اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مراسم بزرگداشت روز سعدی در تاجیکستان برگزار شد+تصاویر

مراسم بزرگداشت روز استاد سخن فارسی «سعدی شیرازی» با حضور دانشمندان تاجیک و افغانستانی و سفیر، رایزن فرهنگی و کارمندان سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

مراسم بزرگداشت روز سعدی در تاجیکستان برگزار شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز با ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در شهر دوشنبه، مراسم بزرگداشت روز استاد سخن فارسی «سعدی شیرازی» با حضور سفیر، رایزن فرهنگی و کارمندان سفارت ایران در تاجیکستان، برگزار شد.

این آیین که در یکی از تالارهای کتابخانه «لاهوتی» به اجرا درآمد، تعدادی از دانشجویان بخش‌های خاورشناسی، زبان و ادبیات فارسی تاجیکی و هنرمندان سرشناس تاجیک شرکت کردند.

«عبدالقادر عبدالقهاروف» رئیس کتابخانه لاهوتی در افتتاحیه این مراسم گفت: این محفل یکی از محافل ارج گذاری به یکی از شخصیت‌های بزرگ و فرزانه فارسی سرا، شیخ اجل سعدی است که با حضور مهمانان هم زبان و وارثان این فرد بزرگ برگزار می‌شود.

به گفته وی، در واقع شیخ سعدی با آثار بی مثال و اشعار اخلاقی و انسان دوستانه خود نه تنها در قلمرو کشورهای فارسی زبان، بلکه در تمام جهان مشهور است.

رئیس کتابخانه لاهوتی و از روزنامه نگاران تاجیک برگزاری چنین همایش علمی و فرهنگی‌ را بهانه خوبی برای احیای رشته‌های از هم گسسته روابط فرهنگی کشورهای همزبان ایران، افغانستان و تاجیکستان عنوان کرد.

«حجت الله فغانی» سفیر ایران در دوشنبه ضمن سخنرانی در این مراسم با بیان اینکه در مورد سعدی دانشمندان بسیاری صحبت کردند و صحبت کردن در مورد سعدی کار راحتی نیست، گفت: مولانا عبد الرحمان جامی که خودش ار مفاخر بزرگ حوزه پارسی گویان است، شعری زیبا در وصف وی دارد. وی می‌گوید

در شعر سه تن پیامبرانند

 هر چند که لا نبی بعدی

اوصاف و قصیده و غزل را

فردوسی و انوری و سعدی

فغانی در ادامه افزود: بسیارند آنهایی که در هر دو قلمرو نظم و نثر سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدی است که شعر روان چون نثر و نثر آهنگی چون شعر دارد.

وی اضافه کرد: سخنوران یا در نظم قوی هستند یا در نثر، اما سعدی در همه آن عرصه شعر و سخن گفته، در همه حوزه‌ها نیز سخنانش برجسته است.

فغانی تصریح کرد: اگر به نظر من در دنیا بخواهند یک روز را به عنوان روز سخن انتخاب کند، مبارک تر از روز سعدی نیست و بهترین کاندیدای فارسی گویان عالم سعدی می‌تواند باشد.

فغانی همچنین یبان کرد: در واقع مرکب سخن راکبی بهتر از سعدی در طول تاریخ ندیده و از اینرو، سعدی را می‌شود شاعر زنده دل نامید.

سفیر ایران در دوشنبه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سعدی برای همه کسی شعر گفته، یعنی در همه حوزه‌ها و در هر جا شعر یا نثر گفته وی در اوج است.

سفیر ایران در تاجیکستان با تاکید به اینکه دولتمردان و مقامداران بایستی شعر سعدی را سرلوحه کار خودشان قرار دهند با توجه به قول سعدی گفت: جز به خردمند مفرما عمل، گرچه عمل کار خردمند نیست. یعنی در واقع می‌خواهد بگوید که بایستی مشاورانتان مشاوران فهیم باشند و اگر واقعا مشاوران فهیم باشند، همه امور درست می‌شود.

فغانی همچنین گفت که اگر از من سوال کنند که محوری ترین پیام سعدی در همه آثار منظوم و منثور او چیست؟ خواهم گفت که اعتدال گرایی.

در بخش‌های دیگری از این مراسم چند نفر از دانشمندان، دانشجویان محقق، از آثار این شاعر گزارش و مقالاتی ارائه کردند و پاره‌هایی از اشعار او توسط راویان شعر و هنرمندان شناخته شده تاجیک قرائت شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول