اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد

بدهی 4 هزار میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت به مؤسسات

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران از بدهی بیش از 4 هزار میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت به مؤسسات خبر داد.

بدهی 4 هزار میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت به مؤسسات

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بهمن برزگر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش نهاد بیمه، اظهار کرد: وظیفه اصلی نهاد بیمه فقط تامین مالی هزینه‌های درمان فرد بیمه شده و کاهش ریسک ناشی از بیماری آن فرد است.

وی گفت: نهاد بیمه زمانی که فرد متقاضی بیمه است، حق بیمه را دریافت می‌کند تا هنگامی که او بیمار شد بخش عظیمی از هزینه‌های درمان را پرداخت کند.

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: یک طرف قضیه این است که حق بیمه وجود دارد و فرد زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد که این، بخش درآمدی ماست و ما به مردم دفترچه یا بیمه‌نامه می‌دهیم و در مقابل حق بیمه دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به هزینه‌هاست که ما از مؤسسات درمانی مبتنی بر تعرفه‌های مصوب، خدمات می‌خریم و پرداخت هزینه‌های در زمان مشخص انجام می‌گیرد.

* 40 میلیون ایرانی زیرپوشش بیمه سلامت

برزگر با بیان اینکه بیمه سلامت 40 میلیون نفر بیمه شده در کشور دارد که چهار گروه را زیر پوشش خود دارد، افزود: کارکنان دولت، روستاییان، افرادی که زیرپوشش خدمات سایر اقشار هستند مانند افراد زیرپوشش بهزیستی و خانواده شهدا و ... و نیز افراد زیر پوشش خدمات سلامت همگانی جزو بیمه شده صندوق سازمان بیمه سلامت ایران هستند.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت همگانی مبتنی بر برنامه پنجم توسعه بود که ما موظف بودیم افراد فاقد پوشش بیمه‌ای را بیمه کنیم، خاطرنشان کرد: برآورد ما بر این بود که آن دسته از افراد حاشیه شهر فاقد شرایط درآمدی مناسب و کسانی که تاکنون زیر پوشش بیمه‌ای نبودند، از خدمات بیمه‎ای استفاده کنند.

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه از سال 93 با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی قریب به 10 میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، گفت: این افراد مانند سایر بیمه‎شدگان توانسته‌اند خدمات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در بحث بیمه همگانی از بانک اطلاعات سایر سازمان‌های بیمه‌گر نظیر تامین اجتماعی استعلام می‌گرفتیم، گفت: سازمان تامین اجتماعی امکان استعلام آنلاین را برای ما فراهم کرد که ما بدون کمک این سازمان قادر به این کار بزرگ نبودیم.

برزگر با بیان اینکه درصد کمی از افراد بیمه‌شده همگانی توان پرداخت هزینه بیمه را دارند که ما به دنبال این هستیم تا آنها حق بیمه را پرداخت کنند، افزود: صرفاً به دنبال این هستیم که افراد نیازمند بتوانند رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در حال ایجاد شرایط برای استفاده افراد نیازمند از این خدمات هستیم و افراد دارای تمکن مالی نیز بتوانند در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند که البته در این حوزه بخشی از حق بیمه را دولت و بخش کمی را بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت، بخش مهم هزینه‌‌های این طرح را سازمان‎های بیمه‎گر برعهده گرفتند، خاطرنشان کرد: به دنبال ساز و کاری هستیم تا بدهی ناشی از هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

وی در رابطه با میزان بدهی سازمان بیمه سلامت گفت: تا پایان سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان بدهی به موسسات دولتی و خصوصی داشتیم که بخش اعظم آن را پرداخت کردیم؛ قریب به 4 هزار و 600 میلیارد تومان بدهی نیز به موسسات داریم.

*10 درصد بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی توان پرداخت حق بیمه را دارند

برزگر با بیان اینکه سازمان بیمه هر روز درآمد و هزینه دارد، افزود: از نظر ما 10 درصد افرادی که در بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده‌اند توانایی پرداخت حق بیمه را دارند و 90 درصد نیازمند هستند.

وی ادامه داد: به صورت معمول دولت 50 درصد حق بیمه را برای تمام اقشار پرداخت می‌کند و اگر شخص اعلام نیازمندی و عدم توان پرداخت حق بیمه کند، بعد از استعلام و عدم احراز این موضوع، باید در پرداخت حق بیمه مشارکت کند.

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران گفت: از طریق بانک اطلاعاتی وزارت رفاه احراز خواهد شد که چه کسی توان پرداخت حق بیمه را دارد.

وی با اشاره به اجرای بیمه سلامت همگانی بیان کرد: در زمانی که اجرای آن خوب بود همه راضی بودند و خواستیم به نوعی از آن بهره ببریم؛ اکنون به مشکل برخورده‌ایم که توقع داریم مشکل برطرف شود.

برزگر با بیان اینکه خوشبختانه تعامل مناسبی برای رفع مشکل وجود دارد، گفت: با توجه به توفیق این طرح و رضایتمندی گروه بسیاری از افراد، امید داریم مشکلات آن متناسب با شرایط برطرف شود.

وی با بیان اینکه رفع مشکل لاینحل نیست افزود: نهادهای متولی می‌توانند در این زمینه تلاش کنند و ما نیز به کنترل هزینه‌ها فکر می‌کنیم.

*رفع مشکل هم‌پوشانی بیمه‌ها از شهریورماه

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه برای رفع مشکل در حال طراحی و پیش‌بینی‌ راه حل هستیم تا ادامه طرح را در کنار بحث مربوط به نظام ارجاع و پزشک خانواده پیگیری کنیم، گفت: مباحث رفع هم‌پوشانی در برنامه ما وجود دارد، این موضوع در قانون بودجه امسال تکلیف شده که از شهریورماه این کار آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام بیمه برنامه راهبردی را در این دو سال گذشته تدوین کرده است، افزود: محور اصلی مدیریت منابع و کنترل هزینه‌هاست.

برزگر در رابطه با مشکل همپوشانی سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل اینکه سامانه متمرکز برای عضویت همه افراد نداشتیم مشکل همپوشانی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه طی آخرین بررسی‌ها، از سال گذشته قریب به 7.5 میلیون نفر همپوشانی بین سازمان‌های بیمه‌گر داشتیم، افزود: راهکار مناسب برای رفع هم‌پوشانی ارائه شده و به دنبال اعلام اینکه فقط افراد می‌توانند یک نوع دفترچه داشته باشند، هستیم تا به انتخاب خود فرد، زیر پوشش یک نوع بیمه قرار گیرد.

*تلاش برای الکترونیکی کردن بیمه و حذف دفترچه

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به دنبال کاهش استفاده از دفترچه بیمه هستیم، گفت: اگر بتوانیم در فرآیند دفترچه از تجربه بانک‌ها استفاده کنیم، بسیار اثرگذار خواهد بود و الکترونیکی کردن فرآیند هدف است.

وی از وجود 43 هزار موسسه طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت خبر داد و افزود: در استان همدان نیز یک‎هزار و 13 موسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند.

برزگر با بیان اینکه 20 بیمارستان، 28 درمانگاه و 136 مرکز بهداشتی روستایی در استان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند، گفت: 185 پزشک عمومی، 35 دندانپزشک و 117 کلینیک ویژه طرف قرارداد با این بیمه هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مدیریت موضوع بیمه پایه در بخش بیمه سلامت ایرانی پیش‌بینی شده است، افزود: بیمه تکمیلی بخشی از وظیفه ما تلقی می‌شود اما فعلاً ورود نکرده‌ایم.

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه ساماندهی بیمه تکمیلی موضوع مهمی است که تاکنون ورود نکرده‌ایم، زیرا در این زمینه نیاز به تعامل داریم، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، بیمه‌گرهای تجاری و موسسات می‌توانند در این زمینه تعامل داشته باشند.

وی افزود: استان همدان از استان‎های فعال در زیرپوشش قرار دادن افراد فاقد پوشش بیمه درمان بوده است.

انتهای پیام/89026/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول