اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

مشاور اقتصادی روحانی:باید به مطالبات مردم «مهار» بزنیم!/یک حزب اصلاح‌طلب ۲۹۰ نامزد معرفی می‌کند

ادامه روند پاره کردن برگه‌های تاریخ توسط جریان خاص و یک حزب اصلاح‌طلب ۲۹۰ نامزد معرفی می‌کند از جمله مطالبی هستند که در بسته امروز گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس به آنها پرداخته‌ایم.

مشاور اقتصادی روحانی:باید به مطالبات مردم «مهار» بزنیم!/یک حزب اصلاح‌طلب ۲۹۰ نامزد معرفی می‌کند

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

ادامه روند پاره کردن برگه‌های تاریخ توسط جریان خاص

فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«جریان اصلاح‌طلب در هیچ دوره‌ای تحریم انتخابات نکرده است. ممکن است حضور پررنگ یا کم‌رنگی داشته باشد یا زمینه‌ای برای حضور نداشته باشد. حضور نه فقط به معنای رای دادن بلکه به معنای لیست دادن، مشارکت گسترده کردن، مردم را دعوت به مشارکت کردن، اینها را عرض می‌کنم. لیدر اصلاحات به عنوان سمبل اصلاحات، در انتخابات مجلس قبل حضور پیدا کردند و رای دادند. بنابراین وقتی ما از حضور در انتخابات صحبت می‌کنیم، منظورمان از حضور، فقط رای دادن نیست»!

 

*قبل از عرب‌سرخی نیز این، غلامحسین کرباسچی دیگر فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی بود که طی سخنانی اظهار کرد: «هیچ اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسم که در جهت تخریب شورای نگهبان حرفی زده باشد»!

قبل از این دو نفر هم احمد پورنجاتی، فعال بعدی اصلاح‌طلبان بود که در سال گذشته طی یادداشتی در اشاره به فتنه سال 88 گفته بود:‌ کدام اصلاح‌طلبی رفته و سنگ به شیشه زده است...بسیاری از آنها (اصلاح‌طلبان) اصلاً حضور نداشته‌اند. خشونت بوده است ولی این خشونت توسط جریانی بوده و من به عنوان کسی که در صدا و سیما فعالیت‌کرده‌ام، احتمال می‌دهم پاره کردن عکس امام در استودیو اتفاق افتاده است!

بدیهیست که با به حساب آوردن اظهارات سه فرد اشاره شده در بالا و من‌باب رندی! پس این اصولگرایان بوده‌اند که انتخابات مجلس نهم در سال 90 را تحریم کردند، اصولگرایان هستند که طی روزهای اخیر آتشباری گسترده‌ای را علیه شورای نگهبان به راه انداخته‌اند و باز هم گویا اصولگرایان بوده‌اند که با دست و «زبان» و قلم، فتنه سال 88 را به راه انداخته‌اند...

و شاید همین پاره کردن صفحات کتاب تاریخ است که سبب شده جریان سیاسی خاص طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتواند رأی حداکثری مردم را به دست آورد.

گفتنیست، فیض‌الله عرب‌سرخی پیش از این در اشاره به ماجرای تحریم انتخابات سال 90 از سوی اصلاح‌طلبان طی گفت‌وگویی اظهار کرده بود که در آن مقطع «امید به فعالیت و امید به تاثیر، از مردم گرفته شد»!

رسول منتجب‌نیا هم در توجیه آن تحریم زشت، زمانی اظهار کرد: در آن مقطع فضا مسموم و بسته بود.

غلامحسین کرباسچی نیز چند سال قبل در اشاره به تحریم انتخابات مجلس نهم از جانب اصلاح‌طلبان تأکید کرده بود: «من معتقد بودم که حتی در انتخابات مجلس همه باید شرکت کنیم اما برای اینکه شقّ عصای مسلمین نشود و جمعیت متفرق نشود، گفتیم که باشد و ما تبلیغ این حرف‌ها را نمی‌کنیم ولی عده زیادی از نیروهایی را که می‌توانستیم به مجلس بفرستیم بدون هیچ بهایی از دست دادیم. با این حضور پیدا نکردن در انتخابات مجلس هم چیزی به دست نیامد که دلمان را به آن خوش کنیم و بگوییم آمار واقعی شرکت کنندگان اینقدر بوده است و از این دست حرف‌ها. این تحریم تاثیری در جامعه نداشت».

حسین مرعشی، از دیگر چهره‌های محوری کارگزاران هم زمانی در اشاره به همین تحریم و غیبت حزب متبوعش از فرایند انتخابات کشور در سال 90 اظهار کرده بود:

«اگر در مقطعی هم کارگزاران در انتخابات غایب بوده، ناشی از شرایط سیاسی کشور بوده که در آن مقطع اصلاح‌طلبان همه غایب بوده‌اند»...

 

***

 

یک حزب اصلاح‌طلب 290 نامزد معرفی می‌کند

مجید فراهانی، دبیر کل حزب جدید‌الولاده ندای ایرانیان اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که سایت حزب ندای ایرانیان آنرا منتشر کرده، گفته است:‌ در حال حاضر افراد متعددی که سابقه خوبی در پیگیری آرمان‌های اصلاح‌طلبی در کنار تحصیلات و تجربه بالا در رفع معضلات کشور و کمک به توسعه کشور دارند، توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف انتخابیه از سدّ رد صلاحیت‌ها و حذف‌ها بگذرند. 

این نامزد انتخاباتی مجلس دهم افزوده است: حزب ندای ایرانیان در روزهای گذشته با موج مراجعه نامزدهای تعیین صلاحیت شده همفکر، دلسوز و صاحب نظر در پیگیری توسعه پایدار کشور به دفاتر شعب در 30 استان مواجه بوده است و امروز خوشحالیم که می‌توانیم همسو با بقیه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای 290 کرسی پارلمان در کل کشور نماینده معرفی کنیم.

 

*پیش از این، محمدصادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و چهره محوری این حزب اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای به سایت جماران اینطور گفته بود که بیشترین کرسی‌های انتخابات مجلس آینده از آن حزب ندای ایرانیان است...

در عین حال، معاریف ستادی اصلاح‌طلب هیچگاه روی خوشی به این حزب جدید‌الولاده نشان نداده‌اند و حتی در مقطعی، یک هجمه وسیع برای تخریب محمدصادق خرازی را نیز ترتیب دادند که گفته می‌شود به درخواست استعفای وی از حزب ندای ایرانیان انجامید.

با عنایت به صحبت‌های فراهانی که در بالا به آنها اشاره شده است و مطرح شدن لیست 290 نفره‌ی حزب ندا در سراسر کشور؛ ماجرای چگونگی تعامل حزب ندا با ستاد اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری این جریان خاص سیاسی در کوران انتخابات در ابهام بیشتری فرو می‌رود.

چه اینکه از میان چند حزب و بنیاد اصلاح‌طلب، تنها حزب ندا است که در اصطلاح، یک حزب تک نفره نیست و چهره محوری آن یعنی محمدصادق خرازی نیز در انتخابات بعنوان داوطلب نامزدی شرکت نکرده است.

به این معنی که حزب ندا با مشکلی به نام کنار گذاشته شدن چهره محوری خود از لیست احتمالی اصلاح‌طلبان هم مواجه نیست.

جریان سیاسی خاص در انتخابات آتی با دو معضل جدا شدن اعتدالگرایان دولتی و تک‌روی احتمالی برخی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب مواجه است.

 

***

 

180 روز دیگر به «10 سال دیگر» تبدیل شد

مشاور اقتصادی روحانی:باید به مطالبات مردم «مهار» بزنیم!

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روحانی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با روزنامه ایران اظهار کرده است:‌

خطرناک‌ترین کار در شرایط پساتحریم، دامن زدن به مطالبات مردم و شکل دادن به خواست‌های رفاهی کوتاه مدت است. البته در این شکی نیست که باید دستاوردهای رفاهی بهبود شرایط برای مردم ملموس باشد اما اگر مهاری بر آن نزنیم معلوم نیست چه می شود؟ اگر فضای کشور به سمت دامن زدن به مطالبات حرکت کند سیاست‌ها به جای حل مشکلات اساسی و اصلاح ساختارها، به سمت کاربست سیاست‌های رفاهی کوتاه مدت سوق پیدا می‌کند.

وی افزوده است: مثلث پسابرجام، انتظارات مردم و کاهش قیمت نفت اگر با دامن زدن فضای رسمی رسانه‌ای به مطالبات به مربع تبدیل شود بسیار خطرناک خواهد بود. من فکر می‌کنم فعالان سیاسی، آنقدر در فضای خودشان محصورند که به حساسیت بالای شرایط خاص اقتصادی کشور بی‌توجهند. مستقل از شرایط دشواری که پشت سر گذاشته‌ایم و آثار ماندگار آن، مستقل از کاهش شدید قیمت نفت و عدم پس‌انداز در دوران وفور، البته کاری ندارد که مطالبات مردم را بی‌مهار افزایش دهیم.

نیلی همچنین تصریح می‌کند: می‌توانیم، بگوییم حال که تحریم‌ها برداشته شده وضعیت به حالت سابق برگشته است! مثل اینست که در عرض چند ثانیه زلزله‌ای در جایی بوقوع می‌پیوندد ولی بیش از 10 سال طول می‌کشد که آنجا را بشود ساخت. دقیقاً درباره تحریم‌ها هم همین است. البته شرایط پس از تحریم حتماً قابل مقایسه با شرایط تحریم نخواهد بود. اما مهم، داشتن یک سطح قابل قبول از مطالبات و وجود یک درک ملی و فراجناحی از اهمیت موضوع است.

 

*سوگمندانه باید بیان کرد که اگر هم قرار بوده در این میانه به چیزی «مهار» زده شود، آن، وعده و وعید‌های ریز و درشت مسئولان دولتی و اصلاح‌طلبان طی دو و نیم سال گذشته بوده است نه مطالبات مردم!

این صحبت‌های آقای نیلی در وجه دیگر خود اگرچه درست و صحیح است اما «نوشدارو پس از مرگ سهراب» به نظر می‌رسند.

باید آن زمانی از مهار سخن گفته می‌شد که برخی عدد «180 روز دیگر» را برای دوران تحقق وعده‌های پسابرجامی مطرح می‌کردند.

و همینطور آن زمان که عده‌ای می‌نشستند و برمی‌خاستند و از لزوم برگزاری «جشن هسته‌ای» سخن می‌راندند.

مهار در جایی باید مطرح می‌شد که عده‌ای می‌گفتند حتی همین الآن هم برجام دارای دستاوردهایی بوده اما «مردم متوجه نیستند»!

و آن زمان که بیمه زنان خانه‌دار و قراردادهای جدید کارگری و آب خوردن و غیره همگی بسته به لغو تحریم‌ها و برجام عنوان می‌شد.

از باب مثال، یقیناً آقای نیلی نیک می‌داند که وقتی رئیس‌جمهور و معاون و دستیار وی یکایک با آب و تاب، «وعده اشتغال در پسابرجام» را به مردم دادند؛ نمی‌توان به ناگاه در دوران پسابرجام بیان کرد که «برای تحقق وعده‌ها چند سال وقت می‌خواهیم»، «مشغول آواربرداری هستیم»، «باید به درخواست‌های مردم مهار زد» و غیره... زیرا فرد بیکار نمی‌تواند منتظر زمان بماند.

و اما اکنون نیز نباید شیشه را با دستمال کثیف پاک کرد و پسابرجام را به پساانتخابات و سپس به سال‌های بعدی موکول کرد. بلکه باید با مردم روراست بود و بیان کرد که از اول هم چیزی به نام «مشکلات شدید معیشتی» وجود نداشته، تحریم‌ها هیچگاه اثری بیش از 30 درصد بر اقتصاد ایران نداشتند، نرخ بیکاری در ایران فقط 6 درصد از میزان استاندارد جهانی بالاتر است و برجام هم نمی‌تواند نقش «لوبیای سحرآمیز» را بازی کند. (اگرچه هیچکدام از این حقایق رافع ضعف دولت محترم در مدیریت اقتصادی کشور و توجیه کننده رکود نیستند)

اکنون وقت آنست که دولت از مردم بابت وعده‌های بی‌پایه و اساس دو و نیم سال گذشته عذر بخواهد و صادقانه بیان کند که تحلیل درستی از اوضاع اقتصادی کشور به مردم ارائه نداده است نه اینکه کسی از «مهار زدن به مطالبات مردم» سخن بگوید، دیگری از «نفهمیدن مردم» و سومی هم مردم را به باد انتقاد و استهزاء بگیرد که چرا جشن و پایکوبی هسته‌ای به راه نیانداخته‌اند؟!

نیلی درست می‌گوید که یک مربع خطرناک و البته بادکنکی از مطالبات اقتصادی در حال شکل‌گیری است اما نکته آنجاست که نباید تصور کرد، خطر این مربع ترسیمی با تمدید زمان وعده‌ها و دگردیسی پسابرجام به پساچیزهای دیگر! مرتفع می‌شود.

سطح مطالبات قابل قبول مردم نه با «مهار»! که با راستگویی دولت یازدهم محقق خواهد شد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول