اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

به مناسبت ۱۵شوال

غفلت از تنگه احد و نفوذ دشمن

در جنگ احد، متأسفانه ۴۰ نفر حرص و طمع به مال دنیا چشمشان را کور و گوششان را کر کرده بود و در نهایت، از وظیفه سنگینی که بر دوششان بود غفلت کردند و به بهانه جمع آوری غنائم، سفارشات رهبری پیامبر اکرم(ص) را نادیده گرفتند.

غفلت از تنگه احد و نفوذ دشمن

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، پانزدهم شوال مصادف است با سالروز وقوع جنگ احد و شکست مسلمانان.

چشم وا کن اُحُد آیینه عبرت شد و رفت/ دشمن باخته بر جنگ مسلط شد و رفت

آن‌که انگیزه‌اش از جنگ غنیمت باشد/ با خبر نیست که طاعت به اطاعت باشد

جنگ احد، میدان بروز و ظهور جهاد اصغر و جهاد اکبر بود. مسلمانان در مرحله اول این مبارزه در جهاد اصغر، پیروز میدان بودند و دشمن را وادار به فرار و عقب نشینی کردند. در این هنگام بود که عرصه برای مبارزه در جهاد اکبر و مبارزه با نفس آغاز شد.

پنجاه تیرانداز طبق دستور پیامبر اسلام (ص) مأموریت حفاظت از شکاف کوه عینین در منطقه احد را عهده‌دار شده بودند و نباید به هیچ وجه ولو در صورت پیروزی، این تنگه را رها می‌کردند تا مبادا دشمن از پشت حمله کند. حضرت رسول(ص) فرمودند: «لَا تَبْرَحُوا هَذَا الْمَکَانَ‏ فَإِنَّا لَا نَزَالُ غَالِبِینَ مَا ثَبَتُّمْ فِی مَکَانِکُم‏»؛ این مکان را ترک نکنید، به درستی تا مادامی که این‌جا ایستاده و ثابت قدم باشید، پیروزی با ماست.

اما متاسفانه 40 نفر حرص و طمع به مال دنیا چشمشان را کور و گوششان را کر کرده بود و در نهایت، از وظیفه سنگینی که بر دوششان بود غفلت کردند و به بهانه جمع آوری غنائم، سفارشات رهبری را نادیده گرفتند، «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُول؛ و خدا و رسول خدا را اطاعت کنید» را فراموش کردند، مکان مأموریت خویش را رها کرده و به راحتی راه نفوذ را برای دشمنی که همیشه مترّصد فرصت است، باز کردند.

در این میان، دشمن فرصت طلب هم از این غفلت، نهایت استفاده را برد و با به شهادت رساندن ده نفر باقی مانده بر کوه عینین، و حمله از پشت، ضربات سهمگینی را بر پیکره سپاه اسلام وارد کرد.[3]

قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: «وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراکُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ الدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنین؛ و به حقیقت، خداوند صدق وعده خود را به شما نمود آن گاه که به فرمان خدا کافران را به خاک هلاک مى ‏افکندید تا وقتى که در کار جنگ (احد) سستى کرده و اختلاف برانگیختید و نافرمانى (حکم پیغمبر) نمودید پس از آن که خدا آن چه آرزوى شما بود به شما نمود، منتها برخى جهت دنیا و برخى جهت آخرت مى‏ کوشیدید، سپس شما را از پیشرفت بازداشت تا شما را بیازماید، و خدا از تقصیر شما درگذشت، که خدا را با اهل ایمان عنایت و رحمت است».

نکته قابل تاملی که وظیفه را برای ما و آیندگان سنگین می‌کند، عبرت گرفتن از چنین وقایعی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «اعْتَبِرُوا فَقَدْ خَلَتِ‏ الْمَثُلَاتُ‏ فِیمَنْ‏ کَانَ‏ قَبْلَکُم»؛ عبرت گیرید که در میان پیشینیان شما درس‌هاى عبرت هست.

زیرا چنین قضایایی عینا قابل تکرار است، و اگر در جایی دشمن به مقاصد شومش رسیده بر اثر غفلت و باز نمودن زمینه نفوذ برای او بوده است. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌فرمایند: «الان همه‌ ما در همان وضعیت هستیم، جامعه‌ ما، نه امروز، بلکه از بعد از پیروزی انقلاب در همان وضعیت است. پیروزی مرحله‌‌ای انجام ‌گرفته است. ما مأموریم بر این‌که شکاف و کمینگاه را حراست و محافظت کنیم. اگر غفلت کردیم، دشمن ما را دور خواهد زد و ضایعه خواهد آفرید. از اول انقلاب تا حالا نگاه کنید، هرجا دور خوردیم، بر اثر چنین غفلتی بوده است. اگر بگردیم، غفلت را پیدا می‌کنیم».

حتی در مسائل فردی نیز امر به همین صورت است. هر یک از اعضاء و جوارح انسان مانند زبان، چشم، گوش و... به منزله همان شکافی است که ما به کمک نیروی عقل و شرع، وظیفه حراست از آن‌ها را داریم تا مانع نفوذ موش‌های شیطانی به درونمان شویم.

موش تا انبار ما حفره زدست/ و از فنش انبار ما ویران شدست

اول ای جان دفع شر موش کن/ وانگهان در جمع گندم جوش کن

لذا اگر اندکی غفلت کنیم از حراست نسبت به چشمان خویش و در نگاه کردن کنترل نداشته باشیم یا کنترل در سخن گفتن را از دست بدهیم، بدون تأمل هر حرفی را بزنیم و یا در مراقبت و کنترل بر لقمه حلال کوتاهی کنیم و... به راحتی راه نفوذ را برای شیطان به عنوان دشمن قسم خورده خویش باز نموده‌ایم.

بنابراین باید کاملاً هوشیار بود و دانست که دشمن بیرونی و درونی چه در مسائل فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و.. منتظر فرصت برای نفوذ است و غفلت از هر یک از این تنگه‌ها، مساوی با هموار نمودن راه نفوذ دشمن و حمله غافلگیرانه او خواهد بود.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول