اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

کارشکنی های مخالفان سوریه قبل از نشست ژنو

اظهارات مقامات ترکیه ای در خصوص به بن بست کشاندن مذاکرات، نشان دهنده نقش منفی آنکارا در معادلات منطقه و سوریه محسوب می شود.

کارشکنی های مخالفان سوریه قبل از نشست ژنو

در روزهای قبل از برگزاری مذاکرات ژنو در خصوص سوریه، اظهارنظرهای ضد و نقیض و بعضا غیر مسئولانه ای  که در این خصوص صورت گرفته است، نشان از خیز حامیان غربی و عربی داعش مبنی بر  دفرمه کردن میز مذاکرات و به شکست کشاندن آن است. اگرچه استفان دیمستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، تاکید کرده است که جایگزین مذاکرات ژنو، استمرار جنگ و نزاع در سوریه است، اما به نظر می رسد هنوز برخی گروه های معارض سوری به همراه حامیان غربی و عربی خود آمادگی لازم برای پذیرش واقعیات موجود درسوریه را ندارند. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:
نخست این که مذاکرات سوریه درست همگام و موازی با پیشرفت ارتش این کشور در صحنه عملیات نظامی علیه تروریسم صورت می گیرد. هم اکنون شمارش معکوس برای آزادسازی شهر استراتژیک تدمر آغاز شده است. ضمن آن که عملیات در حلب نیز همچنان ادامه دارد و دستاوردهای اخیر ارتش سوریه در "ریف حلب" مقدمه ای برای گسترش این دستاوردها و پیروزی ها طی روزهای آتی محسوب می شود. در چنین موقعیتی، داعش، النصره و دیگر گروه های تروریستی حاضر در سوریه عملا نتوانسته اند دستاوردی در حوزه نظامی و عملیاتی کسب کنند. از این رو حامیان غربی و عربی داعش و النصره از جمله ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز در موقعیتی قرار ندارند که تعیین کننده معادلات بازی در دمشق باشند. 
موضوع دوم، به درخواست کناره گیری بشار اسد از سوی گروهای معارض سوری باز می گردد. «الکسی پورودا فکین»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو صراحتا عنوان نموده است که  معارضان تندروی سوری باید از درخواست‌های خود برای کناره‌گیری فوری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دست بردارند. همچنین ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن رد درخواست های موجود از سوی معارضان سوری مبنی بر کناره گیری اسد از قدرت، اعلام کرده است که این موضوع خط قرمزی پررنگ از سوی دمشق محسوب می شود. ولید معلم در این خصوص می گوید:«ما با هیچ کسی که بخواهد در مورد ریاست جمهوری بحث کند، وارد مذاکره نمی‌شویم  و بشار اسد یک خط قرمز است.»
نکته سوم این که کارشکنی های مستقیم  موجود در مذاکرات ژنو، تنها از سوی گروه های معارض سوری صورت نمی گیرد؛ بخشی از این کارشکنی های مستقیم متوجه کشور ترکیه است. یکی از مسائلی که ترکیه در جریان مذاکرات ژنو در قبال آن موضع گیری کرده است، مربوط به حضور کردهای سوری می باشد. دولت ترکیه اعلام کرده که در صورت حضور کردهای سوری، مذاکرات ژنو را به بن بست خواهد کشاند! در این خصوص  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تهدیدهای ترکیه مبنی بر اینکه در صورت مشارکت کردها در مذاکرات سوریه این مذاکرات را به شکست خواهد کشاند، پذیرفتنی نیست.
اظهارات مقامات ترکیه ای در خصوص به بن بست کشاندن مذاکرات، نشان دهنده نقش منفی آنکارا در معادلات منطقه و سوریه محسوب می شود. این تهدید در حالی صورت می گیرد که بر اساس اظهارات دیمیستورا قرار است این دور از مذاکرات بر «تشکیل یک دولت جدید و یک قانونی اساسی تازه» و نیز «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ظرف 18 ماه» متمرکز باشد.
در نهایت این که برگزاری مذاکرات ژنو، نقطه ای آشکار ساز ضعف دشمنان غربی و عربی  سوریه  در معادلات سیاسی دمشق محسوب می شود. این مذاکرات عیار واقعی بازیگران دخیل در بحران سوریه را مشخص خواهد کرد، هر چند که تا کنون نیز عیار واقعی این بازیگران برای همگان مشخص شده است. نتیجه سال ها حمایت واشنگتن و متحدان اروپایی و منطقه ای آن از داعش و النصره و دیگر گروه های تروریستی چیزی جز تشدید نا آرامی و آشوب در سوریه نبوده است. با این حال غرب و رژیم صهیونیستی در نیل به هدف اصلی خود یعنی سرنگونی نظام سوریه ناکام و ناتوان مانده اند؛ ناکامی و ناتوانی که با گذشت زمان تقویت خواهد شد.

حسین یاری

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول