اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی در دیدار وزیر خارجه ترکمنستان:

توسعه و تحکیم روابط تهران–عشق آباد ضروری است/ تاکید بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه ترکمنستان در اولویت همکاری ما قرار دارد گفت: توسعه، تعمیق و تحکیم روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی تهران – عشق آباد ضروری است.

توسعه و تحکیم روابط تهران–عشق آباد ضروری است/ تاکید بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی امروز شنبه در دیدار رشید مراد اف وزیر امور خارجه ترکمنستان، با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر میان مسئولان و تلاش در راستای اجرای موافقتنامه‌ها و اسناد همکاری موجود میان دوکشور، گفت: ایران و ترکمنستان همکاری‌های مشترک موفقی با یکدیگر داشته‌اند که باید همسو با منافع دو ملت و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گسترش یابد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر ساماندهی جمعی و استفاده صحیح از ظرفیت‌های دریای خزر برای توسعه همکاری‌ها و روابط ایران و ترکمنستان، افزود: اتصال خطوط ریلی و امتداد آن تا کشورهای آسیای میانه و آسیای شرقی، ایران و ترکمنستان را در مسیر ایجاد روابطی راهبردی قرار داده است.

روحانی با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و ترکمنستان در بخش‌ انرژی و نیرو خاطر نشان کرد: ایران به عنوان دروازه‌ای برای اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و آب‌های جنوبی و ترکمنستان به عنوان دروازه دسترسی به کشورهای آسیای میانه و حتی شرق آسیا، باید برای تقویت و توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با یکدیگر تلاش کنند.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری و تقویت روابط مردم دو کشور با یکدیگر، گفت: ایران و ترکمنستان می‌توانند در زمینه توسعه همکاری‌ها در دریای خزر، حفظ محیط زیست در این منطقه و کمک به تدوین و تسریع رژیم حقوقی دریای خزر، همکاری‌های خوبی داشته باشند.

روحانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای و مقابله با تروریسم و گروه‌های افراطی را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت ترکمنستان قرار دارد و باید از همه فرصت‌ها در راستای توسعه مناسبات به بهترین شکل استفاده کنیم.

رییس جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم همکاری‌های چند جانبه میان ایران، ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه، گفت: همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای منطقه علاوه بر توسعه روابط اقتصادی به تقویت ثبات، وحدت و انسجام میان کشورهای منطقه منجر خواهد شد.

رشید مراد اف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ گرم رییس‌ جمهوری ترکمنستان به دکتر روحانی و با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، خواستار توسعه همه جانبه مناسبات تهران – عشق آباد شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ترکمنستان در مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت استفاده از ظرفیت ها و فرصت‌های همکاری در راستای توسعه همه جانبه مناسبات براساس حسن همجواری، برابری و منافع مشترک تاکید کرد.

مراداف گفت: مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و قاچاق مواد مخدر همواره مورد تأکید مسئولان ایران و ترکمنستان است و مسئولان دو کشور باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول