اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی خبر داد

احداث مسیر راه‌آهن ائل‌گلی تا راه‌آهن مرکزی تبریز به صورت زیرزمینی یا گالری

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی از افتتاح راه‌آهن میانه - تبریز تا بستان‌آباد در سال 96 خبر داد و گفت: این خط راه‌آهن در تبریز به ایستگاه ائل‌گلی رسیده و تا راه‌آهن مرکزی تبریز به صورت زیرزمینی یا گالری احداث می‌شود.

احداث مسیر راه‌آهن ائل‌گلی تا راه‌آهن مرکزی تبریز به صورت زیرزمینی یا گالری

توحید اخلاقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص راه‌آهن میانه- تبریز اظهار داشت: زیرسازی فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان‌آباد به طول 110 کیلومتر انجام شده و روسازی 50 کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است.

وی افزود: 110 کیلومتر از این خط آهن سال آینده تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد و نظر دولت این است که تا پایان سال 96 فاز نخست راه‌آهن تبریز ـ میانه که شامل میانه تا بستان‌آباد در 9 ایستگاه می‌شود را مورد بهره‌برداری قرار دهد.

اخلاقی اضافه کرد: در این پروژه در نظر داریم به جای ریل کوتاه از ریل‌های بزرگ استفاده شود و ریل‌ها از هندوستان خریداری شده که بخشی از این ریل‌ها به این پروژه اختصاص می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در خصوص فاز بعدی این پروژه از بستان‌آباد تا تبریز نیز موانعی بر سر راه پروژه قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواری‌های فراوان در مسیر بوده که سبب زمان‌بر شدن اجرای باقی عملیات شده است.

وی با بیان اینکه راه‌آهن میانه – تبریز در این شهر به ایستگاه ائل‌گلی می‌رسد و قرار است این خط به راه‌آهن مرکزی تبریز وصل شود، گفت: در حال حاضر اسناد مناقصه آن نیز آماده واگذاری می‌شود.

وی در خصوص نحوه اجرای راه‌آهن ائل‌گلی تا راه‌آهن مرکزی تبریز نیز گفت: پس از مطالعات لازم این طرح به صورت زیرزمینی و یا گالری احداث می‌شود.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

15 سال از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه‌آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد.

خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در 10 قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول 200 کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود و تاکنون بیش از 89 درصد از عملیات زیرساخت‌های آن به پایان رسیده است.

در مسیر این پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و 10 گالری در مجموع به طول 14.34 کیلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر 515 آب‌رو با طول حدود 10 کیلومتر ساخته می‌شود.

با احداث راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه‌ای این پروژه را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه این خط راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.

انتهای پیام/60002/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول