اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

وزیر خارجه افغانستان مطرح کرد

برگزاری «لویه جرگه» و ایجاد پُست نخست‌وزیری کماکان در ابهام

وزیر امور خارجه افغانستان برگزاری «لویه جرگه» برای اصلاح قانون اساسی و ایجاد سمت نخست‌وزیری مطابق موافقتنامه دولت وحدت ملی را از جمله کاستی‌هایی خواند که رهبران دولت به آن توجه نکرده‌اند.

برگزاری «لویه جرگه» و ایجاد پُست نخست‌وزیری کماکان در ابهام

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان روز گذشته نشستی را در مورد تحولات و چالش‌های اخیر افغانستان برگزار کردند.

در این نشست، «صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه و رئیس جمعیت اسلامی، «عطامحمد نور» والی ولایت «بلخ» و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، «احمدضیا مسعود» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دولتداری خوب و عضو ارشد جمعیت، «محمداسماعیل خان» عضو ارشد این حزب و ده‌ها تن از اعضای حزب جمعیت در کابل برگزار شد.

زمینه زندگی صلح‌پذیران مهیا شود

«صلاح‌الدین ربانی» رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه افغانستان که به نمایندگی از سران این حزب در این نشست صحبت می‌کرد، با تأکید بر اینکه دولت وحدت ملی باید به تعهدات خود عمل کند، جمعیت اسلامی را یکی از جریان‌های پیشتاز در 4 دهه اخیر افغانستان عنوان کرد.

ربانی با بیان اینکه حزب جمعیت اسلامی متعهد به حرکت وحدت وار به سوی شکوفایی و پیشرفت افغانستان است، گفت: این جریان از تلاش‌های صلح‌خواهانه حمایت کرده و از گروه‌های که به این روند می‌پیوندد، استقبال می‌کند.

وی از دولت وحدت ملی خواست تا زمینه کامل زندگی شهروندی صلح‌پذیران را مهیا کرده و آنها را بپذیرد.

سمت «نخست‌وزیری» در هاله‌ای از ابهام

رئیس حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: دولت وحدت ملی در انجام بسیاری از وظایف خود ناکام بوده است که باید به آن توجه شود.

وزیر امور خارجه افغانستان، برگزاری «لویه جرگه قانون اساسی» و تعدیل آن و ایجاد سمت نخست‌وزیری را مطابق موافقتنامه دولت وحدت ملی از جمله کاستی‌هایی خواند که رهبران دولت وحدت ملی به آن توجه نکرده است.

صلاح‌الدین ربانی اظهار داشت: رهبران دولت وحدت ملی افغانستان حتی مقدمات برگزاری لویه جرگه قانون اساسی که همانا اصلاح در نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای فرمانداری و توزیع شناسنامه‌های هوشمند است را فراهم نکرده است.

ربانی با بیان اینکه بدون انجام این موارد به برگزاری انتخابات شفاف امیدی نیست، گفت: دولت وحدت ملی باید هر چه سریع‌تر به این موارد توجه کرده و به آن رسیدگی کند.

تنش بین «جمعیت» و «جنبش» به سود دشمنان

وی با اشاره به اختلافات «حزب جمعیت اسلامی» و «حزب جنبش ملی» در شمال افغانستان، گفت: کشته شدن رئیس جوانان جمعیت اسلامی در شمال افغانستان به دست هواداران حزب جنبش ملی قابل بررسی است و دولت باید به این مورد توجه کند.

رئیس حزب جمعیت اسلامی از رهبری حزب جنبش ملی خواست تا از طریق مذاکره مشکلات خود را با جمعیت اسلامی حل کند، زیرا تنش میان این 2 جریان به نفع دشمنان است.

وزیر امور خارجه افغانستان، اختلاف بین جریان‌ها را چالش برانگیز خواند و ابراز داشت: دولت وحدت ملی باید حوادث در شمال افغانستان را بررسی و عاملان قتل و کشتار هر 2 طرف را به پنجه قانون بسپارد.

وی با تأکید بر اینکه خشونت باید از ادبیات سیاسی افغانستان حذف شود، تصریح کرد: برای مبارزه با تروریسم باید یک حرکت منسجم انجام شود.

صلاح‌الدین ربانی با اشاره به کشتار شماری از اعضای جمعیت اسلامی در سال 1358 به دست کمونیست‌ها، افزود: اکنون 8 خرداد مصادف سی‌و هفتمین سالروز شهادت 100 تن از اعضای ارشد جمعیت اسلامی که توسط کمونیست‌ها به شهادت رسیده بودند.

ربانی در اخیر سخنان خود 8 خرداد را یک روز خونین برای جمعیت اسلامی خواند و اظهار داشت: جمعیت اسلامی میراث شهدا است و به عنوان یک جریان پیشتاز در امر مبارزه با تروریسم فعال خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول