اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آموزش تصویری حروف الفبا توسط معلم مبتکر شهرقدسی

خدیجه ماهری معلم شهر قدسی در یک اقدام مبتکرانه اقدام به آموزش حروف الفبا به نوآموزان کرده است.

آموزش تصویری حروف الفبا توسط معلم مبتکر شهرقدسی

به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران، کودکان با دنیایی از عشق و علاقه وارد مدارس می‌شوند تا به آموخته‌های خود بیفزایند و در کنار آن بتوانند از ظرفیت آموزشی و جاذبه‌های آن بهره ببرند.

با گذشت زمان و تغییر ذائقه مردم، نیازهای آموزشی نیز تغییر کرده است و شیوه خشک آموزش که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت دیگر کارآیی قبلی را ندارد، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جدید به امر آموزش نوآموزان پرداخت، چراکه این امر از اثرپذیری بالایی برخوردار است.

خدیجه ماهری یکی از معلمان آموزش و پرورش شهرستان قدس در اقدامی جالب و مبتکرانه اقدام به آموزش حروف الفبا به دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی با زبان تصاویر، حرکات و انجام برخی امور حرکتی پرداخته است که با استقبال داش‌آموزان و خانواده آنها روبه‌رو شده است.

ماهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در غرب تهران اظهار کرد: در حدود 21 سال از ورودم به آموزش و پرورش می‌گذرد و طی این زمان بسیاری از مسؤولیت‌ها را در مدارس و ادارات آموزش و پرورش تجربه کرده‌ام.

این معلم شهر قدسی بیان کرد: در سال جاری به عنوان معلم در دوره ابتدایی در شهر قدس مشغول به کار شدم که در آغاز راه هر لحظه به دنبال این بودم که بتوانم راهکاری پیدا کنم تا با اطلاعات بیشتری نسبت به هر کلمه و حرف، دانش‌آموزان را راهنمایی کنم و آن حروف را به آنها آموزش دهم.

وی تصریح کرد: یک روز زمانی که در حال عبور از خیابان بودم پوستری نظرم را جلب کرد و به همین خاطر جرقه‌ای در ذهنم زده شد که از پوستر می‌توانم برای آموزش مطلوب‌تر بهره ببرم.

ماهری ادامه داد: به همین جهت از همان روز به دنبال این موضوع رفتم و امروز شاهد این هستیم که توانسته‌ام گام خوبی در این مسیر بردارم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانم در راستای آموزش حرکت مطلوب‌تری داشته باشم بعد از ظهرها با همراهی همسرم و دیگر اعضای خانواده که همیشه مشوق من بوده‌اند در مورد هر کدام از حروف عکسی را انتخاب و ترسیم می‌کردم به طوری که در کنار شکل حروف دانش‌آموزان با کلماتی که آن حروف با آنها نوشته می‌شود نیز آشنایی پیدا می‌کردند.

این معلم شهر قدسی گفت: تا کنون بیش از 180 کار در این رساله آموزشی گرد هم آمده است که با توجه به برآوردی که خانواده‌ها داشته‌اند کودکان و نوآموزان به مقدار قابل توجهی توانسته‌اند از این رساله بهره ببرند و در کنار آن آشنایی‌ خوبی نیز با کلمات و جملات پیدا کرده‌اند.

وی اظهار کرد: برخی از کلمات و حروف این قابلیت را داشتند تا با کارهای عملی آن را به دانش‌آموزان آموزش دهم.

ماهری ادامه داد: در این خصوص نیز اقدامات مختلف و سناریوهای متعددی را تنظیم می‌کردم و در کنار آشنایی دادن شکلی دانش‌آموزان با حروف به صورت نمایشی نیز آن حروف را به دانش‌آموزان یاد می‌دادم.

این معلم شهر قدسی بیان کرد: این برنامه‌ها که آن را به صورت ابتکاری در کنار امور اصلی خود به کار گرفته‌ام در سطح نوآموزان در مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان، پایه اول و مهد کودک قابلیت بهره گرفتن و استفاده دارد.

وی ادامه داد: در تمام زمان تنها موردی که بسیار برایم اهمیت داشت این بود که بتوانم شوق یادگیری را در دانش آموزان دو صد چندان کنم.

این معلم مبتکر شهر قدس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای آموزش از هر فردی در کلاس بهره می‌بریم حتی زمانی که دانش‌آموزی در کلاس نیست نیز برای دیگر دانش‌آموزان نوعی آموزش با عنوان غایب بودن در نظر می‌گیرم، البته سناریوی بسیاری از اموری که انجام می‌شود را از قبل در سر دارم و در زمان لازم به نتیجه می‌رسانم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تأثیرگذاری بسیار بالایی آیات و روایات قرآنی و همچنین آشنایی بیش از پیش نوآموزان با قرآن در بسیاری از این آموزش‌ها از قران و مفاهیم قرآنی بهره می‌بریم و در بیشتر این پیام‌های آموزشی تصویری این موضوع را رعایت و در این خصوص نیز تأثیرات خوبی را دریافت کرده‌ام.

ماهری در ادامه گفت: در خصوص پیشرفتی که در امور آموزشی داشتیم یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌ها حضور و حمایت اولیا و مربیان و همراهی مسؤولان مدرسه بوده است که توانستیم حرکت خود را به صورت مطلوب به پیش ببریم و این موجب شده است که اکنون بازخوردهای خوبی را دریافت کنیم.

معلم مبتکر شهر قدسی اظهار کرد: در حال حاضر هر فردی که وارد کلاس می‌شود می‌تواند به خوبی با این علائم و مواردی که طی سال برای آموزش آماده کرده‌ایم آشنا شود.

وی بیان کرد: برای آموزش هر چه بهتر از تمام فضای کلاس برای آموزش نیز بهره برده‌ام تا بتوانم تأثیر بسیار بیشتری را در مسیر کاری خود داشته باشم و همچنین مسابقات متعددی را در کلاس برگزار می‌کنم که هدایایی هم در نظر می‌گیرم تا ذوق یادگیری در بین نوآموزان را دو صد چندان کنم.

ماهری تصریح کرد: مواردی که جمع‌بندی شده و در این رساله آموزشی گرد هم آورده‌ام در حوزه‌های مختلف مانند بخوانیم بنویسیم، علوم، محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف به ویژه آب، طرح کرامت و نظم، پیام‌های قرآنی، ارزش‌های انقلابی و همچنین ارزش‌های انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری از سمت اولیا و حمایت از سوی مجموعه مدیریتی موجب می‌شود که اقدامات گسترده و مناسبی را بتوان پیگیری و به نتیجه رساند و همه اینها با تلاش و حرکت مضاعف صورت می‌گیرد و هر فردی در هر مجموعه‌ای با تمام توان اگر به کارها توجه داشته باشد آن مجموعه با سرعت به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

معلم مبتکر شهر قدسی در پایان متذکر شد: تجربه در کار یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند راهگشا باشد و در کنار کارهایی که به عنوان وظیفه محسوب می‌شود افراد باید ابتکاراتی نیز داشته باشند تا هم راحتی در مسیر کاری خود فراهم و هم بتوانند بازدهی مجموعه را بیشتر از قبل کنند.

انتهای پیام/67024/ی30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول