگی 47 اعدامی در دوم ژانویه به‌ویژه شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته تشیع گفت: تمامی اعدامی‌ها حق گماشتن وکیل در تمامی پروسه‌های قضائی را داشتند و درهای دادگاه عربستان بر روی رسانه‌های جمعی باز است. وی تأکید کرد که دادگاه حاضر است تمام فرایند کیفرخواست را انتشار دهد و نگاه دادگاه عربستان به متهم شیعه و سنی یکسان است.»

به گفته تحلیل‌گر روس، در مصاحبه وزیر دفاع عربستان سعودی ذکر دو نکته حائز اهمیت است:

در وهله اول، محمد بن سلمان که در این اواخر سعی می‌کند حضوری فعال‌تری درصحنه داشته باشد بیشتر به "بلندگوی" ریاض تبدیل شده است. وی در سلسله‌مراتب سلطنت سعودی شخص سوم و پس از محمد بن نایف، ولیعهد دوم می‌باشد و در اصل این محمد بن نایف است که بایستی بجای پادشاه بیمار و ناتوان مواضع پادشاهی سعودی را اعلام کند نه محمد بن سلمان. بر این مبنا، سبقت وزیر دفاع که فرزند پادشاه فعلی نیز است خود گویای مبارزه دنباله‌دار در کاخ پادشاهی سعودی است. در کاخ پادشاهی هم هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه کسی پادشاه بعدی عربستان سعودی خواهد بود. اما محمد بن سلمان اکنون مسئولیت عملیات نظامی در یمن را بر عهده دارد و اینکه ارتش در اختیار او است برای وی امتیاز بسیار ارزشمندی است زیرا در صورت به تخت نشستن محمد بن نایف، محمد بن سلمان می‌تواند از ارتش برای سرنگونی وی استفاده کند.

در وهله دوم، وزیر دفاع عربستان موضع عربستان مبنی بر عدم جنگ با ایران را اعلام کرد این در حالی است که این موضع وزیر به‌نوعی عقب گرد در جواب همه اظهارات عجیب‌وغریب مقامات سعودی در مورد جنگ علیه تهران است که این به‌نوبه خود گویای شتاب‌زدگی عربستان سعودی در بسیج کردن جهان عرب و راه انداختن جنگ عملیات روانی علیه تهران است. اما این موضع عقب‌نشینی پس از ارزیابی موقعیت عربستان در منطقه صورت گرفت. زیرا عربستان هیچ‌گونه پیروزی در ائتلاف‌های خود در منطقه کسب نکرده است. به‌عنوان‌مثال همین عملیات "طوفان قاطع" که به فرماندهی فرزند پادشاه سعودی صورت می‌گیرد نتایج رسواکننده‌ای به همراه داشت. علاوه بر این در بعضی از مناطق مرزی عربستان، ساکنان مرزی ضمن انجام عملیات نظامی خواهان پیوستن به یمن شدند. البته رسانه‌های عربی به‌ویژه رسانه‌های عربستانی آمار دقیقی از تلفات جانی و مالی خود در یمن و سوریه ارائه نمی‌دهند.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: «به همه شکست‌های سعودی باید وضعیت مالی بسیار خطرناک این کشور را اضافه کرد، زیرا بقا و تداوم آل سعود به‌شدت به نفت وابسته است و رژیم سعودی به زندگی امن و سرشار از پول نفت عادت کرده و هر چیزی را که اراده می‌کردند در یک‌چشم به هم زدن تهیه می‌کردند. اما اکنون شرایط به‌صورت ریشه‌ای تغییر کرده است و مقامات سعودی تاوان سیاست غلط کاهش قیمت نفت به‌منظور تنبیه ایران و روسیه را پس می‌دهد و حالا به فکر صرفه‌جویی افتادند. قابل‌توجه است که عربستان سعودی نزدیک به 90 درصد از درآمدهای خود را از فروش نفت به دست می‌آورد. ازاین‌رو عربستان با کاهش دادن قیمت نفت در واقع خودزنی کرده است و بیشترین ضربه را به اقتصاد خود وارد کرده است. در عربستان سعودی نوعی انقلاب اما کوچک به شکل کسری بودجه، افزایش قیمت برق، آب و افزایش درآمد، صورت گرفت. این نتیجه سیاست‌های غلط آل سعود است که پس از قرن‌ها هنوز به‌صورت عشیره‌ای زندگی می‌کنند. بااین‌وجود عربستان سعودی هنوز تلاش می‌کند تا از ثبات در خاورمیانه جلوگیری کند و هر سنگ سنگینی را که در دنیا وجود دارد جلوی پیشبرد پرونده مسالمت‌آمیز هسته‌ای  ایران و بحران سوریه اندازد. در واقع ملک سلمان و گروهش جامعه بین‌الملل را متعجب کرده است و عملاً در اتخاذ سیاست‌های خود احساساتی رفتار می‌کنند و به‌کلی امور داخلی کشور را به فراموشی سپرده‌اند. بنابراین اگر عربستان افسار خود را در دست این قشر بی‌تجربه و جاه‌طلب بگذارد قطعاً از درون تجزیه خواهد شد و آن‌وقت نفت دیگر نجات‌بخش نخواهد بود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول