اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رابرت فیسک:

با کشته شدن بدرالدین، معمای ترور حریری هیچوقت روشن نخواهد شد

تحلیلگر سیاسی طی یادداشتی در ایندیپندنت مدعی شد که با کشته شدن مصطفی بدرالدین، قضیه ترور رفیق حریری روشن نخواهد شد.

با کشته شدن بدرالدین، معمای ترور حریری هیچوقت روشن نخواهد شد

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت فیسک» تحلیلگر انگلیسی طی یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» به بررسی زندگی «مصطفی بدرالدین» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله در سوریه پرداخت و بیان کرد که زندگی وی تاریخ سیاسی خاورمیانه را نشان داده و بعد از او شاید هیچوقت نفهمیم که آیا ترور «رفیق حریری» نخست وزیر لبنان در سال 2005 آغازگر تلاش‌های عربستان سعودی برای نابود کردن دولت «بشار اسد» در سوریه بود یا خیر.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه بازرسان سازمان ملل 5 سال به دنبال بدرالدین بودند، ادعا شده است: «سیدحسن نصرالله تهدید کرده بود که دست هرکسی را که بخواهد او یا هرکدام از سه نفر دیگر تحت تعقیب را دستگیر کند، قطع خواهد کرد. اهمیت تاریخی بدرالدین بخاطر حضورش در سوریه نیست بلکه بخاطر اتهاماتی درباره انفجار خودروی حریری در 14 فوریه سال 2005 در بیروت است.»

ایندیپندنت تاکید می‌کند که حریری از وابستگان و یکی از شهروندان عربستان در شامات بوده و با خانواده سلطنتی آل‌سعود نیز دوستی نزدیکی داشته است. وی با استفاده از کمپانی ساختمانی خود بیروت پساجنگ (داخلی) را بازسازی کرد و به همین دلیل بود که رسانه‌های غربی او را «آقای لبنان» می‌خواندند. بخاطر کشته شدن حریری بود که عربستان سنّی جنگی را علیه بشار اسد (علوی) در سوریه آغاز کرد.

سعودی‌ها معتقدند که بشار دستور ترور حریری را صادر کرده و دلیل این اتهام را نیز اینگونه بیان می‌کنند که نخست وزیر فقید لبنان، با تداوم حضور نظامی و سیاسی سوریه در این کشور مخالف بود و با تلاش‌های خود توانست سران کشورهای غربی را برای خروج نیروهای سوریه از لبنان ترغیب کند. اما اگر اسد می‌دانست که راه حل بدون گریز، خروج نیروهایش از لبنان است پس چرا باید به ترور حریری تمایل می‌داشت؟

فیسک در ادامه می‌نویسد که ایران نیز در آن زمان اعلام کرده بود که سعودی‌ها، خود قتل حریری را برنامه ریزی کرده بودند و وی صبح همان روز برای معامله تسلیحاتی با یک عضو ارشد دولت عراق دیدار کرده و قصد داشت با پولی که عربستان به او داده بود، از عراق سلاح خریداری کند که این مسئله باعث شد آل‌سعود نیز تصمیم به قتل حریری بگیرد. فیسک همچنین تلاش کرد تا ارتباط حزب‌الله با این قضیه را نیز بررسی کند.

این تحلیلگر سیاسی با اذعان به اینکه کشته شدن «عماد مغنیه» فرمانده عملیات ویژه حزب‌الله بدست صهیونیست‌ها بوده، افزود بازرسان لبنانی و شورای امنیت چند ماه قبل از کشته شدن حریری و روزهای پس از آن، تحقیقات خود را روی تماس‌های تلفنی انجام شده در بیروت متمرکز کردند. سازمان اطلاعات انگلیس نیز برخی از امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داد.

وی همچنین اضافه کرد که حزب‌الله انگشت اتهام در ترور حریری را به سمت اسرائیل گرفته و معتقد بود که این رژیم قصد دارد با این کار، تقصیر را به گردن سوریه انداخته و او را مجبور به خروج از لبنان کند. اسرائیل مطمئنا تعدادی مامور در جنوب لبنان استخدام و به وسایل مخابراتی مجهز کرده بود ( از جمله یک افسر ارشد ارتش) تا فعالیت‌های حزب‌الله را زیر نظر بگیرد. پس چگونه می‌توان به ردگیریهای تلفنی که چهار افسر ارشد حزب‌الله را به ترور حریری مربوط می‌کند، اعتماد کرد؟

در ادامه این یادداشت با اشاره به آشنایی این تحلیلگر با حریری، و ملاقاتش با عماد مغنیه در تهران، آمده است که فیسک زمانی که خبر ترور شدن حریری را به بشار اسد دادند، نزد او حضور داشته و اذعان می‌کند که اسد از شنیدن این خبر بسیار متعجب شد. فیسک در پایان می‌گوید که بدرالدین را ملاقات نکرده و اکنون بعد از کشته شدن وی دیگر نمی‌توان اصل قضیه ترور حریری را از زبان وی شنید. چه کسی می‌داند که این بمب باعث ایجاد حمایت کشورهای خلیج فارس از ارتش اگزیستانسیالیست وهابیون که اکنون دنیا را تهدید کرده و هزاران پناهنده را به سواحل اروپا فرستاده، نشده است؟

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول