اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

استاد شیخ حسین انصاریان:

ای کاش شیعه از اعتقادات حداقلی اهل‌بیت(ع) خبر داشت

استاد شیخ حسین انصاریان گفت: ای کاش شیعه از قرآن و روایات، باب اعتقادات اهل بیت حداقلی را خبر داشت که اگر چنین بود هیچ شیعه‌ای بی‌دین و لائیک نمی‌شد و طرف فرقه‌های منحرف نمی‌رفت.

ای کاش شیعه از اعتقادات حداقلی اهل‌بیت(ع) خبر داشت

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در جمع مردم تبریز ضمن تفسیر آیات 35 تا 38 سوره نور با بیان اینکه حقیقت نوری اهل‌بیت علیهم‌السلام شعاعی از نور وجود مقدس حضرت حق است، گفت: مسائل مهمی در این چهار آیه مطرح شده که برای تقویت اعتقاد ما نسبت به انسان کامل و جامع که در مصادر دینی ما از آنها تعبیر به نور شده، بسیار ضروری است که بدون معرفت و فهم این آیات، نورانی شدن دل و تسویه جان امکان ندارد.

وی ابراز داشت: پیرامون حضرت سیدالشهدا(ع) که یکی از انوار الهی مطرح شده در این آیات است امام معصوم فرموده است که «أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ» آن حضرت در عالم صلب و رحم نیز روشنایی محض است حتی هنگام دفن بدن این نور محض، حضرت زین‌العابدین چنین فرمودند: پدرجان! دنیا بعد از شما تاریک است و تمام آخرت به نور شخصیت شما نورانی است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: مصداق بارز و کامل این آیات وجود مقدس پنج نور مقدس اهل‌بیت(ع) هستند و اگر در این آیات به نام آن خمسه طیبه اشاره نشده است برای جلوگیری از جریان‌سازی‌های خطرناکی است که ممکن بود به قرآن لطمه بزند و فقط در آیات اوصافی بیان شده که انسان غیر مغرض خواهد فهمید که این اوصاف بر غیر از این انسان‌های کامل صدق نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر نام مبارک ائمه‌معصومین(ع) در قرآن می‌آمد انسان‌های آلوده، خطرهای زیادی  از جمله اینکه دیگری را با این اسم معرفی می‌کردند و یا اینکه به خاطر وجود اسم مبارک اهل‌بیت(ع) در قرآن اصل قرآن را از بین می‌بردند و خطرات مختلف دیگری را برای قرآن و شیعیان ایجاد می‌کردند.

حجت‌الاسلام انصاریان به نکات قابل دقتی از جمله تکرار 8 بار لفظ جلاله «الله» در این چهار آیه و تکرار 5 بار کلمه نور در آیه 35 و لطایف دیگری در این آیات اشاره نموده و عنوان کرد: سبک و ترکیب آیه و آنچه مربوط به نور است خیلی فوق‌العاده است.

وی با استناد به آیات و روایات، حاضران را به این حقیقت توجه داد که با متنعم بودن بر سر سفره اهل‌بیت(ع) دنیا و آخرت آباد و مرگ آسان و قیامت پرنور شامل حال انسان می‌شود و فرمودند: با توجه به جایگاه وجود مقدس سیدالشهدا در میان اهل بیت(ع) و به استناد قرآن و روایات بالاترین کرم و عنایت خداوند به انسان این است که او را عاشق و مطیع سیدالشهدا قرار دهد.

* ای کاش شیعه از قرآن و روایات، باب اعتقادات اهل بیت حداقلی را خبر داشت

این استاد اخلاق عنوان کرد: ای کاش شیعه از قرآن و روایات، باب اعتقادات اهل بیت حداقلی را خبر داشت که اگر چنین بود هیچ شیعه‌ای بی‌دین و لائیک نمی‌شد و طرف فرقه‌های منحرف نمی‌رفت. انحرافات اعتقادی ثمره بی‌معرفتی است و بخاطر این است که زوایای دل از حداقلی از فهم حداقلی آیات و روایات پر نبوده است.

وی یادآور شد: مردم مسئول هستند و روحانیت مسئولیت سنگین‌تری دارند. مردم باید بدنبال قرآن و روایات بیایند و عالمان دین باید حقایق اصیل قرآن و روایات را بدون حاشیه برای آنان مطرح کنند چراکه حضرت امام رضا می فرمایند: «اگر حرف ما را برای مردم بگویید مردم عمل می‌کنند». در حالی که برخی از  سخنرانی‌های پر حاشیه و خالی از آیات و روایات مردم را کسل و مریض می‌کند و باعث جدا شدن آنان از دین می‌شود.

* اهل بیت(ع) نور محضند و نسبت به آخرت دغدغه دارند

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: شیعه که زیر مجموعه اهل بیت و نورالله است دغدغه آخرت دارد. آن کسی که متوجه آخرت نیست اهل ربا و رشوه و اختلاس از بیت المال و دیگر گناهان است اما اهل بیت علیهم‌السلام و پیروانشان نسبت به قیامت نگرانند. خداوند هم در مقابل، هنگام اعطای پاداش و جزا بهترین عمل آنان را میزان پاداش قرار می‌دهد و تمام درهای رحمت را به روی آنان باز می‌کند و بدون حساب آنان را متنعم می‌کند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول