اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

طوبی کرمانی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

ضرورت بازگشت به خرد و حکمت در دنیای سرگشته کنونی

استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران گفت:‌ بهترین راه حل سرگشتی و پریشانی‌های دنیای امروز متصل شدن به ذات مقدس خدا و بازگشت به خرد و حکمت اوست، این تنها راه حقیقت است.

ضرورت بازگشت به خرد و حکمت در دنیای سرگشته کنونی

طوبی کرمانی، استاد فلسفه و حکمت دانشگاه درباره اهمیت حکمت در دنیای کنونی در به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: دنیای امروز با ویژگی جهانی شدن، عصر ظهور و بروز مکاتب فلسفی مختلف و افزایش شبهات فکری و دینی است.

وی با اشاره به اینکه مردم این عصر بیش از هر زمان دیگری دچار تردید و ابهام می‌شوند، یادآور شد: بسیاری از این پرسش‌ها هم بی مفهوم و معنا است و بسیاری از آنها نیز به حقیقت ختم می‌شود اما حتی پاسخ‌هایی هم نمی‌گیرند که درخور توجهشان باشد.

کرمانی در ادامه یادآور شد: البته از یک لحاظ می‌توان گفت این عصر شبیه زمان یونان باستان در دوره سقراط است زمانی که سوفسطاییان قلمرو داشتند و بسیاری مباحث را به خورد مردم می‌دادند و اندیشه‌های خود را در جامعه حاکم می‌کردند، بسیاری از تفاسیر را تغییر داده و به آنطور که خود می‌خواستند مطرح می‌کردند تا مردم اقناع شوند.

این استاد فلسفه دانشگاه با بیان اینکه انسان موجودی حقیقت جو است و به این مباحث نادرست راضی نمی‌شود، توضیح داد: انسان به دنبال حقیقتی واحد است تا زمانی که بدان نرسد دست از تلاش برنمی‌دارد و همواره حقیقت صحیح را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط دنیای امروز بسیاری مشکلات از تفکر اومانیستی نشأت می‌گیرد، یادآور شد: امام علی(ع) نیز می‌فرمایند که «الحکمه ضاله المومن» بنابراین انسان امروز ریشه بسیاری از مشکلاتش در تفکر اومانیستی است.

کرمانی اظهار داشت: این تفکر معتقد است که همه چیز را می‌داند و انسان محور همه چیز است، بسیاری از انسان ها در همین قفس خودبینی خود گرفتار شده‌اند که باید از این تفکر دوری کنند.

وی در پایان یادآور شد: بهترین راه حل این سرگشتگی‌ها و پریشانی‌ها متصل شدن به ذات مقدس خداوند و بازگشت به خرد و حکمت خداوند است این تنها راه حقیقت است این حکمت فراتر از هر فلسفه‌ای است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول