اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تبادل تجاری ایران و کردستان عراق قبل از داعش به 5 میلیارد دلار رسید/ از ایران سپاسگزاریم

نماینده اقلیم کردستان در ایران با بیان اینکه تا قبل از شکل‌گیری داعش روابط تجاری به 5 میلیارد دلار می‌رسید ولی در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: از ایران به خاطر اینکه در خیلی از شرایط سخت همراه ما بوده تشکر می‌کنم.

تبادل تجاری ایران و کردستان عراق قبل از داعش به 5 میلیارد دلار رسید/ از ایران سپاسگزاریم

ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در تهران در همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق با تشکر از مسؤولین این همایش اظهار امیدواری کرد که بتواند رابطه تجاری خود با ایران نسبت به قبل محکم‌تر شود. 

وی گفت: با نگاه به گذشته درمی‌یابیم قبل از سال 2000 میلادی سقف تجارت بین ایران و اقلیم به صد میلیون دلار نمی‌رسید و تا قبل از شکل‌گیری داعش روابط تجاری به 5 میلیارد دلار می‌رسید ولی در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کرده است ولی با تلاش دوستان و آزادی از دست داعش باز می‌تواند صادرات رشد بیشتری داشته باشد.

دباغ گفت: به مسائلی که امروزه در روابط تجارت اقلیم کردستان و ایران وجود دارد اشاره گردد. امروزه فعالیت اقتصادی یکی از عوامل مهمی برای استقرار سیاسی و اقتصادی بوده و برای ایجاد زندگی مرفه برای مردم بوده و نمی‌توانیم مشکلات را نادیده بگیریم. ما واقعاً به دنبال حل مشکلات بین کردستان عراق و ایران بوده و هستیم. بازار اقلیم کردستان به واسطه فرآورده‌های ایران توانسته مسیرهای خود را جبران کند.

نماینده اقلیم کردستان در تهران گفت: لازم است در رابطه با روابط تجاری به چند نکته اشاره کنم؛ مسأله اول مربوط به بازرگان‌ها و رفت و آمد آنهاست که لزوم لغو ویزا و یا ایجاد ویزای فرودگاهی است که البته ما ویزا را لغو کرده‌ایم و پاسپورت ایرانی نیاز به ویزا ندارد ولی متأسفانه از طرف ایران همکاری‌های لازم صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: مسأله دوم دروازه‌های مرزی است و باید بازرگانی و تجارت سرعت گرفته و بازرگان به خود جرأت دهد و وقتی از مرز وارد اقلیم می‌شود باید ببیند کارهای مربوطه آسان است. مسأله سوم کنترل می‌باشد که یک سری مقررات و دستوراتی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات گردیده است ولی به دلیل اینکه این قوانین و مقررات در قانون اساسی عراق است نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

دباغ افزود: آخرین مسأله مربوط به منطقه آزاد است و برای اینکه کالاهای صادراتی ایران در این مناطق تولید شود و باعث کاهش هزینه برای مردم اقلیم گردد نزدیک به 25 هکتار زمین به شرکت‌های ایرانی و عراقی داده‌ایم و پیشنهاد کرده‌ایم که منطقه آزاد در باشماخ باشد.

نماینده اقلیم کردستان در تهران در پایان گفت: ما به شکل‌گیری منطقه آزاد در باشماخ بیشتر نیاز داریم ولی یک‌طرفه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و آمادگی داریم؛ ولی به خاطر بحران مالی و جنگی که وجود دارد مشکلاتی به وجود آمده است و برای حل و فصل این مسأله به کمک دو طرف نیاز داریم تا بتوانیم در آینده‌ نزدیک بدهی‌های خود را به شرکت‌های ایرانی پرداخت کنیم و از ایران به خاطر اینکه در خیلی از شرایط سخت همراه ما بوده تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول