اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن پست:

نه فقط هیروشیما، آمریکا به‌خاطر بسیاری از جنایاتش عذرخواهی نکرده است

روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت که موارد بسیار زیادی وجود دارد که آمریکا به‌خاطر آنها عذرخواهی نکرده است.

نه فقط هیروشیما، آمریکا به‌خاطر بسیاری از جنایاتش عذرخواهی نکرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به قلم آدام تایلر به بررسی فجایعی که از سوی آمریکا در تاریخ جهان رخ داده است، پرداخت و تاکید کرد که نه فقط حادثه بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، بلکه بسیاری وقایع دیگر هست که ایالات متحده بخاطر آن عذرخواهی نکرده‌ است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به سفر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به ژاپن و دو شهر مذکور، آمده است ایالات متحده تقریبا آنها را با بمب هسته‌ای نابود کرد. در حالی که بمباران این شهر جان حدود 150هزار نفر را گرفت اما انتظار نمی‌رود که اوباما در بازدیدش از هیروشیما، بعنوان پنجمین رئیس جمهور آمریکایی که وارد آن می‌شود، عذرخواهی کند. عقلانی است که بپرسیم چرا بعد از 70 سال بخاطر هیروشیما عذرخواهی نکنیم؟ یکی از روش‌های توجیه آن اینست که این کار سریعترین راه برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم بود.

اما بحث وسیعتر دیگر این است که عذرخواهی کردن چیزی نیست که آمریکا یا بسیاری از کشورهای دیگر انجام دهند. «جنیفر لیند» استاد دانشگاه دارتموت در کتاب «دولت‌های نادم: عذرخواهی در سیاست بین‌الملل» می‌نویسد «ما (آمریکا) هیچوقت عذرخواهی نمی‌کنیم...اساسا کشورها بخاطر خشونت‌هایی که علیه کشورهای دیگر انجام می‌دهند، عذرخواهی نمی‌کنند.»

در ادامه این یادداشت به شماری از اتفاقاتی که آمریکا بخاطر آن عذرخواهی نکرده است، اشاره می‌شود.

استفاده از عامل نارنجی در ویتنام

در زمان جنگ ویتنام، آمریکا 12 میلیون گالون عامل نارنجی (نابود کننده قوی پوشش گیاهی) را در منطقه ویتنام، کامبوج و لائوس برای از بین بردن سنگرهای گیاهی ویتکونگ‌ها و جنگجویان ویتنام شمالی و همچنین نابود کردن غلات آنها پخش کرد. از آن زمان صلب سرخ ویتنام تخمین زده است حدود 1 میلیون نفر بدلیل تماس با عامل نارنجی معلول شده یا از مشکلات جسمانی رنج می‌برند. با این حال تا کنون هیچ عذرخواهی بخاطر این مسئله یا دیگر مناقشات در این جنگ انجام نشده است.

کودتای 28 مرداد در ایران

در سال 1953 میلادی (1332 شمسی) دکتر محمد مصدق که بصورت دموکراتیک از سوی مردم انتخاب شده بود، در کودتای (28 مرداد) سرنگون شد. در اسناد محرمانه منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) آمده است که سرنگونی مصدق از سوی سیا و بعنوان بخشی از سیاست خارجی آمریکا رهبری شده که از سوی ارشدترین مقامات دولتی تایید و طراحی شده بود. سرویس اطلاعات مخفی انگلیس نیز به سیا کمک کرد. این در حالی است که آمریکا و انگلیس هرگز برای نقش داشتن در این کودتا عذرخواهی نکرده و دولت اوباما نیز اعلام کرد برنامه‌ای برای آن ندارد.

کودتای سال 1352 در شیلی

ایالات متحده آمریکا همچنین به دست داشتن در کودتای خونین 1973 میلادی (1352) که «سالوادور آلنده» رئیس جمهور سوسیالیست شیلی را سرنگون کرده و بجای او «آگوستو پینوشه» دیکتاتور روی کار آورده شد، متهم است. پینوشه برای 17 سال بر این کشور حکومت کرد. سازمان سیا هرگونه دخالت مستقیم در این کودتا را رد کرده اما مخالفت با ریاست جمهوری آلنده را تایید کرد. در سال 1977 میلادی (1356) «بردی تایسون» معاون هیئت آمریکایی در کمیسیون حقوق بشر در ژنو پیشنهاد عذرخواهی آمریکا را داد که مدت کمی بعد برکنار شد.

وقتی اوباما در سال 2011 به شیلی سفر کرد نیز درخواست عذرخواهی از سوی یک خبرنگار شیلیایی را رد کرده و گفت: «تاریخ روابط ایالات متحده و آمریکای لاتین، بسیار سخت و دشوار بوده است. اما ما در تاریخ گیر نیافتاده‌ایم.»

قرارداد معامله برده با آفریقای غربی

کنگره آمریکا در سال 2009 پیشنهاد داده بود تا بخاطر برده‌داری از آفریقایی‌های آمریکایی عذرخواهی کند اما چه عذرخواهی از کشورهای آفریقایی که معاملات برده‌داری تاریخ مدرن آنها را شکل داده، انجام شده است؟ بیل کلینتون طی سفری که در سال 1998 به اوگاندا داشت گفت: «در زمانی که ما هنوز یک کشور نشده بودیم، آمریکایی‌های اروپایی ثمره برده داری را چشیدند و باید بگویم که ما اشتباه کردیم.» منتقدان اظهارات وی را بیشتر شبیه ابراز پشیمانی عنوان کردند تا اینکه یک عذرخواهی رسمی باشد.

حمایت از دیکتاتور کونگو
«پاتریس لومومبا» اولین نخست وزیر کونگو بود که بصورت دموکراتیک انتخاب شد. با این حال تنها 12 هفته بعد از آغاز دوره نخست وزیری‌اش سرنگون و 4 ماه بعد از آن نیز ترور شد. قتل وی که سه ماه پس از اعلام استقلال این کشور از سلطه بلژیک و در زمان رونق جنگ سرد انجام شد، فاجعه‌ای برای این کشور مشکل‌زده بود. دولت بلژیک در سال 2002 دست داشتن در این ترور را پذیرفته و عذرخواهی کرد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اما باوجود اعتراف نکردن به نقش مستقیم، عملیات گسترده محرمانه‌ای را در این کشور انجام داد. بعد از این اتفاق «جوزف موبوتو» و رژیم شدیدا فاسدش برای دهه‌ها مورد حمایت آمریکا قرار گرفته و هیچ عذرخواهی انجام نشد.
حمله به عراق در سال 2003
تهاجم به عراق به رهبری آمریکا در سال 2003 یکی از جنجالی‌ترین نقاط در تاریخ معاصر است. حتی اگر جنگ باعث سرنگونی «صدام حسین» دیکتاتور شده باشد اما آشوب و ناامنی را به منطقه آورده و تا امروز نیز باقیست. آمار تلفات در میان عراقی‌ها بسیار بالا بوده است. «جورج بوش پسر» رئیس جمهور وقت آمریکا که دستور این حمله را داد، هیچوقت بخاطر آن و یا اطلاعات غلطی که درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی ارائه می‌کرد، عذرخواهی نکرد.
ساقط کردن پرواز 655 ایران‌ایر
در 12 تیر 1367 ناو موشک‌انداز «وینسنس» با شلیک دو موشک زمین به هوا بسمت هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس که ادعا می‌کند گمان می‌کرده جنگنده اف-16 بوده، تمام 290 سرنشین آن را به قتل رساند. با وجود عمق تراژدی این اتفاق، اما واشنگتن از خود ندامتی نشان نداده است. جورج بوش در زمانی که مبارزات انتخاباتی برای برگزیده شدن بعنوان رئیس جمهور آمریکا انجام می‌داد، گفته بود: «هرگز از طرف ایالات متحده عذرخواهی نمی‌کنم. اهمیتی نمی‌دهم که حقایق چه هستند.»
این روزنامه آمریکایی در پایان با طرح این سوال که آمریکا تا کنون چند بار عذرخواهی کرده، می‌نویسد تعداد بسیار کمی از وقایع بوده که ایالات متحده برای آن عذرخواهی کرده از جمله: آزمایشات بر روی گواتمالایی‌ها در دهه 1940 و یا سرنگونی پادشاهی هاوائی در سال 1893! البته در سال 2012 نیز اوباما بخاطر دست داشتن ارتش آمریکا در سوزاندن نسخه‌های قرآن در افغانستان عذرخواهی کرد.
لیند در ادامه کتابش می‌نویسد که البته رویه آمریکا اینگونه است که عذرخواهی کردن یک استثنا و عدم آن یک قانون است. منطق در اینجا نه اخلاقی بلکه سیاسی است. عذرخواهی در اینجا از انجام دهندگان آن بعید است. مردم کشورهای نیز به نوبه خود با شنیدن عذرخواهی‌ها نه تنها راضی نشده بلکه سردرد سیاسی ایجاد می کنند. در آخر، بسیاری از کشورها مانند آمریکا از عذرخواهی احتناب می‌کنند زیرا معتقدند بهتر است گذشته را دفن کرد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول