اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ:

۱۶۷ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد/ زندگی برده‌وار ۴۵ میلیون نفر در جهان

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ‌های شیعه با اشاره به زندگی برده‌وار ۴۵ میلیون نفر در جهان گفت: بردگی مدرن نسبت به دوران تاریخی برده‌داری از نظر عمق فاجعه و نیز از نظر تعداد به مراتب بیشتر است.

۱۶۷ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد/ زندگی برده‌وار ۴۵ میلیون نفر در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله رضا رمضانی خطیب نماز جمعه هامبورگ ضمن اعلام موضع پیرامون مصیبت بزرگ برده‌داری مدرن گفت: یکی از بزرگترین مصیبت‌های عصر ما بردگی مدرن است که نسبت به دوران تاریخی برده‌داری از نظر عمق فاجعه و نیز از نظر تعداد به مراتب بیشتر است.

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ‌های شیعه افزود: مجموع آنچه در دنیای کنونی بر روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاستی و دیگر ابعاد اجتماعی انسان می‌گذرد، شرایطی را به وجود آورده که عدّه‌ای بی‌مهابا و بدون نگرانی از هرگونه برخورد نهادهای قانونی بین المللی، انسان های زیادی به ویژه کودکان و زنان را با تهدید، خشونت، زورگویی و حیله و فریب به بردگی کشیده و آنها را استعمار می‌کنند و مورد سوء استفاده قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بردگی مدرن در لایه‌های مختلف جامعه به اشکال مختلفی قابل ردیابی است که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: اجبار به کار رایگان، بردگی کودکان، ازدواج اجباری و استخدام خانگی؛ به شکلی که فرد قربانی زیر خشونت و ارعاب مجبور به ماندن در موقعیت شده باشد.

رمضانی با ذکر یک مثال افزود: صحنه‌هایی که در اروپا و در همه جای دنیا از تکدّی گری اجباری مشاهده می‌شود یکی از مصادیق بردگی مدرن است که تیم‌های سازماندهی شده­ مافیایی، عدّه‌ای را وادار می‌کنند در خیابان‌ها و اماکن عمومی مستقر شوند و با تحریک عواطف مردم به گدایی و جمع‌آوری اعانات بپردازند و سپس همه آنچه را که به دست آورده‌اند در اختیار آنان بگذارند و سهم متکدیان از این کار تنها به دست آوردن غذای بخور و نمیر است.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ «بردگی جنسی» را یکی از بدترین چهره‌های بردگی مدرن دانست و اظهار داشت: به این معنا که به صورت‌های مختلف با استفاده از شرایط نامناسب اشخاص آنها را در تور باندهای خرید و فروش انسان می‌اندازند و در تجارت جنسی به کار می‌گیرند. طبیعی است که این نوع روابط علاوه بر نابودی شخصیت انسانی آنان، باعث پدید آمدن نوزادان معیوب می‌‌شود و مشکلات فراوانی برای جامعه نیز ایجاد می‌کند.

* ۱۶۷ میلیون کودک کار در دنیا وجود دارد

وی گفت: یکی از دردناک‌ترین صحنه‌های بهره‌کشی که باید به حق آن را از مصادیق بردگی مدرن نام برد، به کار گیری کودکان و اشخاص نیازمند در کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری است، به طوری که ماه‌ها و گاهی سال‌ها بدون آنکه رنگ خشکی را ببینند در کشتی به کار اشتغال دارند تا برای افراد سودجو منافع بیشتری کسب شود. طبق برخی آمارها 167 میلیون کودک در سراسر دنیا مجبورند برای کمک به خانواده‌های خود در شرایط سختی کار کنند. پاپ فرانسیسکو برای توجه جهانیان به بردگی مدرن و چاره‌اندیشی آن چنین گفته است: «ما همه برای از بین بردن بردگی مدرن باید سعی و تلاشمان دو چندان شود. این بردگی زندگی میلیون‌ها نفر را به مخاطره انداخته است و امروزه خیلی از بچه ها برده‌اند.»

این مقام مسئول اظهار داشت: به طور کلی طبق آمار برخی از سازمان‌های حقوق بشری، امروزه 45 میلیون انسان برده‌وار زندگی می‌کنند. این در حالی است که قوانین در حمایت از کودکان، کارگران، زنان و امثال آنان صراحت دارد ولی مشکل اصلی بی‌توجهی و فقدان اقدام از سوی جامعه جهانی و قدرت های بزرگ است.

همین فقدان اراده لازم برای اقدام مؤثر در صحنه‌های دیگر نیز قابل مشاهده است. نسل‌کشی کودکان در یمن از مصادیق ظلم و جنایاتی است که هر روز جهان شاهد آن است. طبق گزارش‌ها تاکنون 2360 کودک بر اثر بمباران عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در یمن به قتل رسیده‌اند و 7000 کودک هم زخمی شده‌اند. 246 هزار خانه بر سر اهل آنها خراب شده و 250 بیمارستان و مرکز بهداشتی و 800 مدرسه و 40 کالج و دانشگاه تخریب شده است و این جنایات حتی در ماه رمضان که ماه معنویت است، توسط کشوری که داعیه‌دار کلیدداری کعبه و خدمتگزاری به مسلمانان است، ادامه داشته است.

رمضانی در پایان گفت: امروزه با وقایع فجیعی که به صورت مستمر توسط برخی از دولت‌ها رخ می‌دهد، واژه «دولت کودک‌کش» در ادبیات رسانه‌ای به واژه‌ای مستعمل تبدیل شده است. آزار و تعدی و کشتار کودکان در غزه، یمن، بحرین، سوریه، عراق و کودکان پناه جو و سرگردان بر پهنه دریاها به گونه‌ای است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد، گرچه رؤسا و مدیران سازمان‌های پر طمطراق حقوق بشر بر صندلی‌های خود نشسته و این همه ظلم و ستم را در دروان بردگی مدرن فقط نظاره می‌کنند و گاهی برای حفظ جایگاه خود، گزارش‌های ناقصی هم ارائه می‌کنند تا به سهل‌انگاری متهم نشوند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول