اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گلایه مؤسسه‌های قرآنی از نمایشگاه قرآن کرمان / از بدحجابی غرفه‌داران تا عرضه محصولات خلاف موازین اسلامی

تغییر در روند و نحوه برگزاری سالانه نمایشگاه قرآن و عترت استان کرمان، امسال گلایه‌هایی را به دنبال داشت و مؤسسه‌های قرآنی نیز چندان رضایت خاطری از آن ندارند.

گلایه مؤسسه‌های قرآنی از نمایشگاه قرآن کرمان / از بدحجابی غرفه‌داران تا عرضه محصولات خلاف موازین اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان کرمان امسال با دو تغییر کلی آغاز به کار کرد و علاوه بر تغییر زمان برگزاری آن از دهه فجر به ماه مبارک رمضان از محل حسینیه ثارالله کرمان نیز تغییر مکان داده به محوطه جنب یخدان مویدی منتقل شد.

تغییر زمانی یازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان کرمان به گفته محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان طبق مصوبه شورای گسترش و توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام شد تا همخوانی بیشتری با ماه قرآن و فضای معنوی حاکم بر جامعه داشته باشد.

هر چند این موضوع نیز مخالفان خود را داشت و بعضا گلایه‌مندی و اعتراض‌ شهروندان کرمانی را شامل شد که به دلیل پهناور بودن استان و بعد مسافت، اکثر‌ شهرستان‌ها با توجه به ماه رمضان امکان حضور و بهره‌مندی از این نمایشگاه را ندارند.

دومین تغییر در نمایشگاه امسال قرآن و عترت استان کرمان، مکان برپایی آن بود که به دلیل برگزاری جمع‌‌خوانی قرآن کریم در حسینیه ثارالله به محل دیگری یعنی جنب بخدان مویدی کرمان انتقال داده شد.

برپایی نمایشگاه قرآن کرمان در 6 هزار مترمربع

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت کرمان عنوان کرد که امکان جابه‌جایی محل برگزاری آیین جمع‌خوانی قرآن کریم به مصلای امام علی (ع) به دلیل فراهم نبودن شرایط فنی و تخصصی در این مکان امکان‌پذیر نیست و صدا و سیما با این کار مخالفت دارد.

به هر شکل یازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان کرمان 23 خرداد ماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان، معاون استاندار کرمان و جمعی دیگر از مسئولان در فضایی به وسعت 6 هزار مترمربع و 150 غرفه افتتاح شد.

با وجود اینکه هنوز تعدادی از غرفه‌ها دایر نشده بودند، اما در همین ابتدای کار تفاوت زیادی نسبت به سال‌های قبل نمایشگاه در نوع غرفه‌ها، چیدمان، اقلام ارائه شده، آذین‌بندی نمایشگاه و ... مشاهده می‌شد.

26 خرداد ماه یعنی سه روز بعد از برپایی یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان کرمان، مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان طی نامه‌ای‌ رسمی از حضور در این نمایشگاه انصراف داد.  

در این نامه خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان عنوان شده بود، «احتراما طی چند روز برگزاری نمایشگاه قرآن کریم فضای حاکم بر آن مجموعه ‌اعم از محصولات در حال عرضه و پوشش غرفه‌داران به گونه‌ای بوده که حرمت و شان قرآن و نمایشگاه قرآن در آن لحاظ نشده است،‌ این مطلب به صورت شفاهی نیز به مجری خاطرنشان شده است، لذا به عنوان وظیفه و برای حفظ شان کار قرآنی این مجمع و موسسه‌های وابسته از جمله استودیو صبح‌، خانه حجاب ریحان انصراف ‌خود را از حضور در مدت باقیمانده اعلام می‌دارد.»

نمایشگاه امسال چندان رنگ و بوی قرآنی نداشت

سیدحمیدرضا توحیدی مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان دلیل خود از ادامه حضور در نمایشگاه قرآن را دو موضوع محتوایی و غرفه‌داری عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله‌ای که نمایشگاه امسال موجب آزار ما شد، بحث محتوایی است در برخی از غرفه‌ها اقلامی ارائه می‌شود که در شان نمایشگاه قرآن نیست و با اعتقادات عامه جامعه هم در تناقض است.  

وی بیان داشت: درست است که می‌توان حضور‌ قرآن در همه حوزه‌ها را برشمرد، اما حوزه قرآن مشخص و توقع این است که محور قرآن باشد و در کنار آن غرفه‌هایی جنبی حتی شامل مواد غذایی برپا شود.  

توحیدی با تاکید بر اینکه غرفه‌داری در نمایشگاه قرآن باید تفکیک معنا‌داری وجود داشته باشد، ادامه داد: در نمایشگاه امسال تعداد غرفه‌های قرآنی نیز نسبت به سال‌های قبل کاهش یافت.

مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان گفت: در مجموع نمایشگاه امسال چندان رنگ و بوی قرآنی نداشت، اما موضوع اصلی ارائه اقلامی است که شان کار قرآن نبود و غرفه‌داران هم بعضا موازین را رعایت نمی‌کردند که شاید برای خودشان طبیعی باشد.  

وی عنوان کرد: این موارد را شفاهی به مجری نمایشگاه عنوان کردیم و هدف ما هم اصلاح‌ بود تا نمایشگاه به سبک و سیاق خود بازگردد و الان هم مشکلات رفع شده است.  

اقلام عرضه شده در نمایشگاه قرآن در شان آن نیست 

توحیدی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای برپایی نمایشگاه قرآن بودجه‌ای تعریف می‌شد و ارشاد هم کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می‌داد و موسسه‌های قرآنی و سازمان‌ها را به کار می‌گرفت، اما امسال به صورت متمرکز از تهران بودجه نمی‌رسد و ارشاد هم سیاستی در پیش گرفت که به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با اشاره به انتقال زمانی نمایشگاه قرآن کرمان به ماه رمضان گفت: نخستین دلیل آن مشکلات بودجه‌ای است و دوم سنخیت آن با ماه رمضان و برگزاری در فضای باز.

توحیدی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته هم نخستین موضوع و مشکل مربوط به هزینه‌هایی است که باید برای مکان برگزاری نمایشگاه قرآن پرداخت شود.

وی ابراز داشت: امسال حرف از 50 میلیون تومان مطالبه برای برگزاری 10 روز نمایشگاه قرآن بود و این مسئله تامل دارد در شهری که فضای مذهبی کم است و همه داعیه کار فرهنگی دارند و با توجه به کاهش بودجه‌های ارشاد، چرا باید چنین مطالبه‌ای صورت گیرد.  

همکاری ارگان‌ها در برگزاری برنامه‌‌های فرهنگی تحلیل رفته است

مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان گفت: شایسته نیست چنین برخوردی با نمایشگاه قرآن شود، خیلی از مشکلات برای مکان برگزاری این نمایشگاه شاید باشد.

توحیدی بیان داشت: برای برگزاری نمایشگاه‌ها خیلی از دستگاه‌ها دخیل هستند و آیا این موارد و وظایف انجام شده و با چه عدد و رقمی با این مجموعه قرآنی هماهنگ می‌شود.

وی عنوان کرد: همکاری ارگان‌ها و نهادها در فعالیت‌های قرآنی با توجه به تاکید رهبری بر گسترش این حوزه، ‌جایگاهی را باقی نمی‌گذارد که هر کدام از دستگاه‌ها بخواهند مطالبه‌گری داشته باشند.

توحیدی افزود: هر ساله همکاری ارگان‌ها در برگزاری برنامه‌‌های فرهنگی و نمایشگاه قرآن تحلیل رفته و شاهد این مشکلات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر هم تصمیم بر عدم برگزاری نمایشگاه امسال می‌شد باز هم گلایه‌مندی از سوی دیگران شاهد بودیم.  

امسال با مشکل بودجه مواجه شدیم

مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان با بیان اینکه ریشه مشکلات نمایشگاه قرآن را فرا‌تر از مجموعه ارشاد می‌دانم، ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با دلسوزی وارد کار شده و شاهد هستیم با چه جدیتی برای برگزاری نمایشگاه کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر از حضور در نمایشگاه انصراف دادیم، بحث حزبی، جناحی و یا تخریب دستگاهی نبود، بلکه احساس تکلیفی شد که نمایشگاه قرآن این چنین نباید باشد.

توحیدی در مورد علت کاهش حضور موسسه‌ها و مجموعه‌های قرآنی در نمایشگاه امسال کرمان بیان داشت: سال‌های گذشته عرف بر این بود به دلیل بضاعت کم موسسه‌های قرآنی و مشکل در غرفه‌بندی از سوی ارشاد به آنها کمک می‌شد، اما امسال با مشکل بودجه مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: نمایشگاهی که سالانه برگزار می‌شود، باید دبیرخانه داشته باشد که این مسئله هم به دلیل کمبود بودجه ممکن نیست، ما خصوصی‌سازی را نفی نمی‌کنیم، اما باید چارچوب باشد.

توحیدی گفت: زمانی که دست مجموعه خالی است، خصوصی‌سازی به سمتی می‌رود که برای پوشش هزینه‌های خود هر غرفه‌داری وارد و هر محصولی فروخته شود و در نتیجه حساسیت‌ها کاهش می‌یابد.  

سطح مطالبات قرآنی استان کرمان بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است

وی افزود: اتفاق امسال خوب نبود، اما جامعه قرآنی با این واکنش خود نشان می‌دهد که سطح مطالبات خیلی بالاتر از این است که در استان کرمان شاهد هستیم.

مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان ابراز داشت: از اکنون باید پیگیری کنیم تا در سال‌‌های آینده با مشکل زمان، مکان و بودجه مواجه نباشیم.

وی تاکید کرد: خصوصی‌سپاری باید در چارچوب مشخص انجام و بحث نظارت نیز معین شود، ترکیب غرفه‌ها و دیگر مسائل همه قابل تدبیر است به شرط آنکه مطالبه کلی و از همه استان باشد.

توحیدی گفت: برای استان کرمان شایسته نیست که نتواند هزینه برپایی نمایشگاه قرآن را تهیه کند.  

مدیر مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان عنوان کرد: بنای ما از انصراف در نمایشگاه بر تذکر بود و ارشاد هم هیچ موضعی در این زمینه نداشت، موارد را با هم مطرح کردیم و مشکلات رفع شد‌ و منعی با دوباره فعال شدن غرفه خودمان هم نداریم.

به گزارش فارس، یازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان کرمان تا یکم تیر ماه دایر است.

انتهای پیام/80017/ر30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول