اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نمایشگاه بین‌المللی قرآن رسماً آغاز به کار کرد/ حضور پرشور مردم در نخستین‌روز

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حالی شب گذشته آغاز به کار کرد که مصلای امام خمینی(ره) در نخستین روز برپایی این نمایشگاه میزبان جمع کثیری از مردم قرآن‌دوست کشورمان بود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن رسماً آغاز به کار کرد/ حضور پرشور مردم در نخستین‌روز

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عصر گذشته 24 خردادماه با حضور علی جنتی وزیر ارشاد رسماً آغاز به کار کرد.

 

 

در ابتدای این مراسم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد و همه به احترام ایران اسلامی ایستادند. پس از آن «محمدحسین سعیدیان» به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت. تلاوت وی بسیار زیبا و معنامحور اجرا شد به طوری که پس از تلاوت این قاری بین‌المللی تعداد حاضران در سالن افزایش یافت و حتی جایی برای نشستن نبود و افراد مجبور بودند در انتهای سالن بایستند.

 

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حشمتی معاون قران و عترت ارشاد و رئیس نمایشگاه ضمن خیرمقدم به حاضران درباره برپایی این نمایشگاه و اهداف آن توئضیحاتی ارائه داد و در ادامه با حضور وزیر ارشاد از کتاب «قطره‌ای از دریا» شرحی بر نهج‌البلاغه تألیف حجت‌الاسلام حمیدی‌زاده رونمایی شد.

سیستم صوتی نامناسب و ناهماهنگی‌های در این بین موجب نارضایتی بسیاری از افراد شده بود. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این بین عدم حضور بسیاری از فعالان و مسئولان قرآنی بود به طوری که تنها تعداد انگشت‌شماری از فعالان و مدیران قرآنی در این مراسم حضور داشتند.

 

 

در ادامه مراسم علی جنتی وزیر ارشاد در جایگاه حاضر شد. وی در ابتدا با اشاره به اهمیت کلام وحی و استفاده از آن، گفت: قرآن بحر مواج و اقیانوس بیکرانی است که فهم بشر از درک حقیقت آن ناتوان است.

نگرانی وزیر ارشاد از وضعیت فرهنگی جامعه

وی به سوره مبارکه «یوسف» اشاره کرد و افزود: در این سوره راه‌حل بسیاری از مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد بنابراین ما باید نه تنها به سوره یوسف بلکه به تمامی آیات قرآن توجه داشته باشیم و در زندگی از آن‌ها استفاده کنیم.

جنتی با بیان اینکه مراجع تقلید به ویژه مقام معظم رهبری بارها از وضعیت فرهنگی جامعه اظهار نگرانی کرده‌اند که آخرین بار در دیدار نمایندگان مجلس دهم با ایشان این امر مطرح شد، خاطر نشان کرد: در اینجا باید بگویم ما هم نسبت به وضعیت فرهنگی جامعه اظهار نگرانی داریم وقتی می‌بینیم که حقوق افراد پایمال می‌شود و گمراهی و گناه جامعه را فرا می‌گیرد باید اقدامات عملی متناسب با نظام و براساس معارف اسلام صورت دهیم چرا که عمل به آموزه‌های اهل بیت آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حمید‌زاده گیوی مؤلف کتاب قطره‌ای از دریا با بیان اینکه قرآن هویت اعتقادی ماست، گفت: امروز جامعه ما فهم قرآن را می‌طلبد و از آنجا که معاونت قرآن و عترت پیش‌بینی کرده امروز حرکت به سمت فهم قرآن لازمه پیشرفت در تمامی عرصه‌ها است.

امروز 3 هزار حافظ کل قرآن کریم زینت‌بخش اصفهان است

پس از آن زرگر استاندار اصفهان بر روی سن آمد و با اشاره به جایگاه اصفهان در زمینه‌های مختلف قرآنی، اظهار داشت: اصفهان با قدمت 5 هزار ساله امروز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی می‌درخشد. گنبدهای فیروزه‌ای و مناره‌های بلند اذان نشانگر این شهر باتمدن است.

وی با بیان اینکه امروز در اصفهان بیش از یک‌هزار و 200 نهاد قرآنی مردمی فعالیت می‌کند، گفت: 15 هزار قران‌آموز در حال حفظ قرآن هستند و 100 هزار نفر نیز در اصفهان بخشی از قرآن را حفظ کرده‌اند؛ همچنین امروز 3 هزار حافظ کل قرآن کریم زینت‌بخش اصفهان است.

 

 

رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام

پس از آن از نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام با عنوان «گنج آسمانی» رونمایی شد. این قرآن حاصل تلاش 8 هنرمند اصفهانی و یک هنرمند از استان مرکزی است.

خط این اثر ثلث و در عرض حدود 1.5 سانتی‌متر در طول 7 سال توسط استاد ماهرویی کتابت و با تأئید آیت‌الله صافی نگارش و علامت‌گذاری شده است. طراحی 176 تذهیب اختصاصی در هر صفحه توسط صادق‌زاده یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر ماندگار است. جلد این قرآن نفیس نیز از نقره و پلاتین و همچنین 1350 برلیان و یاقوت کبود است.

 

 

در ادامه این مراسم از هنرمندان این اثر ماندگار و نفیس تقدیر شد و پس از آن «حسن خانچی» مبتهل برتر کشورمان به ارائه برنامه پرداخت. در پایان نیز اذان مغرب به افق تهران با صدای «محمدحسین سعیدیان» در مصلا طنین‌انداز شد.

حضور پرشور مردم در نخستین‌روز نمایشگاه قرآن

این مراسم برخلاف سایر مراسم از جذابیت‌های چندانی برخوردار نبود و مجری نیز نتوانست شوری در برپایی آیین افتتاحیه ایجاد کند اما با این وجود حضور مردم قرآن‌دوست کشورمان در این مراسم بسیار پرشور بود و تا آخرین لحظات نیز ادامه داشت.

 

تلاش ارشاد برای رفع کاستی‌های دوره‌های گذشته نمایشگاه‌ قرآن

یکی از نکات قابل توجه در برپایی مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم توانمندی وزارت ارشاد در عدم تکرار کاستی‌های دو سال گذشته بود به طوری که می‌‌توان ادعا کرد بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم حداقل در زمان افتتاح یکی از بهترین نمایشگاه‌های قرآن در دو سال گذشته و در طول مدیریت حجت‌الاسلام حشمتی است.

سال گذشته زمانی که نمایشگاه بیست‌وسوم در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد بسیاری از آیتم‌های برنامه غیرقرآنی و در حد برپایی نمایشگاهی در سطح بین‌المللی نبود اما امسال مسئولان سعی داشتند نواقص سال‌های گذشته را برطرف کنند که در این راستا تا حدی موفق نیز بودند.

به گزارش فارس،بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز گذشته به طور رسمی آغاز به کار کرد. مصلای امام خمینی(ره) تا 8 تیرماه از ساعت 18 تا 23:30 میزبان مردم قرآن‌دوست کشورمان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول