اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

والی ولایت فراه افغانستان:

نیازمند تأمین برق افغانستان از ایران هستیم/ تجارت دو جانبه نیازمند مبادی اقتصادی است

والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه قرار است زون غرب کشور افغانستان به منطقه صنعتی تبدیل شود، گفت: نیازمند تأمین برق افغانستان از ایران هستیم.

نیازمند تأمین برق افغانستان از ایران هستیم/ تجارت دو جانبه نیازمند مبادی اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدآصف ننگ پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح رسمی پایانه مرزی ماهیرود، اظهار داشت: توسعه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان از یک رابطه بسیار مستحکم نشات گرفته چون مشترکات زیاد بین این دو کشور است.

وی ادامه داد: وجود مشترکات فراوان بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پیوندهای اقتصادی بین این دو کشور را معنادار ساخته است.

والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه ایران در روزهای سخت با پذیرش مهاجران افغانی به خوبی از این مهاجران میزبانی کرد، یادآور شد: باورمان بر این است که برای جبران خسارت‌های جنگ در افغانستان چاره‌ای جز تجارت زمینی نداریم.

ننگ با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور افغانستان، گفت: می‌خواهیم تا افغانستان با توجه به این ظرفیت‌ها به کریدور تجاری این منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در مرحله‌ای قرار دارد که با منطقه تجارت خود را توسعه داده است، افزود: تجارت دو جانبه نیازمند مبادی اقتصادی است.

والی ولایت فراه افغانستان اضافه کرد: کارت ترانزیتی، تبدیل منطقه به منطقه آزاد تجاری در تبادل همکاری‌های گمرکی بین دو کشور بسیار اثرگذار است.

ننگ با بیان اینکه باید تجارت حساب شده باشد، تصریح کرد: باید از تجارت‌های غیرقانونی جلوگیری شود، همچنین بخش اعظمی از تجارت افغانستان با ایران از طریق تجارت زمینی صورت می‌گیرد.

والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه از فعالیت کنسولگری ایران در فراه استقبال می‌کنیم، گفت: همچنین برای سرعت‌بخشی به تجارت خواستار راه‌اندازی کنسولگری فراه در بیرجند هستیم.

ننگ از تکمیل میدان هوایی این ولایت خبر داد و افزود: در حال حاضر سه دانشگاه با ظرفیت سه هزار دانشجو در این ولایت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر کشت خشخاش در افغانستان، گفت: کشت گندم جایگزین کشت خشخاش شده به طوری که امسال 6 هزار کشت گندم جایگزین کشت خشخاش شده است.

والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه در درآمدهای گمرکی دو میلیارد افغانی افزایش وجود داشته است، یادآور شد: این امر از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و سبب تنظیم پول ترانزیتی شده است.

ننگ خواستار بازگشایی مرزهای بین دو کشور به صورت قانونی و رسمی شد و افزود: در بخش معدن و گردشگری ولایت فراه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.

وی به دو پروژه مهم بین فراه و چابهار اشاره کرد و یادآور شد: خط وصل بین کابل و ولایت فراه در دست اقدام بوده که 300 کیلومتر فاصله را کاهش می‌دهد و خط وصل بین ولایت فراه افغانستان و بندر چابهار مورد نظر است.

والی ولایت فراه افغانستان ادامه داد: قرار است زون غرب کشور افغانستان به منطقه صنعتی تبدیل شود که نیازمند تأمین برق در این منطقه هستیم که این نیاز می‌تواند از طریق ایران تأمین شود.

وی در پایان خواستار همکاری بیشتر دو کشور برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان شد.

انتهای پیام/69027/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول