اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:

سازمان خصوصی‌سازی کارخانه ماشین‌سازی را به ورطه نابودی کشانده است

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز سازمان خصوصی‌سازی را دلیل به وجود آمدن اوضاع کنونی در کارخانه ماشین‌سازی دانست و گفت: یکه تازی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این واحد صنعتی آن را به ورطه نابودی کشانده است.

سازمان خصوصی‌سازی کارخانه ماشین‌سازی را به ورطه نابودی کشانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، کارگران ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از برندهای صنعتی تبریز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان و سیاست‌های بخش خصوصی در قبال این کارخانه جلوی این مجموعه تجمع کرده‌اند.

پرسنل گروه ماشین‌سازی به بلاتکلیفی مدیریتی 14 ساله این کارخانه معترض هستند و این در حالی بوده که آنها سه ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

ریشه این عدم پرداخت حقوق و تعطیلی خطوط تولیدی این واحد عظیم صنعتی به بحث واگذاری آن به بخش خصوصی و عدم نگاه منصفانه سازمان خصوصی‌سازی که ریاست آن را یک آذربایجانی بر عهده دارد، برمی‌گردد و وی حتی به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت که خواستار توقف واگذاری ماشین‌سازی شده بود هم اهمیتی نداده و تمام هم و غم خود را معطوف به واگذاری ماشین‌سازی کرده است.

اما در رابطه با این تجمع دبیرخانه کارگر آذربایجان‌شرقی با خود خوانده معرفی کردن مدیریت این کارخانه که چند ماهه پیش با کودتایی با فرجام بر مسند قدرت نشسته‌اند، اظهار داشت: این مجموعه صنعتی مدیری می‌خواهد که پیچ گوشتی به دست گیرد و پیچ و مهره‌های شل و وارفته ماشین‌سازی را محکم کند، نه مدیری پشت میزنشین.

کریم صادق‌زاده سازمان خصوصی‌سازی را دلیل به وجود آمدن اوضاع کنونی در ماشین‌سازی دانست و گفت: یکتازی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این واحد صنعتی آن را به ورطه نابودی کشانده و تمام موارد ضدکارگری در این کارخانه حاکم شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه مصوبه‌های بدون پشتوانه تحقیق و پژوهش کمر حوزه کاری و صنعتی کشور و به خصوص تبریز را خم کرده، حال این مصوبات اشتباه دستاویز سازمان خصوصی‌سازی برای نابودی ماشین‌سازی شده است.

صادق‌زاده با اشاره به واگذاری ماشین‌سازی به مجموعه‌ای که خود با مشکلات مالی متعددی دست به گریبان است، افزود: در سایه لجاجت و یک‌دندگی سازمان خصوصی‌سازی کلید ماشین را به صندوق سرمایه‌گذاری فولاد افتاده که خود با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن است، حال این واحد بیمار چگونه می‌خواهد مرحم زخم‌های عمیق ماشین‌سازی باشد، معلوم نیست.

ماشین‌سازی از سال 83 در حال واگذاری به بخش خصوصی بوده، ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده، اخیراً نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بازدیدی از این مجموعه از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا واگذاری ماشین‌سازی را 5 سال به تعویق بیندازد، اما عکس‌العمل سازمان خصوصی‌سازی در قبال این درخواست تامل برانگیز بود، چرا که دقیقا یک روز بعد از این درخواست آگهی واگذاری ماشین‌سازی از روزنامه‌ها سر درآورد.

عدم اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا از مزایای غیرقابل انکار وضعیت کنونی ماشین‌سازی است که سازمان خصوصی‌سازی به وجود آورد.

شاید به جرات می‌توان گفت گره این معما با 48 هکتار مساحت خود کارخانه، 27 هکتار زمین روبه‌روی پمپ ایران و 8.5 هکتار نیز فضای زمین‌ها در منطقه ائل گلی تبریز حل شود، چرا که همه چشم طمع به این مستقلات دوخته‌اند.

حال شاید پرسید که چرا سرمایه ماشین‌سازی از جمله زمین‌های متعلق به این کارخانه باید به خزانه دولت برود، در حالی که خود کارخانه نیازمند سرمایه است، دادن مهلت 5 ساله به این کارخانه از سوی سازمان خصوصی‌سازی راهکاری اعلام کرد که می‌توان با تبدیل املاک و مستقلات به نقدینگی، بازسازی و نوسازی ماشین سازی اتفاق بیفتد.

یادآور می‌شود که در اصل 44 ماده 19 بند ب عنوان شده اگر با وجود آگهی‌های متعدد و تکرار مناقصه واگذاری صورت نگرفت، باید واگذاری به صورت موقت متوقف شود.

ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتی ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته و از سال 1351 بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده تبریز در زمینه تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری محسوب می‌شود.

ماشین‌سازی تبریز با افزون بر چهار دهه سابقه فعالیت، به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر می‌برد.

ماشین‌سازی از سال 83 در حال واگذاری به بخش خصوصی است ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده و اخیراً نیز این شرکت برای مصوبه هیأت وزیران برای تأمین کسری بودجه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ایران در قالب رد دیون به این صندوق واگذار شد، اما این صندوق هم گروه ماشین‌سازی را به واسطه بدهی خود به خزانه دولت واگذار کرد و وزارت اقتصاد هم دوباره این شرکت را برای فروش به سازمان خصوصی‌سازی پاس داده است.

انتهای پیام/60014/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول