اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی از استان‌های مهاجرفرست به شمار می‌رود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های مهاجرفرست به شمار می‌رود و نیروی جوان و فعال ما برای یافتن شغل به استان‌های همجوار مهاجرت می‌کند.

آذربایجان‌شرقی از استان‌های مهاجرفرست به شمار می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، میراحد حسینی عصر امروز در دیدار تشکل‌های کارگری استان با استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: نیروی کار نقش بسیار موثری در تنظیم روابط بازار کار و پیشبرد اهداف اقتصادی دارد و هرقدر مسئولان در جهت تأمین رفاه قشر زحمتکش کارگر تلاش کنند باز هم کم است.

وی جمعیت کارگری استان آذربایجان‌شرقی را یک میلیون و 220 هزار نفر عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد رشد و پیشرفتی در کشور باشد این امر با دستان توانمند نیروی کار تحقق می‌یابد و وجود نیروی کار خلاق و مولد برای کشور امری حیاتی است.

حسینی اذعان داشت: بر اساس آخرین آمار مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری در استان آذربایجان‌شرقی 7.3 درصد بوده و از متوسط کشوری که 11 درصد می‌باشد کمتر است، و البته این رقم نسبت به آمار سال گذشته که 7.8 درصد بود باز هم کاهش یافته و نسبت به سه سال گذشته نیز حدود سه درصد کاهش داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تشریح کرد: آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های مهاجرفرست به شمار می‌رود و با توجه به اینکه فرهنگ کار در بین آحاد جمعیت استان ما بالا است نیروی جوان و فعال ما برای یافتن شغل به استان‌های همجوار مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در استان آذربایجان‌شرقی فضای آرام و مناسبی به وجود آمده و سبب شده نرخ بیکاری استان کاهش یابد، اذعان داشت: سال گذشته از محل منابع داخلی دولت 380 میلیارد تومان به ایجاد طرح‌های تولیدی اختصاص یافت و 28 هزار مورد اشتغال به وجود آمد.

وی تصریح کرد: 54 مرکز کاریابی خصوصی راه‌اندازی کرده‌ایم که فرصت‌های شغلی را به افراد بیکار معرفی می‌کنند؛ در سال گذشته 17 هزار بیکار به این مراکز مراجعه کرده و 8 هزار و 500 نفر از این طریق شاغل شدند.

حسینی یادآور شد: سال گذشته از محل صندوق کارآفرینی، 33 میلیارد تومان تسهیلات بین یک هزار و 568 نفر، از محل مشاغل خانگی 5 میلیارد تومان تسهیلات بین یک هزار و 888 نفر و از طریق کمیته امداد 34 میلیارد تومان وام بین 2 هزار و 800 نفر توزیع شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: مطابق سند تدبیر و توسعه و در قالب طرح هسته‌های کلیدی برای راه‌اندازی طرح جامع نظام اطلاع‌رسانی بازار کار قراردادی با دانشگاه تبریز بستیم که نزدیک به 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حسینی با اشاره به ایجاد امکانات رفاهی برای کارگران گفت: سال گذشته 803 نفر از خدمات خانه‌های بهداشت، 123 هزار و 717 مورد از خدمات بیمه تکمیلی، 33 هزار و 141 مورد از طرح وام قرض‌الحسنه و 11 هزار و 196 مورد از طرح وام خرید مسکن بهره‌مند شدند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در طول مدت دو سال دولت تدبیر و امید همیشه افزایش دستمزدها بیشتر از نرخ تورم بوده است و امسال 14 درصد دستمزدها افزایش یافته تا دریافتی کارگران به یک میلیون و 550 هزار تومان برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سال گذشته از 17 هزار و 500 پرونده، 48 درصد پرونده‌ها به صورت سازشی حل و فصل شد، افزود: متوسط فاصله رسیدگی را در هیأت‌های بدوی به 32 روز و در هیأت‌های حل اختلاف به 36 روز رساندیم.

حسینی ادامه داد: در بحث تشکل‌های کارگری که سوپاپ اطمینان محیط‌‌های کارگری به شمار می‌رود، 580 مورد تشکل کارگری و کارفرمایی داریم که از این تعداد 70 مورد کارفرمایی و بقیه کارگری هستند.

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان‌شرقی 5 هزار تعاونی داریم افزود: سال گذشته 159 تعاونی جدید تشکیل دادیم و امسال می‌خواهیم شرکت‌های تعاونی توسعه عمران را تشکیل دهیم تا در هر یک از شهرستان‌ها یک تعاونی توسعه عمران فعال باشد.

حسینی اضافه کرد: نزدیک به 650 هزار نفر مشمول قانون کار و بیمه شده تامین اجتماعی و 137 هزار مستمری‌بگیر بیمه اصلی داریم که هزینه بسیاری برای تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: 2 میلیون و 200 هزار نفر در بیمه سلامت تحت پوشش داریم و 154 هزار و 361 هزار از واجدین شرایط را تحت پوشش قرار دادیم.

انتهای پیام/60002/ج/آ ۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول