اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

ریزگرد‌های نمکی عامل نابودی منابع طبیعی شمال‌غرب کشور/ وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش ریزگرد‌ها، بسیاری از موجودات و گیاهان زنده مورد هجمه ریزگرد‌های آزاد قرار گرفته و سبب نابودی منابع طبیعی در حوزه شمال‌غرب کشور می‌شود.

ریزگرد‌های نمکی عامل نابودی منابع طبیعی شمال‌غرب کشور/ وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی، داور نامدار در محل طرح بوته‌کاری در روستای شندآباد شبستر، با بیان اینکه دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد، اظهار داشت: مرگ دریاچه ارومیه ممکن است بسیاری از نواحی حاشیه‌ای دریاچه ارومیه را تحت تاثیر قرار داده و سبب افزایش ریزگرد‌های نمکی در این نواحی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به مضر بودن ریزگردهای نمکی، خاطرنشان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش ریزگرد‌ها، بسیاری از موجودات و گیاهان زنده مورد هجمه ریزگرد‌های آزاد قرار گرفته و سبب نابودی منابع طبیعی در حوزه شمال‌غرب کشور می‌شود.

نامدار با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بخشی از منابع از دست رفته را بازسازی می‌کند، تصریح کرد: این اداره کل، با کاشتن بوته‌های کم‌مصرف آب در زمین‌های حاشیه دریاچه ارومیه، در نظر دارد تا با ساختن بادشکن‌های غیرزنده در این حوالی، مانع پخش ریزگرد‌ها در سطح استان باشد.

وی میزان مشارکت‌های مردمی در حوزه شندآباد شبستر را یادآور شد و افزود: بسیاری از کشاورزان و دامداران این منطقه با جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و تغییر الگوی کشت در این شهرستان، کمک‌های ارزنده‌ای برای حفظ منابع طبیعی استان انجام دادند.

نامدار به عملیات های انجام شده در منطقه شندآباد شبستر اشاره و تصریح کرد: کاشت انواع گونه‌های کم‌مصرف آب در 980 هکتار در این منطقه و حفظ و نگهداری از بوته‌های کاشته شده در این منطقه، از جمله اقدامات این سازمان در مرکز شبستر می‌باشد.

وی با اشاره به وضعیت اطلاع‌رسانی و آموزش‌های کاشتی و برداشتی در منطقه شندآباد، گفت: این اداره کل در نظر دارد با اجرای کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان، مقدار زیادی از منابع تلف شده را به آغوش طبیعت بازگردانده و میزان ریزگرد‌ها را در سطح استان کاهش دهد.

انتهای پیام/60002/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول