اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان ایجرود خبر داد

شناسایی 16 محوطه تاریخی در حوزه سد مراش ماهنشان/ کشف محوطه عصر کالکولوتیک در حوزه سد مراش

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ایجرود گفت: در مجموع 16 محوطه تاریخی در حوزه سد مراش شهرستان ماهنشان شناسایی شده است.

شناسایی 16 محوطه تاریخی در حوزه سد مراش ماهنشان/ کشف محوطه عصر کالکولوتیک در حوزه سد مراش

لاله عبدی‌کیا امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: پنج محوطه تاریخی با ارزش و مهم در حوزه سد مراش به شرکت آب استان زنجان معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه محوطه‎های مورد نظر در اطراف سد مراش در صورت تامین اعتبار کاوش و گمانه‎زنی خواهد شد، خاطرنشان کرد: کار بررسی و شناسایی محوطه‎های تاریخی موجود در محوطه سد مراش شهرستان ماهنشان طی سال گذشته با اتمام رسیده است.

مسؤول پروژه شناسایی و بررسی محوطه‎های تاریخی سد مراش تصریح کرد: پروژه شناسایی و بررسی محوطه‎های مورد نظر در اطراف سد مراش شهرستان ماهنشان در حال حاضر به شرکت آب استان زنجان تحویل داده شده است.

*کاوش در پنج محوطه تاریخی حوزه سد مراش

وی با بیان اینکه در حوزه سد مراش شهرستان ماهنشان 16 محوطه تاریخی شناسایی شده است، اضافه کرد: فقط کاوش در پنج محوطه آن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

عبدی‌کیا با تاکید بر اینکه پنج محوطه مورد نظر مورد شناسایی و بررسی باستان‌شناختی قرار گرفته است، ادامه داد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز کاوش و گمانه‎زنی در این محوطه‎های تاریخی مهم آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته به منظور بررسی و شناسایی محوطه‎های مذکور در حوزه سد مراش حضور داشتیم، افزود: بخش مخزن این سد آبگیری شده است و فعلا مشکل جدی برای آثار و محوطه‎های شناسایی شده وجود ندارد.

* نابودی محوطه‎های تاریخی با آبگیری بیش از حد سد مراش

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ایجرود با تاکید بر اینکه در صورت آبگیری بیشتر سد مراش دو مورد از آثار و محوطه‎های مهم و با ارزش تاریخی استان در حوزه این سد دچار مشکل و آسیب خواهد شد، بیان داشت: یکی از این محوطه‎های با ارزش و مهم که کاوش و گمانه‎زنی در آن مورد تاکید است مربوط به عصر کالکولوتیک یا مس و سنگی می‎شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از محوطه‎های تاریخی با عنوان «قلعه مراش» متعلق به دوره سلجوقیان است، افزود: دو مورد از محوطه‎ها نیز قدمت هزار ساله دارند.

عبدی‌کیا خاطرنشان کرد: در حوزه سد مراش محوطه پیش از تاریخ نیز وجود داشته که ابزارهای سنگی متعلق به این دوره در آنجا کشف شده است.

وی اظهار داشت: یکی از محوطه‎های مورد نظر برای کاوش در حوزه سد مراش نیز متعلق به دوره اسلامی است و با گمانه‎زنی‎ها جزئیات بیشتری در این راستا به دست خواهد آمد.

انتهای پیام/73006/ک40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول