اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

برپایی مراسمی تنها برای رفع تکلیف/ گلایه از کمبود اعتبارات قرآنی

بیست‌ویکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم امروز در حالی برگزار شد که انگار معاونت قرآن و عترت ارشاد تنها برای رفع تکلیف اقدام به برپایی آن کرده بود.

برپایی مراسمی تنها برای رفع تکلیف/ گلایه از کمبود اعتبارات قرآنی

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مراسم تکریم خادمان قرآن کریم هر سال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد اما امسال این مراسم به دلیل نداشتن زمان کافی رئیس جمهور در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن برگزار نشد و مسئولان با مکاتبات فراوان با دفتر ریاست جمهوری منتظر بودند زمانی برای تجلیل از خادمان قرآن اعلام کنند که متأسفانه به دلیل عدم اهتمام رئیس جمهور این مراسم امروز 27 بهمن با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس و جمعی از مسئولان، اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم، در تالار وحدت برگزار شد. البته وزیر ارشاد عدم حضور رئیس جمهور را مشغله فراوان وی عنوان کرد.

 

 

سالن برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن برخلاف انتظار بسیار ساده بود به طوری که مسئولان به نصب یک بنر در بالای سن اکتفا کرده بودند. علاوه بر این مشخص بود که مسئولان برپایی این مراسم تدارک چندانی ندیدند و تنها برای رفع تکلیف اقدام به برگزاری مراسم تکریم خادمان قرآنی کرده‌اند؛ تا جایی که حتی از پخش تواشیح یا ابتهال در حین اهدای جوایز نیز خبری نبود؛ در حالی‌که انتظار می‌رفت مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم که هر سال با شکوه خاصی برگزار می‌شد، امسال پس از چندین ماه تأخیر، بهتر از سال‌های گذشته برپا شود.

یکی از نکات قابل توجه این بود که مراسم تنها برای خادمان قرآن برگزار نشده بود بلکه معاونت قرآن و عترت ارشاد تمامی برنامه‌های خود در سال را در این همایش خلاصه کرد؛ یعنی علاوه بر معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم، از برگزیدگان آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد در سال جاری، مؤسسات و دفاتر برتر در آزمون‌ها و حتی برگزیدگان مسابقات قرآنی «تسنیم» نیز تقدیر کرد.

 

 

مراسم تکریم خادمان قرآن کریم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس محمدرضا پورزرگری قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، پرداخت.

پس از آن حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، با اشاره به تاریخچه برگزاری مراسم تکریم از خادمان قرآن کریم، گفت: در سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تجلیل از خادمان قرآن به اهتمام احمد مسجد جامعی کلید خورد که امروز بیست و یکمین دوره این مراسم را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این دوره از 13 خادم قرآن کریم تقدیر به‌عمل‌ می‌آید، افزود: مرسوم بود که در این مراسم رئیس‌جمهور نیز حضور داشته باشد، اما در ماه مبارک رمضان و پس از آن به دلیل فشردگی و پیچیدگی مذاکرات برجام، آقای روحانی نتوانست در این مراسم حضور یابد، بر همین اساس برپایی تکریم از خادمان قرآنی به تأخیر افتاد.

حجت‌الاسلام حشمتی در ادامه از کمبود اعتبارات قرآنی گلایه کرد و از دولت خواست تا بودجه قرآنی را از جدول 17 در ردیف عادی بودجه قرار گیرد و گفت: امیدواریم سال آینده با تخصیص اعتبارات قرآنی، بتوانیم بیمه فعالان قرآنی را که کم‌ترین خدمت آنهاست، محقق سازیم.

 

 

در ادامه این مراسم با حضور حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن، حسین ساری مدیر اسبق شبکه قرآن سیما، حجت‌الاسلام علی پروانه و علی‌اصغر امیرنیا معاون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد از مؤسسات فعال و برتر کشور در برگزاری آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد در سال جاری تقدیر به‌عمل آمد.

 

 

در ادامه نیز خانواده قرآنی قربانی بر روی سن حاضر شده و از فعالیت‌های خود مطالبی را بیان کردند. این خانواده قرآنی از قوچان بودند که در این مراسم حضور یافتند. معصومه قربانی مادر 2 فرزند حافظ قرآن و مدرس حفظ قرآن کریم در قوچان بود که درباره فعالیت‌ها و دلیل قرارگرفتن در مسیر قرآنی مطالبی عنوان کرد. آقای قربانی نیز توانسته بود با اخلاق قرآنی فرزندان خود را به سمت حفظ قرآن کریم تشویق کند، به‌طوری‌که کوثر و کیان، حافظ 18 و کل قرآن کریم بودند که همواره در امور قرآنی فعالیت داشتند.

 

 

در ادامه این مراسم فیلم‌های کوتاه برگزیده در جشنواره بین‌المللی محمد پیامبر(ص) صلح پخش شد. سپس بیانیه کمیته انتخاب خادمان قرآن کریم توسط محمدرضا پورمعین قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «توسعه و ترویج علوم و معارف قرآنی به عنوان یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، مبنی و علل و عوامل گوناگونی است که از آن جمله، قدرشناسی و تکریم نخبگان، استادان و هنرمندان در رشته‌های مختلف علوم و فنون قرآنی و تجلیل از خادمان نشر و ترویج این کتاب آسمانی است. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری با تشکیل شورایی متشکل از اساتید و کارشناسان خبره در هفت رشته به شناسایی فعالان قرآنی مبادرت ورزید».

 

 

سپس کلیپی از فعالیت‌های خادمان قرآن پخش شد که متأسفانه کیفیت آن آن‌قدر نامطلوب بود که موجب نارضایتی بسیاری از حاضران شد.

در ادامه نیز از برگزیدگان مسابقات قرآنی تسنیم و خادمان قرآن کریم تقدیر به‌عمل آمد. در لوح‌های اهدایی به خادمان قرآن کریم، امضای روحانی نیز وجود داشت. هدیه این خادمان قرآن نیز، 12 سکه تمام بهار آزادی بود. پس از آن نیز خادمان قرآن کریم بر روی سن آمدند و با هم عکس یادگاری انداختند.

 

 

پس از آن علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی سن حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت. جنتی با بیان اینکه باید با ابزارهایی که در اختیار داریم در جهت توسعه فرهنگ قرآنی گام برداریم ، گفت: وزارت ارشاد با استفاده از ابزار هنر که رساترین و گویاترین وسیله انتقال فرهنگ است سعی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد.

وزیر ارشاد افزود: ما باید با استفاده از منابع معتبر و فاخر قرآنی سبک زندگی الهی و قرآنی را در جامعه جاری و ساری کنیم چرا که قرآن راه هدایت در دنیا و آخرت را به ما متذکر شده است.

وی از معاون قرآنی ارشاد خواست تا با همکاری سایر معاونت‌های ارشاد فرهنگ قرآنی را توسعه بخشند و گفت: معاونت قرآن و عترت باید با سازمان سینمایی، معاونت هنری، معاونت مطبوعات و سایر معاونت‌ها هماهنگ شود چرا که تمامی معاونت‌ها و بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با در خدمت نشر فضائل اخلاقی و امور قرآنی قرار بگیرند.

در پایان این مراسم نیز از حضور بانوان فعال در عرصه‌های قرانی که به این مراسم شوری خاص داده بودند، قدردانی شد.

برای مشاهده اسامی افرادی که در بیست و یکمین دوره مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم معرفی و تقدیر شدند به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول