اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

کمیسیون اجتماعی مجلس؛ ضعیف یا قوی؟/ جمع دور اولی‌ها جمع است

چند وقتی است که 23 عضو کمیسیون اجتماعی مشخص شده‌اند، کمیسیونی که اکثریت آن را اصلاح طلبانی تشکیل می‌دهند که سابقه اجرایی ندارند و نمایندگی مجلس شروع فعالیت‌های آنها محسوب می‌شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس؛ ضعیف یا قوی؟/ جمع دور اولی‌ها جمع است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، چندی پیش 23 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انتخاب شدند، کمیسیونی که درست است از لابی‌های قدرت و اقتصاد به دور است، اما از مهمترین کمیسیون‌ها محسوب می‌شود.

اهمیت کمیسیون اجتماعی به این دلیل است که تصمیمات و مصوبات آن مستقیماً به جامعه مربوط می‌شود؛ مسائلی نظیر سبک زندگی و معضلات اجتماعی، اعتیاد، طلاق، مشکلات ازدواج، تشویق به فرزندآوری و ... .

به صورت معمول، طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود.

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، وقتی اعضای کمیسیون اجتماعی انتخاب شدند، مشخص شد که 11 عضو این کمیسیون را اصلاح طلب‌ها، 4 عضو را اصولگرایان و 8 عضو را نمایندگان مستقل تشکیل می‌دهند.

از این میان 70 درصد اعضا را نمایندگانی تشکیل می‌دهند که اولین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کنند و نکته جالب نیز اینجاست که این افراد سابقه اجرایی چندانی ندارند.

سلمان خدادادی

ریاست کمیسیون اجتماعی اما به سلمان خدادادی نماینده اصولگرای مستقل مجالس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم از حوزه انتخابیه ملکان واگذار شده است.

فردی که در سوابق او فرماندهی سپاه ملکان نیز دیده می‌شود. او در مجلس ششم عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در مجلس هفتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مجلس هشتم نائب رئیس کمیسیون امور شوراها و امنیت داخلی کشور بود.

وی در زمان تصدی وزارت ظریف در وزارت امور خارجه بعنوان مشاور ایشان انتخاب شد.

سلمان خدادادی معاون مدیرکلی اطلاعات استان آذربایجان شرقی و مدیرکلی اطلاعات استان اردبیل در زمان استانداری احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

علی رستمیان

نایب رئیس اول این کمیسیون اما نماینده‌ای است که اولین دوره نمایندگی خود را تجربه می‌کند. علی رستمیان که به عنوان نماینده مستقل وارد مجلس شده است، متولد 1347 در روستای اشرف‌آباد از توابع دلفان است.

وی ظرف 25 سال اخیر دبیر شورای تامین استان کردستان، فرماندار دیوان‌دره، قائم‌مقام صدا و سیمای مرکز ایلام (76 تا 78)، مدیرکل کمیته امداد استان لرستان (78 تا 84) مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان (84 تا 86) رئیس سازمان کار و امور اجتماعی کردستان (86 تا 89 و مدیر عامل مجمع خیرین سلامت تهران (90 تا کنون) بوده است.

سهیلا جلودارزاده

نایب رئیس دوم اما یک اصلاح طلب با سابقه در مجلس است. سهیلا جلودارزاده که چهارمین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند، در مجالس پنجم، ششم و هفتم نماینده مجلس بود.

در سوابق فعالیت او، عضویت شورای مرکزی خانه کارگر، عضویت دفتر سیاسی و مسئول سازمان‌های حزب اسلامی کار، عضویت جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، مدیر کلی مدارس خارج از کشور، مسئولیت تدوین سیاست‌های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سابق امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت دیده می‌شود.

سهیلا جلودارزاده لیسانس مهندسی نساجی از دانشگاه امیرکبیر را دارد. او متأهل و دارای دو فرزند است. وی به زبان عربی نیز تسلط دارد.

جلیل مختار

سخنگوی این کمیسیون نماینده آبادان، جلیل مختار است که برای اولین بار فرصت حضور در مجلس را پیدا کرده است. مختار خود را مستقل و فارغ از گرایشات اصولگرایی و اصلاح طلبی معرفی کرده است.

وی در دانشگاه پیام نور اهواز در رشته کارشناسی علوم اجتماعی گرایش پژوهش و تحقیقات اجتماعی پذیرفته شده و در سال 77 - 1376 تحصیلات کارشناسی را به پایان رسانید.

در سال 1382 در انتخابات شورای اسلامی شهر آبادان با اخذ آراء لازم عضو شورای اسلامی شهر آبادان گردید، در سال 1384در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی پذیرفته و در سال 1386 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدند.

وی از سال 1385 تاکنون به عنوان استاد دروس جامعه شناسی در دانشگاه مشغول به تدریس می باشند.

ناهید تاج الدین

دبیر اول کمیسیون اجتماعی نماینده اصلاح طلب اصفهان است. ناهید تاج الدین که در حال دفاع از تز دکترای ژنتیک خود در  دانشگاه علوم تحقیقات تهران است، در سوابقش عضویت علی البدل شورای اسلامی شهر اصفهان، عضویت اصلی شورای مشورتی استاندار اصفهان، عضویت کمیسیون بانوان شهر بهارستان، عضویت شورای نخبگان شاهد و ایثارگران استان اصفهان،

عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دانشگاه های پیام نور و علمی و کاربردی دیده می‌شود.

تنها سابقه سیاسی وی عضویت پیوسته در ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان از سال 76 تاکنون است. وی اولین دوره نمایندگی خود را تجربه می‌کند.

روح الله بابایی صالح

دبیر دوم کمیسیون نیز یک اصلاح طلب است. روح الله بابایی صالح معروف به انقلاب نماینده بوئین زهرا که کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی داراست.

وی سابقه اجرایی و فعالیت سیاسی چندانی ندارد و یا اینکه لااقل هیچکدام به اعلام عموم نرسیده است. وی نیز دور اول نمایندگی خود را تجربه می کند.

مسعود رضایی

دیگر عضو اصلاح طلب کمیسیون اجتماعی مسعود رضایی نماینده دور اولی شیراز است.

وی متولد سال 1336و کارشناس ارشد حقوق از دانشگاه شیراز است. در سوابق او مسئولیت کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی استان فارس، مشاور فرهنگی سیاسی شهردار شیراز، دبیر آموزش و پرورش شهرستان شیراز، رئیس تعاونی مصرف آموزش و پرورش، راهنمای تعلیمات فرهنگیان، مدرس ضمن خدمت آموزش و پرورش، فعال سیاسی در حوزه دانشجویی و احزاب دیده می‌شود.

از رضایی چند جلد کتاب به نام‌های سیری در اندیشه غزالی،شیرین نماد آزادی زن و تقابل و تفکر نو و کهنه (در دست چاپ ) وجود دارد.

حسن لطفی

لطفی نماینده اصلاح طلب دیگری است که برای بار اول در مجلس حضور یافته و به عضویت کمیسیون اجتماعی درآمده است.

نماینده رزن در استان همدان پیش از این مدیر امور ادارای استانداری همدان بوده و کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی محسوب می‌شود.

وی نیز سابقه اجرایی چندانی ندارد.

سید حمزه امینی

نماینده مستقل هشترود در آذربایجان شرقی که اولین دوره حضور خود را در مجلس تجربه می کند، معلم است و سابقه اجرایی دیگری در کارنامه خود ندارد.

محمدرضا بادامچی

یکی از نمایندگان اصلاح طلب تهران محسوب می‌شود. او اولین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارد.

او سابقه عضویت شورای مرکزی حزب اسلامی کار از ابتدا تاکنون، بنیان‌گذار و دبیر جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم، مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، معاون منابع انسانی مجتمع تراکتورسازی ایران، هفت‌ونیم ماه حضور در جبهه را در کارنامه خود دارد.

احمد بیگدلی

او نیز از نمایندگان اصلاح طلب محسوب می‌شود و تنها سمتش ریاست درمانگاه تأمین اجتماعی خدابنده (حوزه انتخابیه اشت) بوده است.

وی دوره اول نمایندگی را تجربه می‌کند و سابقه فعالیت سیاسی و اجرایی ندارد.

رسول خضری

نماینده مستقل پیرانشهر که برای دوره دوم به مجلس راه یافته است. وی در مجلس گذشته عضو کمیسیون بهداشت و درمان بود اما این دوره به کمیسیون اجتماعی کوچ کرده است.

در سوابق او آمده است: اولین پزشک بومی پیرانشهر (به روایت سایت ثبت و احوال)، عضو هیأت موسسین دانشگاه پیام نور پیرانشهر از سال 77 الی 88، اولین رئیس موقت دانشگاه پیام نور در حال تاسیس پیرانشهر، رئیس خیرین مدرسه ساز از سال 86 تاکنون، نماینده سازمان نظام پزشکی شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه در پارلمان پزشکی کشور از سال 87 تاکنون، عضو هیأت مدیره سازمان نطام پزشکی شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه، عضو شورای آموزش و پرورش پیرانشهر به مدت 2 سال، رئیس هیأت کشتی پیرانشهر به مدت 4 سال، رئیس هیأت پزشکی ورزشی پیرانشهر از سال 88 تاکنون، موسس اولین آزمایشگاه سطح شهر در سال 77.

خدیجه ربیعی فرادنبه

نماینده مستقل از بروجن که تنها سابقه فعالیتی که از او پیدا کردیم، استادیاری دانشگاه صنعتی قم بود. وی دکترای شیمی آلی دارد. وی نیز بار اولی است که نمایندگی مجلس را تجربه می‌کند.

علی ساری

او نیز از دیگر نمایندگان اصلاح طلب محسوب می‌شود که اولین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند.

وی مهندس برق محسوب می‌شود و دوره‌های تخصصی را در کشور ایتالیا گذرانده است.

او از سال 81 به مدت 12 سال بعنوان سرپرست تولید نیروگاه پتروشیمی فجر مشغول بود از سال 85 تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را آغاز کرد.

ساری سابقه اجرایی دیگری ندارد.

زهرا ساعی

نماینده دور اولی تبریز که در لیست امید حضور داشت. او مشاور استاندار و مدیرکل زنان و خانوادهٔ استانداری تهران، پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشگر مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با سازمان ملی جوانان، همکاری با معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران محسوب می‌شود.

رضا شیران خراسانی

وی نیز اولین دوره حضور خود را در مجلس به عنوان نماینده مشهد تجربه می‌کند و در وبسایت خود نوشته : گرایش سیاسی اصولگرای حامی قالیباف.

شیران، قائم‌مقام جمعیت «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» ‏و از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس است، که در بخشهای مختلف مدیریتی شهرداری تهران فعالیت داشته است.

رضا شیران خراسانی، درتاریخ 26/11/1392 نیز براساس حکم محمدرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت جمهوری اسلامی ایران به سمت مشاور در امور بازررسی این وزارتخانه منصوب شده است.

شیران خراسانی ،دانش آموخته دکترای تخصصی حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی تهران و صاحب اثر و نویسنده کتاب «مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه» است. وی همچنین چندین مقاله علمی – پژوهشی در حوزه حقوق بین الملل به چاپ رسانده که از آن جمله می توان به «حمایت از حقوق بزه دیده در قوانین ایران و مصر» اشاره کرد.

وی در سوابق خود نوشته: مبتکر طرح بزرگ «کم کردن فاصله جنوب- شمال» در شهرداری تهران، مسئول طرح نمره دهی به عملکرد شهرداردان مناطق تهران و گزینش شهرداران برتر، جهت خدمت در مناطق جنوبی شهر تهران جهت رسیدگی بهتر و خدمات رسانی مطلوب تر به مناطق حاشیه ای و جنوب شهر تهران در راستای طرح بزرگ «کم کردن فاصله جنوب- شمال» و مبتکر طرح «احداث زمان شمار» جهت افتتاح به موقع طرحها و پروژه های شهری تهران در راستای افزایش راندمان کاری پرسنل و رضایتمندی. و… .

عبدالرضا عزیزی

وی نمایندگی مجلس نهم را نیز در سابقه خود دارد و در آن دوره، ریاست کمیسیون اجتماعی را عهده‌دار بوده است.

عزیزی، ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اشتغال کشور به ریاست رئیس جمهور، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی (فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی)، عضو فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی، عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی، عضو گروه دوستی پارلمانی کشورهای مالزی، مقدونیه، سنگال، رومانی، عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی در حوزه سلامت و امور اجتماعی بوده است.

نکته جالب این است که در قسمت سوابق وبسایت عزیزی، چیزی نوشته نشده است. اما در سایر بخش‌ها می توان مشاهده کرد که وی اولین مدیر کل بهزیستی استان خراسان شمالی ( 83 الی 86) بوده و تألیفات زیادی در زمینه اعتیاد، بیماری، جرم، درمان آلرژی، علل و درمان انواع سر درد و میگرن، پیشگیری و درمان اعتیاد کتاب برگزیده سال 82 در خراسان بزرگ، بهداشت صورت، علل و درمان انواع سینوزیت داراست.

وی همچنین رئیس شورایاری محله سوهانک منطقه 1 تهران، رئیس هیأت مدیره شرکت بیمه‌ای جاده ابریشم ( متعلق به مؤسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن)، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت رفاه پرداز (متعلق به مؤسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن)، عضو بسیج پزشکان استان خراسان شمالی، عضو شورای برنامه ریزی توسعه استان خراسان شمالی (83 الی 86)، عضو گروه مشاورین ایثارگر استاندار تهران، عضو معتمدین بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 1 تهران، عضو نخبگان ایثار گر استان خراسان شمالی، مشاور برنامه ریزی مؤسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشاور عالی معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، نایب رئیس فدراسیون جهانی کشتی با چوخه، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

علیرضا محجوب

از نمایندگان باسابقه اصلاح طلب و نماینده قشر کارگر محسوب می شود. او در دوره‌های پنجم، ششم، هشتم، نهم و دهم نماینده مجلس بوده است و با وجود اینکه کارشناس تاریخ از دانشگاه تهران است، در سوابقش آماده است: اشتغال به کار در پروژه شهرک اکباتان و تلاش برای ایجاد دانشگاه کارگری در سال های قبل از انقلاب، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضویت در دفتر حزب جمهوری اسلامی، دبیر کل خانه کار، مشاور و بازرس ویژه امور کارگری، عضو شورای عالی تأمین اجتماعی، نماینده مردم تهران،ری،اسلام شهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کار و امور اجتماعی در دوره پنجم، نماینده مردم تهران،ری،اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در دوره ششم ( منتخب میان دوره ای ) عضو کمسیون اجتماعی و رئیس کارگروه اشتغال، نماینده مردم تهران،ری،اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم،عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس کارگروه اشتغال و روابط کار، نماینده مردم تهران،ری،اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی دوره هشتم،عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس کار گروه اشتغال و روابط کار و رئیس فراکسیون کارگری.

سمیه محمودی

نماینده مستقل و دوره اولی شهررضا در مجلس محسوب می‌شود. سمیه محمودی متولد 1363 و فرزند سردار شهید غلامرضا محمودی ( فرمانده گردان حضرت امیر و قائم مقام عملیاتی تیپ قمربنی هاشم(ع) ) است.

وی دانش آموخته رشته جامعه شناسی است و از مدیران آموزش و پرورش شهررضا به شمار می‌رود.

محمدعلی وحدتی

نماینده بستان آباد که اولین دوره حضور خود را تجربه می‌کند. او دکتری پزشکی دارد و سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بستان آباد، قائم مقام معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی، معاون اداری، مالی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی، بوده است.

شکور پورحسین شقلان

اولین دوره حضور خود در مجلس را به عنوان نماینده پارس آباد اردبیل تجربه می کند.

او دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه شهید بهشتی تهران است و پیش از این قاضی ویژه مبارزه با زمین خواری کل کشور، 15 سال سابقه قضاوت در سطح عالی کشور، 3 دوره قاضی نمونه کشوری و یک سال مدیرکل امور حقوقی وزارت مسکن و شهر سازی را در کارنامه خود دارد.

او در پایتخت پستهای مهم و امنیتی داشته و اخیراً در سمت قاضی ویژه مبارزه با زمینخواری کل کشور، زیر نظر رئیس قوه قضائیه و رهبری ایران، فعالیت می‌کند.

علی کرد

او که تنها سابقه اجرایی اش بخشداری بوده است، به عنوان نماینده اصولگرا از خاش برای بار اول به مجلس راه یافته و 16 سال بخشدار نوک آباد بوده است.

عباس گودرزی

نماینده بروجرد که او نیز دور اول نمایندگی خود را تجربه می‌کند. وی کارشناس فیزیک و کارشناس ارشد علوم سیاسی، مدیر کل پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی کشور، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، رئیس شورای اسلامی شهرستان بروجرد، نائب رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد، رئیس کمیسیون های مالی و برنامه ریزی،نظارت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بروجرد، عضو شورای برنامه ریزی استان لرستان، دبیر کارگروه گردشگری استان لرستان، دبیر ستاد تسهیلات سفر استان لرستان، عضو شورای اداری استان لرستان، عضو شورای آموزش و پرورش استان لرستان، عضو کارگروه اشتغال استان لرستان، عضو کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی در استان لرستان، عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات استان لرستان، عضو شورای مشورتی جوانان دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان، عضو کمیسیون تجدید نظر ماده 100 قانون شهرداری ها در بروجرد، عضو کمیسیون های تقویم املاک اداره دارایی و تجدید نظر نظام وظیفه شهرستان بروجرد، عضو شورای اداری،شورای آموزش و پرورش و شورای آرد و نان  شهرستان بروجرد، عضو هیأت امنای دانشگاه علمی – کاربردی شهرداری بروجرد، عضو کمیته مرکزی همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه اراک و بسیج مردمی بروجرد، نیروی رسمی آموزش و پرورش(دبیر فیزیک)، مسئول واحد فرهنگی و واحد اردوئی  بسیج دانشجویی دانشگاه اراک، مسئول واحد فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه اراک، سه سال ماموریت در مجلس شورای اسلامی از آموزش و پرورش شهر تهران، مشاور رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، عضو شورای کارشناسی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی بوده یا هم اکنون نیز هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول