اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام میرزایی در گفت‌وگو با فارس:

در عزاداری‌های دهه فاطمیه دچار افراط و تفریط نشویم/آثار محبت به حضرت زهرا(س)

استاد حوزه و دانشگاه گفت: گریه کردن، سینه زدن، عزاداری کردن و ... همه این مسائل برای نشان دادن محبت اهل بیت(ع) باید اندازه‌ای داشته باشد و انسان را دچار افراط و تفریط نکند.

در عزاداری‌های دهه فاطمیه دچار افراط و تفریط نشویم/آثار محبت به حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت آغاز ایام فاطمیه عنوان کرد: کرامت انسانی یکی از مهمترین خصلت‌هایی است که از فاطمه زهرا(س) باید آموخت جایگاه ایشان در جایگاهی با کرامت انسانی از کینه، عناد، تفرقه، دورویی، غرور و ... به دور بودند.

وی با اشاره به اینکه ارزش‌های انسانی و اسلامی تمام و کمال در وجود مقدس ایشان نمایان شده است، توضیح داد: برای تحلیل شخصیت فاطمه زهرا(س) باید شناختی از مباحث رونمایی و زیربنایی در بحث شناخت داشته باشیم، نباید به مباحث روبنایی بیش از زیربنا توجه کرد، مهمترین خصلت‌های انسانی به روایت حضرت علی(ع) راستگوی، امانت‌داری،‌خوش خلقی و حلال خوری است.

حجت‌الاسلام میرزایی با تأکید بر اینکه محبت و معرفت حضرت زهرا(س) از ایشان یک انسان کامل می‌سازد، گفت: برای دستیابی به قرب الهی باید بصیرت را بالا برد و در نهایت اعتدال را در زندگی فردی تا اجتماعی رعایت کرد، شناخت انسان نباید به افراط و تفریط کشیده شود، گریه کردن، سینه زدن، عزاداری کردن و ... همه این مسائل برای نشان دادن محبت اهل بیت(ع) باید اندازه‌ای داشته باشد و انسان را به دچار افراط و تفریط نکند.

وی با اشاره به اینکه برای نشان دادن قرب و محبت اهل بیت(ع) باید شناخت صحیحی از آنها پیدا کنیم، توضیح داد: اهل بیت(ع) واسطه تقرب ما به خداوند هستند، هر یک از آنها نماز و تسبیحات خاص خود را دارند،‌ حضرت زهرا(س) نیز چنین است، باید از این طریق به اهل بیت(ع) نزدیک شویم.

حجت‌الاسلام میرزایی درباره آثار محبت به حضرت زهرا(س) در زندگی انسان ابراز داشت: محبت و شناخت ایشان زندگی انسان را فرح بخش و اثرگذار می‌کند، از طریق ایشان به شناخت بهتری از خداوند می‌رسیم و زندگی معنویمان نیز رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین این طور نمی‌شود که ما دم از خدا، پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) بزنیم، اما در زندگی واقعی سکولار عمل کنیم، باید فعالیت‌هایی که باعث چنین اتفاقی در زندگی ما می‌شود را ترک کنیم.

حجت‌الاسلام میرزایی با اشاره به عصمت فاطمه زهرا‌(س) گفت: در صورتی که بتوانیم مقام والای ایشان را درک کنیم، خودمان به مقام والای معنوی، توحیدی، تعقلی و علمی مناسبی می‌رسیم.

وی با تأکید بر اینکه برای فهم شأن خلقت حضرت زهرا(س) نباید به خرافات متوسل شویم،‌ گفت:‌در طول تاریخ مباحث مختلفی درباره این موضوع بیان شده ،اما نباید به خرافات رجوع کنیم، چرا که دو نوع خلقت طبیعی و غیر طبیعی انسان‌ها در طول تاریخ داشته‌اند، برخی انسان‌ها مثل حضرت عیسی(ع) خلقت غیر طبیعی دارند، اما درباره عظمت حضرت زهرا‌(س) خلقت غیر طبیعی نیست ایشان با تلاش و مجاهدت خودشان به مقام والای عبودیت و سرفرازی از آزمون‌های الهی دست یافتند.

حجت‌الاسلام میرزایی یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌توان از وجود مقدس حضرت زهرا (س) استفاده کرد را تسبیحات ایشان به شمار آورد و گفت: علم لدنی یکی از موهبت‌های الهی به معصومین است این علم فوق‌العاده است و انسان‌های برگزیده شامل آن می‌شوند، افرادی نظیر حضرت زهرا (س) خود با مجاهدتشان به این درجه رسیده‌اند.

وی در پایان گفت: در نهایت این را بگویم که برای مسائل معنوی در زندگی‌ام سهم قائل بشویم تا خداوند نیز برای دستیابی به مقامات والا به ما کمک برساند.

انتهای پیام/

  

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول