اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمین نشست تخصصی گفتمان اقتصادی کردستان:

طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کردستان در حال نهایی‌شدن است

رئیس گروه سرمایه‌گذاری استان کردستان گفت: طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در استان کردستان در حال نهایی‌شدن و رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کردستان در حال نهایی‌شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، چهارمین نشست تخصصی گفتمان اقتصادی گروه علوم اقتصادی دانشگاه کردستان شامگاه شنبه با عنوان بررسی محورهای اولویت‌دار استان کردستان در برنامه ششم توسعه در تالار فردوسی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس گروه سرمایه‌گذاری استان کردستان و جانشین معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان در این نشست، نخست با بررسی ادوار مختلف برنامه‌ریزی در ایران، ویژگی‌های قوانین برنامه‌های توسعه را مورد واکاوی قرار داد و گفت: تحلیل غیرواقعی از وضعیت موجود به عنوان ورودی برنامه، فقدان رابطه نظام‌مند بین سطوح اسناد بالادستی و پایین‌دستی، دستوری بودن احکام برای نهادهای عمومی و خصوصی و فقدان نظارت جامع راهبردی از جمله مواردی بود که در آسیب‌شناسی برنامه‌ها به آن پرداختند.

امیرپرویز اختری با برشمردن محورهای اقتصاد مقاومتی، به حوزه‌های تحت بررسی برنامه ششم، فعالیت‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کردستان و معرفی طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد که در حال نهایی‌شدن و رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی یادآوری کرد: سیمان چل‌چمه سارال با 6 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و 350 نفر اشتغالزایی، زنجیره فولاد در صاحب سقز با 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و یک‌هزار نفر اشتغالزایی، طرح جامعه منطقه نمونه گردشگری دوکانان بانه با 27 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و یک هزار و 400 نفر سرمایه‌گذاری و مینی‌پالایشگاه مریوان با 160 میلیون یورو و 350 نفر اشتغالزایی از طرح‌های در حال نهایی شدن سرمایه‌گذاری در کردستان است.

وی همچنین، پوشینه چوب ئاوالان دهگلان با 445 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و 72 نفر اشتغالزایی، احداث پایانه صادراتی سنندج ـ مریوان با 73 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 800 نفر اشتغالزایی و پتروشیمی بیجار با 2.1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و یک هزار و 500 نفر اشتغالزایی را از دیگر طرح‌های در حال سرمایه‌گذاری در کردستان عنوان کرد.

عضو هیأت علمی گروه علوم اقتصادی دانشگاه کردستان نیز در این برنامه گفت: مفهوم و ضرورت برنامه‌ریزی به عنوان یک مقوله دوراندیشی استراتژیک بر پایه خرد و دانش و انسان به عنوان محور توسعه در روند برنامه‌ریزی به سوابق گذشته برنامه‌های توسعه در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد.

خالد احمدزاده در ادامه 30 مورد از مواد لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه را مورد اشاره و ارزیابی قرار داد و به تناسب موردهای مذکور به محورهای اولویت‌دار استان کردستان برای برنامه‌ریزی در راستای اهداف برنامه ششم اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق این سند ملی، مدنظر قرار دادن موضوعات اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام اداری و قطع وابستگی بودجه دولت به نفت تا پایان برنامه ششم در صدر این لایحه قرار دارد.

به گفته این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان، انضباط مالی، اصلاح فرایندهای بودجه‌ریزی، مالیات بر ارزش افزوده، تقویت و تعمیق همه‌جانبه نظام تأمین مالی داخلی و خارجی، نقش محوری مردم در برنامه‌ریزی‌های توسعه، هدفمند کردن یارانه‌ها، مقابله با بحران کم‌آبی، تقویت اقتصاد حمل و نقل ریلی، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اختصاص حداقل دو درصد از اعتبارات هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی برای پژوهش، تحقق و تقویت سیاست‌های بخش سلامت و خانواده، مقاوم‌سازی فرهنگی، رقابت‌پذیر کردن استان‌ها و عدالت بین‌منطقه‌ای، اختصاص یک سوم از دو درصد درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز برای مناطق کمتر توسعه‌یافته، سرعت و دقت در ارائه خدمات و عدالت قضائی، ارتقای توان دفاعی و قدرت بازدارندگی، نظارت بر حسن اجرای احکام برنامه ششم از جمله موارد مطرح در آن است.

احمدزاده با تاکید بر توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری، بخش‌های کشاورزی و معدن و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و معضل اشتغال و تقویت پایگاه داده‌ای از موارد اولویت‌دار در کردستان است.

جایگاه کم‌رنگ اقتصاد منطقه‌ای در برنامه ششم، شکاف درآمدی استان‌ها، دستوری بودن برنامه ششم، حمایت از بنگاه‌های ورشکسته و توسعه مجتمع‌های کشاورزی در راستای اهداف برنامه، ایجاد منطقه ویژه کشاورزی در استان، فعالیت‌های اندک مالی در بازار بورس و سرمایه، خام‌فروشی معادن و نبود صنایع مادر در استان از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/79001/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول