اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان خراسان جنوبی:

بیش‌ از 93 هزار خانوار در خراسان جنوبی مشمول بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خراسان جنوبی گفت: تعداد خانوار مشمول این بیمه در سه ماهه نخست سال جاری در سطح استان 93 هزار و 488 خانوار بوده‌ و درصد پوشش نسبت به جمعیت مشمول در این مدت 35.23 درصد بوده است.

بیش‌ از 93 هزار خانوار در خراسان جنوبی مشمول بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند

ابوالفضل فرج‌‍‎‌‌‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت پزشکی به صورت بیمه را حقی همگانی دانسته و دولت را مکلف می‌کند بر اساس قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمد حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را تامین کند.

وی با بیان اینکه توجه به عمران و آبادانی و فراهم ساختن امکانات توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی روستاها اگر چه فوائد و آثار ارزشمند فراوانی را به همراه داشته و در بسیاری از نقاط، وضعیت را به کلی دگرگون ساخته است، تصریح کرد: همه جانبه نبودن اقدامات توسعه‌گرایانه مانند عدم اجرای طرح بیمه‌های اجتماعی در بین روستائیان و عشایر سبب شده گروهی به امید برخورداری از مزایای بیمه‌های اجتماعی و تامین آتیه از طریق کار در واحدهای تولیدی و خدماتی به سکونت در حاشیه شهرها روی آورند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی به دلایل عدم برخورداری روستاییان و عشایر از مزایای بیمه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: پراکندگی روستاها در بیش از 180 نقطه، کمبود امکانات اولیه مورد نیاز مانند امکانات وصول حق بیمه، جمع‌آوری و ثبت اطلاعات، نامشخص بودن درآمد روستائیان، مشکلات آماری و نبود تشکل و نهادهایی که بتوانند به عنوان مجری عمل کنند سبب شده که اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شده در حرف و روی کاغذ باقی مانده و هیچ گاه اجرایی نشده است.

فرج‌زاده بیان داشت: با استفاده از ظرفیت‌های بومی ـ محلی همچون دهیاران، تعاونی‌های تولید روستایی و تعاونی‌‎های دهیاران به عنوان کارگزاران صندوق موفق شده‌ایم که بالغ بر 32 هزار خانوار از مشمولان این طرح به واسطه 60 کد کارگزاری که در مناطق روستایی استان در حال فعالیت هستند، تحت پوشش قرار گیرند.

وی یادآور شد: بیمه روستاییان با وضع هشت سطح درآمدی متفاوت امکان عضویت همه روستاییان و عشایر با تمکن‌های مالی مختلف را فراهم آورده است البته باید در نظر داشت که این بیمه به طور کامل اختیاری بوده و باید فرهنگ‌سازی مناسب جمعیت باقی مانده از این خدمت زیر پوشش قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 950 خانوار در قالب مستمری‌های از کارافتادگی کلی و مستمری فوت برای بازماندگان از تعهدات صندوق در سطح استان برخوردار شده‌اند، یادآور شد: با گسترش این خدمات دولت و حرکت از سمت حوزه‌های حمایتی به حوزه بیمه‌ای علاوه بر برطرف شدن نیازهای مالی، کرامت افراد نیز حفظ می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی به شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: سکونت در روستا یا مناطق عشایری یا اشتغال در بخش کشاورزی، انعقاد قرارداد و اعلام آمادگی برای پرداخت حق بیمه و دارا بودن حداقل 18 سال تمام از جمله این شرایط است.

فرج‌زاده با بیان اینکه بیمه‌ شدگان در این صندوق حق بیمه خود را به صورت سالانه پرداخت می‌کنند، اضافه کرد: میزان حق بیمه در صندوق 15 درصد بوده که 5 درصد آن را بیمه‌گذار و 10 درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: از سال 84 همزمان با ثبت بیمه‌شدگان روستاییان و عشایر می‌توانند با ورود به آدرس www.roostaa.ir تنها با وارد کردن کد ملی و همچنین ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی 300027 از سوابق بیمه‌ای خود اطلاع پیدا کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد خانوار مشمول این بیمه در سه ماهه نخست سال جاری در سطح استان 93 هزار و 488 خانوار بوده‌اند، یادآور شد: درصد پوشش نسبت به جمعیت مشمول در این مدت 35.23 درصد بوده است.

فرج‌زاده با اشاره به اینکه تعداد کارگزاران این بیمه در حال حاضر 60 مورد است، خاطرنشان کرد: مجموع بیمه شدگان این صندوق 32 هزار و 936 نفر بوده که از این تعداد یک‌هزار و 316 نفر مددجوی بهزیستی و 3 هزار و 373 نفر مددجوی کمیته امداد هستند.

انتهای پیام/69027/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول