اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دارالقرآن کشور:

بیمه فعالان قرآنی در حال پیگیری است / 5 هزار فعال قرآنی در نوبت بیمه

رئیس دارالقرآن کشوربا بیان اینکه سال آینده انجمن‌ خیران قرآنی در کشور راه‌اندازی می‌شود، گفت: در حال حاضر انجمن خیران قرآنی در مرکز کشور راه‌اندازی شده است.

بیمه فعالان قرآنی در حال پیگیری است / 5 هزار فعال قرآنی در نوبت بیمه

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مهدی قره‌شیخلو عصر امروز در حاشیه سفر به مازندران جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، اظهار کرد: توسعه و آموزش‌های عمومی، ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن در کشور زیرنظر سازمان دارالقرآن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله حدود 500 هزار نفر در برنامه‌های آموزشی دارالقرآن شرکت می‌کنند، افزود: حدود 80 درصد آموزش‌ها عمومی، 20 درصد تخصصی است که 50 عنوان دوره آمورشی از مقدماتی تا تخصصی انجام می‌شود.

رئیس دارالقرآن کشور به فعالیت در حوزه مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و گفت:  تاکنون 6 هزار تشکل‌ قرآنی در کشور راه‌اندازی شده است که در سه قالب موسسات قرآنی، خانه قرآنی شهری و روستایی فعالیت می‌کند.

*راه‌اندازی انجمن خیران قرآنی در سال 95

این مسئول با بیان اینکه سال آینده انجمن‌ خیران قرآنی در کشور راه‌اندازی می‌شود، افزود: در حال حاضر انجمن خیران قرآنی در مرکز کشور راه‌اندازی شده است.

قره‌شیخلو نظارت بر چاپ و نشر قرآن را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: قبل از انقلاب قرآن با مشکلات ویرایشی فراوانی به چاپ می‌رسید که از سال64 با تشکیل معاونت نظارت بر چاپ این مشکلات برطرف شده است.

وی با اعلام اینکه در طول 30 سال گذشته تاکنون 8 هزار مجوز چاپ قرآن برای ناشران این حوزه صادر شد، تصریح کرد: برای 160 میلیون جلد قرآن مجوز صادر شده است.

رئیس کمیته قرآنی ستاد دهه فجر کشور با بیان اینکه مباحث تبلیغی و ترویجی قرآن توسط دارالقرآن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، خاطر نشان کرد: در کل کشور 510 پست کارشناسی در امور قرآنی وجود دارد که عوامل اجرایی در کشور تاکنون در 350 پست جذب نیرو داشتند.

*شرکت 35 هزار نفر در آزمون حفظ قرآن

این مسئول اعطای مدرک به حفاظ قرآنی را بر عهده دارالقرآن دانست و گفت: 10 سال است که آزمون حفظ قرآن در کشور برگزار می‌شود و تاکنون 35 هزار نفر در این آزمون کشوری شرکت کردند که از این تعداد 5 هزار نفر در پنج درجه از دیپلم تا دکترا مدرک کسب کردند.

وی افزود: از پنجم بهمن تا پایان سال جاری برای یازدهمین دوره آزمون حفظ قرآن در سایت «talavat.ir» ثبت‌نام انجام می‌شود.

قره‌شیخلو با اعلام اینکه 23 بهمن سال‌جاری تکریم از چهره‌های قرآنی در تهران انجام می‌شود، اضافه کرد: تاکنون از 35 هزار نفر که در آزمون قرآنی شرکت کردند 11 نفر صاحب مدرک دکترا شدند.

وی از فعالیت 32 اتحادیه قرآنی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های قرآنی پیگیر فعالیت موسسات قرآنی در کشور هستند.

*افزایش 30 درصدی فعالیت قرآنی در دهه فجر

رئیس کمیته قرآنی ستاد دهه فجر کشور با بیان اینکه در حوزه برنامه‌های دهه فجر گردهمایی مختلفی با حضور فعالان قرآنی کشور انجام شد، ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و 200 برنامه قرآنی در سطح کشور اجرا شد و امسال این آمار با افزایش 30 درصدی مواجه بود.

*نامناسب بودن تخصیص بودجه دولتی برای فعالیت قرآنی

این مسئول با اعلام اینکه تخصیص بودجه کشور برای فعالیت‌های قرآنی مناسب نیست، گفت: انتظار داریم مسئولان توجه ویژه‌ای به بودجه سال 95 حوزه قرآنی داشته باشند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه طرح‌های متفاوتی برای انس با قرآن خانواده‌ها در سطح کشور اجرا شده است، افزود: طرح قرآن در خانه، جشنواره قرآنی خانواده‌ها و طرح کارگاه آموزشی مهارت زندگی متناسب با آیات و نسخه‌های قرآنی انجام شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های قرآنی تداخل کاری از سوی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی مختلفی انجام می‌شود این فضا باید تعاملی باشد تا با افزایش کیفیت مواجه شویم، اضافه کرد: اقدام تعاملی مازندران در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید الگویی مناسب برای کشور باشد.

رئیس دارالقرآن کشور بیان کرد: بدون تعصبات سازمانی باید از ظرفیت 100 هزار مدرسه، 10 هزار تشکل قرآنی، 150 هزار مربی قرآنی و 8 هزار امام‌زاده و بقاع متبرکه در کشور برای فعالیت‌های قرآنی استفاده شود.

*تشکیل صندوق حمایت از فعالان قرآنی

این مسئول با بیان اینکه با پرداخت نشدن اعتبار سهم دولت، بیمه فعالان قرآنی در سطح کشور با مشکل مواجه شده است، گفت: مقرر شد صندوق تشکل حمایت از فعالان قرآنی در کشور تشکیل شود و بودجه لازم این صندوق از سوی دولت به وزارت ارشاد پرداخت شود.

*5 هزار فعال قرآنی در نوبت بیمه

قره‌شیخلو افزود: تاکنون 13 هزار و 500 نفر از فعالان قرآنی بیمه شدند و 5 هزار نفر از این قشر در نوبت بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور  نیاز زیادی به کتاب قرآن است، خاطر نشان کرد: سال گذشته با اجرای طرح نورباران با مشارکت مردم 100 هزار جلد کتاب قرآن چاپ و به مناطق محروم کشور اهدا شد.

رئیس دارالقرآن کشور با بیان اینکه شماره حساب 88888 بانک ملی شعبه عظیم‌پور تهران به نام خیران قرآنی برای کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: چاپ یک جلد قرآن کریم 7 هزار تومان هزینه می‌شود.

*لزوم نظام‌مند شدن کتاب‌های آموزشی قرآنی

این مسئول به نظام‌مند کردن کتب آموزش درس قرآن در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: بحث غنی‌سازی کتاب درس قرآن با آموزش و پرورش است که باید با استاندارد آموزشی منطبق باشد.

قره‌شیخلو با اعلام اینکه طبق آمار رسمی حفاظ قرآن در کشور حدود 35 هزار نفر هستند، اضافه کرد: از این تعداد 80 درصد خانم‌ها و 20 درصد آقایان در آزمون کشوری حفاظ قرآن شرکت کردند که حدود 4 هزار و 500 نفر مدرک تخصصی دریافت کردند.

*تاکید بر تزئینی نبودن قرآن

رئیس دارالقرآن کشور با بیان اینکه قرآن کتاب تجاری و تزئینی نیست، بیان کرد: قرآن کتابی کاربردی است نیازی نیست که 4 میلیون تومان برای چاپ قرآن در کشور آلمان هزینه شود.

این مسئول با اشاره به اینکه هفت سال است که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور راه‌اندازی شده است، افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رئیس شورای توسعه فعالیت قرآنی هستند که اعضای این شورا را 26 سازمان و وزارتخانه رسمی تشکیل می‌دهند که وظیفه اصلی آن ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های قرآنی است.

قره‌شیخلو در پایان سخنانش با اعلام اینکه هر ساله مازندران در ارزیابی فعالیت قرآنی در ردیف سه استان برتر کشور است، گفت: رتبه مازندران نشان می‌دهد که ظرفیت قرآنی در این استان بالا است.

انتهای پیام/86006/ج40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول