اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس سیاسی قزاق در گفت‌وگو با فارس:

سلفی‌ها نفوذ بالایی در جامعه قزاقستان دارند؛ فعالیت افراط‌گراها باید ممنوع شود

کارشناس سیاسی قزاق با اشاره به وجود حامیان بانفوذ «سلفیه» در قزاقستان بر ضرورت اعمال محدودیت‌های بیشتر بر فعالیت‌ها و تبلیغات این گروه افراطی تأکید کرد.

سلفی‌ها نفوذ بالایی در جامعه قزاقستان دارند؛ فعالیت افراط‌گراها باید ممنوع شود

«اندری زوبناو» خبرنگار و تحلیل‌گر قزاق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک در خصوص تهدیدات تروریستی و گروه‌های افراطی در قزاقستان گفت: سلفی‌گری، حامیان و طرفداران با نفوذی در سراسر این کشور دارد و اکنون زمان اعمال محدودیت‌های بیشتر برای این گروه و تبلیغات فرا رسیده است.

این خبرنگار قزاق گفت: طرفداران «سلفیه» در صفوف نخبگان، فعالان حوزه هنر، جامعه، خبرنگاران، کارشناسان، سیاستمداران و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کنند. برخی افراد نیز هر چند این واقعیت را رسما اعلام نمی‌کنند اما در عمل، به عقائد این جنبش پایبند هستند.

وی تصریح کرد: به طور کلی سلفی‌های قزاقستان را می‌توان به 3 گروه «تکفیری»، «مدخلیه» و «سوروری» تقسیم کرد که تکفیری‌ها همه حتی حامیان 2 گروه سلفی دیگر را به کفر متهم می‌کنند. مدخلیه که پرجمعیت‌ترین گروه سلفی در قزاقستان هستند، خود را سلفی واقعی می‌خوانند و مردم را به پشتیبانی از نظام موجود دعوت می‌کنند.

سوروری‌ها نیز که به گفته کارشناسان یکی از حیله‌گرترین و خون‌طلب‌ترین گروه‌های سلفیه هستند اغلب خود را به عنوان «حنفی» معرفی می‌کنند. نمایندگان این گروه در میان خبرنگاران، سیاستمداران و کارشناسان بسیار گسترده شده‌اند و فعالیت‌های مخفیانه‌ای را علیه دولت و حتی مفتی‌ها انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: درست است که هر کدام از این گروه‌ها با 2 گروه دیگر درگیری‌هایی دارند ولی دارای اشتراکات زیادی نیز هستند و در صورت لزوم می‌توانند به راحتی، بسیار سریع و بدون مذاکرات متحد شوند.

این کارشناس سیاسی افزود: در حال حاضر 3 نقطه اشتراک بین این گروه‌ها وجود دارد؛ اول اینکه، همه گروه‌های مختلف سلفیه دارای عقاید واحدی می‌باشند که با مسلمانان سنی(حنفی‌ها) بسیار متفاوت می‌باشد، دومین اشتراک این است که همه این گروه‌ها به شیخ‌ها و علمای واحد از جمله «عبدالوهاب» ایمان دارند و سومین اشتراک این گروهها نفرت آنها از دیگر مسلمانان در این کشور می‌باشد.

زوبناو در ادامه، گفت: خود کلمه سلفی به معنای دوری از دیگر جنبش‌ها است که در بسیاری از صفحه‌های اینترنتی با محتوای سلفیت نیز به این عامل اشاره شده است، در حقیقت تندرو یا میانه‌رو بودن یک فرد سلفی تنها مربوط به درجه نفرتش نسبت به دیگر ادیان و مسلمانان است.

این خبرنگار قزاق خاطرنشان کرد: اکنون سؤال مهمی که در قزاقستان مطرح می‌شود، این است که اگر فعالیت سلفی‌گری از سوی دولت ممنوع شده‌ است، آیا وجود سلفی‌های تندرو در جامعه به تندرو شدن مسلمانان منجر نخواهد شد؟

وی در ادامه، گفت: میانه‌رو بودن یک فرد با عقاید سلفی، مفهوم دقیقی ندارد چرا که افکار افراطی در پایه و اساس سلفیه وجود دارد و در صورت انجام هرگونه تبلیغی سلفی‌های میانه‌رو به راحتی به تندرو تبدیل می‌شوند، اما برخورد و مقابله آشکارا و شدید از جمله اعلام ممنوعیت سلفیه نیز تاکنون نتایج خوبی را همراه نداشته است.

زوبناو افزود: ممنوعیت‌ها باید مربوط به تبلیغات ادبیات سلفیسم، دیسک‌ها و سایت‌های تبلیغاتی، فعالیت مبلغان آنها و هرگونه اقدامات تبلیغاتی دیگر سلفی‌گری باشد. از سوی دیگر، لازم است که سایت‌ها و صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی با محتوای ضدسلفیت ایجاد شوند.

وی در پایان، با اشاره به موضع رسمی مسجد مرکزی شهر «آلماتی»، درباره اینکه سلفی‌گری ارزش‌های اسلام واقعی و موضع دولت قزاقستان را منعکس نمی‌کند، تصریح کرد: لازم است که هر گونه تبلیغات سلفیه در سطح دولتی ممنوع گردد که این بیماری خطرناکی در قزاقستان است و می‌تواند بسیار سریع گسترش یابد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول