اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از خطه پزشک‌پرور استان مرکزی گزارش می‌دهد

175 پزشک و پروفسور در روستای 250 نفره دلارام

کمتر کسی است که نام پروفسور حسابی را نشنیده باشد، پدر علم فیزیک ایران و مردی از تبار تفرش که آوازه‌اش نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز پیچیده است.

175 پزشک و پروفسور در روستای 250 نفره دلارام

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، تفرش تنها زادگاه پروفسور حسابی نیست که جای جای این شهر مهد پرورش بزرگانی است که امروز ایران اسلامی به واسطه داشتن آنها به خود می‌بالد.

در این شهر علاوه بر پرفسور حسابی بزرگان دیگری همچون نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای پارسی گوی سده ششم خورشیدی، رجبعلی منصور نخست وزیر ایران و پدر حسن علی منصور نخست وزیر دوره پهلوی دوم، ابوالقاسم سحاب پژوهشگر بلند آوازه علوم انسانی، عباس سحاب جغرافی‌دان و پدر علم کارتوگرافی و... نیز پرورش یافته‌اند که هر کدام به نوبه خود موجب افتخار نام ایران و ایرانی شده و خدمات ارزشمندی به جامعه اسلامی عرضه کردند.

تفرش شهری است در 85 کیلومتری شمال شرقی اراک که توسط کوه‌های قشلاق و گندم از شمال و منار و نقره کمر از جنوب شرقی محصور شده است.

و اما موضوع دیگری در این منطقه افتخارآفرین جالب توجه است، در پنج کیلومتری این شهر، روستایی با قدمت چهار هزار سال واقع شده که امروز به واسطه رشد و پرورش 175 پزشک به دهکده پزشکان ایران معروف است، این روستا دلارام (تراران) نام دارد، روستایی پر آوازه و خوش آب و هوا که از افتخارات استان مرکزی است.

در این روستا بزرگانی چون اردشیر قوام‌زاده فوق تخصص خون و سرطان، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و برنده جایزه 2012 «برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی» کمیته مطالعات بین‌المللی مرکز تحقیق بین‌المللی خون و پیوند مغز استخوان آمریکا پرورش یافته‌اند.

اردشیر قوام‌زاده نخستین دانشمندی است که در ایران پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از راه پیوند مغز استخوان و پیوند از طریق خون محیطی را به انجام رسانده و مفتخر است که جایزه «برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی» کمیته مطالعات بین‌المللی مرکز تحقیق بین‌المللی خون و پیوند مغز استخوان آمریکا را از آن خود کرده است.

پرفسور احمد پارسا بنیانگذار موزه علوم طبیعی ایران و از نخستین پیشکسوتان دانش گیاه‌شناسی نوین ایران نیز در این خطه پرورش یافته است، احمد پارسا نخستین استاد گیاه‌شناسی ایران و نخستین فرد ایرانی است که به ‌صورت علمی بر فلور (رستنی‌های) ایران تحقیق کرد.

قدرت‌الله پارسا پروفسور رادیولوژیست، علی آرش انوشیروانی فوق تخصص خون و سرطان شناسی که در اراک به بیماران سرطانی خدمت می‌کند، مهدی پارسا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، احسان قوام‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر و بیش از 170 پزشک دیگر نیز از جمله افراد سرشناسی هستند که از اهالی این روستا به شمار می‌روند.

به جرات می‌توان گفت پرورش 175 پزشک در یک روستا با جمعیتی کمتر از 250 نفر یکی از عجیب‌ترین واقعیت‌های این کره خاکی است که شاید باور آن در ذهن نگنجد، آری پرورش دو پروفسور و 173 پزشک متخصص و فوق تخصص در یک روستا از توابع شهر تفرش یکی از عجایب است که باید به همگان معرفی شود.

بر اساس اسناد و شواهد موجود این روستا بیش از چهار هزار سال قدمت دارد که کشف آثاری از دوران مادها‌، اشکانیان و ساسانیان گواه قدمت طولانی این روستاست.

*پرورش 175 پزشک و 100 مهندس در روستای دلارام

یکی از ساکنین این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک پرورش 175 پزشک و 100 مهندس را از افتخارات این روستا عنوان و اظهار کرد: دلارام با پرورش 175 پزشک متخصص و فوق تخصص از عجیب‌ترین نقاط ایران و حتی جهان است که باید به همگان معرفی شود.

یدالله پارسا افزود: در شرایطی که امروز اکثر روستاهای کشور با معضل بیکاری و گاهاً سواد پایین ساکنین خود دست و پنجه نرم می‌کنند در این روستا 175 پزشک تربیت شده که فعل «خواستن» را صرف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اهالی روستای دلارام با تلاش و همت و سخت‌کوشی به مدارج بالای علمی دست یافته‌اند که می‌تواند به عنوان الگویی به جهانیان معرفی شود.

*الگوگیری سایر روستاهای کشور از دلارام

 یکی دیگر از ساکنین این روستا بر لزوم الگوگیری سایر روستاهای کشور از این خطه تاکید کرد و گفت: در روستای دلارام نه تنها پزشک بلکه بیش از 100 مهندس در ادوار مختلف پرورش یافته‌اند که هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند.

مریم گنجعلی افزود: علاقه به تحصیل و کسب علم و دانش در بین ساکنین روستای دلارام از گذشته‌های دور وجود داشته و همچنان نیز عطش کسب علم در این روستا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دلارام به واسطه احاطه شدن در کوه‌ها و برخورداری از آب و هوای مناسب یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای تفرش و استان مرکزی است که همواره در آن گیاهان دارویی متنوع رشد می‌یافته‌اند، رویش این گیاهان ساکنین را به سمت شناخت خواص این گیاهان و در نهایت کسب علم طب سوق داده که این موضوع یکی از دلایل تربیت بیش از 175 پزشک در این منطقه شده است.

*از هر خانواده این روستا حداقل یک پزشک تربیت شده است

دهیار روستای دلارام نیز گفت: افزود: هم‌اکنون از هر خانواده این روستا حداقل یک پزشک تربیت شده که به درمان بیماران مشغول هستند.

زهرا گنجعلی تصریح کرد: روستای دلارام به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان مرکزی مطرح شده، اما متأسفانه با قابلیت‌های فراوانی که این روستا در بحث علم و دانش و همچنین گردشگری دارد، آن چنان که باید و شاید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در این روستا وجود دارد موضوع مربوط به جابجایی تیرهای چراغ برق است که به دلیل نبود بودجه امکان آن وجود نداشته و مشکلاتی را برای ساکنین روستا به وجود آورده است.

دهیار روستای دلارام افزود: در حال حاضر این روستا در بحث عمرانی با مشکل خاصی مواجه نیست و با همکاری و مساعدت خود روستاییان از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

گنجعلی کمبود فضا برای ایجاد کارگاه‌های قالی‌بافی با توجه به علاقه زنان روستا به این هنر و همچنین مشکل گاز کشی به برخی از منازل روستایی را از مشکلات این روستا عنوان کرد.

*روستای دلارام از خاص‌ترین روستاهای کشور است

رئیس شورای اسلامی روستای دلارام نیز گفت: روستای تراران و یا دلارام یکی از خاص‌ترین روستاهای کشور است که باید به همگان معرفی شود.

رضا گنجعلی افزود: در این روستا علاوه بر پزشک بیش از یک‌صد مهندس در ادوار گذشته تربیت یافته و تحویل جامعه شده‌اند که این نیز از افتخارات این روستا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امروزه نه تنها روستاها، بلکه بسیاری از شهرهای کشور با معضل بیکاری مواجه هستند، این در حالی است که اهالی روستایی همچون دلارام با سخت‌کوشی و همت والا توانسته‌اند این سد بزرگ را شکسته و بدون اینکه به دولت متکی باشند در شغل مهم و حساس پزشکی بدرخشند.

*اهالی این روستا با پشتکار به هر آنچه می‌خواستند دست یافتند

دکتر مهدی پارسا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان نیز گفت: نسل سوم و چهارم این روستا با پشتکار و همت والا به آنچه خواسته‌اند رسیده‌اند که می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان ایران اسلامی باشد.

وی افزود: جوانان این روستا ثابت کرده‌اند این که اهل کجا باشی مهم نیست، مهم این است که با پشتکار و سعی و تلاش می‌توان مدارج بالای علمی را کسب و افتخارآفرینی کرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان خاطر نشان کرد: ساکنین روستای دلارام با الگوگیری از یکدیگر به اهداف و آرزوهای خود جامعه عمل پوشانده و نام این روستای کوچک را در ایران اسلامی بلند و پرآوازه کردند.

فوق تخصص خون و سرطان شناس نیز گفت: روستای دلارام از نظر تعداد پزشک متخصص و فوق تخصص یکی از روستاهای نادر کشور است که توانسته تعداد بسیاری پزشک تربیت و تحویل جامعه دهد.

دکتر علی آرش انوشیروانی افزود: عاملی که موجب شد اهالی این روستا به حرفه پزشکی روی آورند وجود دو خصلت در بین آنان بود که یکی اهمیت قائل شدن به مباحث فرهنگی و دیگری خدمات رسانی به هم نوع بود که در حرفه پزشکی این دو خصلت به خوبی نمود داشت و همین موضوع سبب شد اکثر خانواده‌های دلارام به حرفه پزشکی روی آورند.

وی تصریح کرد: علاقه به رشته پزشکی از کودکی در من وجود داشت و من از اینکه امروز توانسته‌ام با سختکوشی و تلاش به آرزوی کودکی خود دست پیدا کنم، بسیار خرسندم.

سرپرست بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک با اشاره به پزشکان تربیت یافته در این روستا بیان کرد: خانواده‌‌های پارسا، قوام‌زاده، نوروزی، کریمی و... از پزشکانی هستند که در روستای دلارام پرورش یافته و هم‌اکنون در رشته‌های جراحی مغز، چشم پزشکی، بیهوشی، رادیولوژی، خون شناسی، داخلی، اطفال و دارو سازی مشغول خدمات رسانی هستند.

دکتر انوشیروانی افزود: روستای دلارام یکی از روستاهای کم نظیر استان است که همه ساکنین آن دغدغه خدمت به هم نوعان را دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اکثر ساکنین این روستا مهاجرت کرده‌اند، اما این روستا از نظر خدمات راه‌سازی بهداشتی نیازمند توجه مسئولان است. 

سرپرست بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک بیان کرد: این روستا نه تنها در رشته پزشکی بلکه در رشته مهندسی نیز افراد سرشناسی را تحویل جامعه داده است.

*دلارام زادگاه 200 شخصیت علمـی، ادبی و فرهنگی تأثیرگذار کشور

علی میرزایی فرماندار تفرش نیز با اشاره به اینکه روستای دلارام زادگاه 200 شخصیت علمـی، ادبی و فرهنگی تأثیرگذار کشور است، گفت: تربیت افراد مشهوری چون پروفسور احمد پارسا استاد و گیاه شناس معروف جهان، مهندس ابراهیم پارسا ابداع کننده شیوه کشت مکانیزه محصولات کشاورزی در کشور و پروفسور اردشیر قوام‌زاده اولین پزشک و جراح پیوند مغز استخوان در خاورمیانه در کنار بیش از 150 پزشک متخصص و فوق تخصص دیگر تنها بخشی از افتخارات این روستا به شمار می‌رود.

متخصص داخلی بیمارستان تفرش نیز گفت: بیش از 15 سال است که در بیمارستان تفرش به عنوان پزشک متخصص و بنا به وصیت پدرم مشغول فعالیت هستم.

مهستی کریمی افزود: خوشبختانه گرایش به حرفه پزشکی در بین خانواده‌های دلارام بسیار بالا است و اهالی این روستا عشق و علاقه وافری به حرفه پزشکی دارند.

وی تصریح کرد: دکتر محمد شب‌افروز از نخستین دندان‌پزشک‌های ایران از روستای دلارام بود و می‌توان گفت این روستا در کشور سرآمد تمام روستاها و از افتخارات ایران اسلامی است.

*روستای دلارام در بحث گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش نیز با اشاره به ویژگی‌های طبیعی و جاذبه‌های این روستا اظهار داشت: روستای دلارام علاوه بر اینکه در حوزه علم و دانش از روستاهای صاحب نام کشور محسوب می‌شود، در حوزه طبیعت و گردشگری نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

علی حیدری افزود: طبیعت بکر، خانه‌هایی با معماری سنتی و بافت قدیمی معابر، وجود دشت تراران، درخت گردو انوشیروان، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، گردوی شهسواری، کوه سه سوراخ و چشمه‌علی از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: درخت‌های چنار و گردوی چند صد ساله، باغات آباد اطراف روستا و خانه‌ قدیمی پروفسور قوام‌زاده از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش بیان داشت: قدمت این روستا به دوره ایلامیان و حتی پیش از آن به دوره ماده‌ها بر می‌گردد، در این روستا خمره‌هایی کشف شده که به نظر می‌رسد همان «استخوان‌دان» باشد، این خمره‌ها مربوط به مراسم تدفین ایرانیان باستان در زمان زرتشت است که نشان دهنده قدمت این روستا است.

حیدری با اشاره به درخت گردوی شهسواری گفت: در وسط این روستا درخت گردوی معروفی به نام شهسواری وجود دارد که بیش از 1400 سال قدمت داشته و متعلق به زمان انوشیروان است.

وی افزود: این درخت گردو دارای پنج شاخه اصلی است که هر یک از این شاخه‌ها خود به اندازه یک درخت تنومند بوده و سالانه حدود 30 هزار عدد گردو می‌دهد، در صورتی که یک درخت بزرگ گردو در سال حداکثر سه هزار عدد گردو محصول می‌دهد.

*روستای دلارام از روستاهای شاخص استان در بحث علمی است

مدیرکل امور روستایی استانداری مرکزی گفت: روستای دلارام یکی از ویژه‌ترین روستاهای استان و حتی کشور است که تلاش داریم این روستا را در سطح کشور به همگان معرفی کنیم.

سیامک سلیمانی افزود: خوشبختانه دهیار این روستا از دهیاران فعال استان است که با کمک خود اهالی روستا تمام نیازهای عمرانی را بدون کمک از استانداری برطرف کرده است.

وی تصریح کرد: روستای دلارام تنها روستای شاخص و مطرح استان در بحث علمی است، اما خوشبختانه روستاهای بسیاری در سطح استان وجود دارد که حرف‌های بسیاری در عرصه‌های گوناگون برای گفتن دارند و معرفی این روستاها در دستور کار امسال امور روستایی استان قرار گرفته است.

انتهای پیام/87004/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول