اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دیوان «آصفی هروی» تصحیح شد/ سلیمانی: امانت‌داری اصل اول بود

علی سلیمانی از تصحیح دیوان آصفی هروی خبرداد که پیش از این کمتر به او پرداخته شده بود و گفت: این اثر بزودی از سوی نشر سخن نو روانه بازار کتاب می‌شود.

دیوان «آصفی هروی» تصحیح شد/ سلیمانی: امانت‌داری اصل اول بود

علی سلیمانی از شاعران کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون اثری که به تازگی تصحیح آن را به پایان رسانده اظهار داشت: مدتی بود که تصحیح دیوان هروی را آغاز کرده بودم که به یاری خدا به پایان رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه این اثر از سوی انتشارات سخن نو روانه بازار کتاب خواهد شد توضیح داد: حدود سه سال پیش اقدام به تصحیح یکی دو مجموعه کردم که نخست دیوان ضمیری اصفهانی تکمیل شد و در ادامه دیوان آصف هروی را آغاز کردم.

سلیمانی افزود: حدود یک‌سال تصحیح این دیوان به طول انجامید . چرا که دقت نظری بر روی موضوع ویرایش و حروفچینی صورت گرفت. تا در نهایت کتاب ویرایش نهایی شد.

این شاعر جوان کشورمان با تاکید بر اینکه هروی متولد 853 و متوفی 923 است گفت: در این تصحیح تمام تلاش بر رعایت امانت‌داری بود. چرا که اصل نخست وفاداری است. او شاعر دوره تیموریان و از افراد تاثیرگرفته از جامی شمرده می شود.

وی تصریح کرد: آصف هروی از جمله شاعرانی بود که پس از انقلاب یا به او پرداخته نشده و یا تنها در حد یک کتاب از او یاد شده است و کتاب کامل و جامعی را از او نداریم.

سلیمانی آثار آصف را در بخش غزل و قصیده متمایز دانست و ادامه داد: این شاعر در بخش غزل و قصیده و کم و بیش در رباعی دستی بر قلم داشته است. بنده نیز در این تصحیح سعی کردم اطلاعات شناسنامه‌ای شاعر را نیز مطرح کنم.

آصف ابن نعیم‌الدین نعمت‌الله علی قُهِستانی معروف به آصفی هروی از شاعران عصر تیموری به سال 923 - 853 ه.ق در هرات دیده به جهان گشود . پدرش خواجه نعمت الله قهستانی وزیر سلطان ابو سعید گورکان بود . پدرش وزیر سلطان ابوسعید تیموری بوده است و ظاهراً بنا بر سابقه‌ای که به وزیران لقب آصف (وزیر حضرت سلیمان) می‌دادند ، کلمهٔ «آصفی» را تخلص خویش قرار داده‌ است . جد آصفی ، علاءالدین علی نیز در عهد امیر تیمور خدمت دیوانی می‌کرده است . آصفی هروی شاگرد جامی بود ؛ آصفی هروی فنون و دقایق شعر را از عبدالرحمن جامی فرا گرفت و استاد جامی نسبت به وی احترام زیادی قائل بود . آصفی به اغلب شعرای معاصر خود امتیاز داشت و بیشتر تذکره نویسان آزادگی و علو همت او را ستوده اند . آصفی هروی با امیرعلیشیر نوایی محشور بود و نزد شاهزاده میرزا بدیع‌الزمان تقرب داشت و در دربار سلطان حسین بایقرا نیز کار می‌کرد . خواجه آصف غزل و قصیده را نیکو می‌سرود و در رباعی و مثنوی نیز استادی داشت ، و مثنویی نیز بر وزن «مخزن الاسرار» سروده است .

* آثار و تالیفات آصفی هروی

آصفی هروی دیوان شعری از خود باقی گذاشته است که تعداد بیت های آن از پنج تا چهارده هزار بیت نوشته اند ولی آنچه امروز موجود است از 2500 بیت تجاوز نمی کند و قسمت عمده دیوانش غزل است . دیوان اشعار آصفی هروی به اهتمام هادی ارفع به چاپ رسیده است .

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول