اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هواپیمای ربوده شده فرانسه از تهران سردراورد

یک فروند هواپیمای خطوط هوایی فرانسه که در مسیر هوایی وین-پاریس ربوده شده بود ساعت 14:45 دیروز به رغم مخالفت شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران در حالی که توسط 2فانتوم نیروی هوایی ارتش اسکورت می شد در فرودگاه مهراباد بر زمین نشست.

هواپیمای ربوده شده فرانسه از تهران سردراورد

رخدادهای 7 شهریور 62

چکیده :

  • مجلس از 5 وزیر پیشنهادی به 2 وزیر رای اعتماد داد.

 

  • نخست وزیر تا تعیین وزرای جدید سرپرستی سه وزارتخانه را به عهده می گیرد.

 

  • آیت الله منتظری : مسئله جنگ همچنان باید در اولویت مسائل  باشد.

 

  • هواپیمای ربوده شده فرانسوی در تهران بر زمین نشست.

 

  • مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی استعفا کرد.

 

رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی نخست وزیر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز که بیش از 5 ساعت طول کشید پس از بحث و گفت و گو درباره 5 وزیر پیشنهادی از سوی نخست وزیر به وزرای بازرگانی و کار رای اعتماد دادند و سه وزیر دیگر پیشنهادی مهندس میر حسین موسوی نتوانستند رای اعتماد بیاورند.

بر اساس این گزارش پس از اظهارات نخست وزیر نسبت به وزرای پیشنهادی رای گیری به صورت علنی و با ورقه صورت گرفت که در نتیجه آقای عابدی جعفری از مجموع 189 رای با 134 رای موافق و 23 رای مخالف و 32 رای ممتنع به عنوان وزیر بازرگانی و آقای سرحدی زاده از مجموع 185 رای با 121 رای موافق 17 رای مخالف و 47 رای ممتنع به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفتند.

 آقایان کلانتری وزیر پیشنهادی برای وزارت کشاورزی از مجموع 189 رای با 74 رای موافق و   57 رای مخالف و 58 رای ممتنع و نیز آقای کازورنی جهت وزارت مسکن و شهر سازی از مجموع 186 رای با 66 رای موافق و 68 رای مخالف و 48 رای ممتنع و همچنین آقای ناجی برای وزارت معادن و  فلزات از مجموع 182 رای با 51 رای موافق و 40 رای مخالف و 88 رای ممتنع مورد تائید مجلس جهت تصدی وزارت قرار نگرفتند.(1)

موسوی سرپرست 3 وزارتخانه شد

صبح امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه طرح تعیین سرپرست برای سه وزارت خانه کشاورزی،مسکن و معادن و فلزات با قید دو فوریت از سوی 15 نفر از نمایندگان به شرح زیر تقدیم مجلس شد.

در این طرح آمده است : ریاست محترم مجلس شورای اسلامی. با در نظر گرفتن تعطیلات مجلس شورای اسلامی و بدون سرپرست بودن وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و معادن و فلزات و کشاورزی به موجب اجازه‌ای که قسمت آخر اصل 141 قانون اساسی جمهور اسلامی ایران داده است همچنین پیشنهاد جناب آقای نخست وزیر که به تصویب ریاست جمهوری رسیده است مادۀواحده زیر با قید دو فوریت تقدیم و تقاضای تصویب آن را دارد.

ماده واحده- بنا به ضرورت های فعلی آقای نخست وزیر موظف است تا تعیین و معرفی و اخذ رای اعتماد نسبت به متصدیان وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و معادن و فلزات و کشاورزی سرپرستی وزارتخانه‌های مذکور را به عهده داشته باشند .دو فوریت طرح فوق پس از سخنان موافقان و مخالفان و انجام رای گیری تصویب شد.(2)

دیدار شورای فرماندهی سپاه با آیت الله منتظری

شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق وزیر سپاه و نمایندگان محترم امام در سپاه با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار با اشاره به این که همچنان باید مسئله جنگ در صدر مسائل کشور باشد گفت : مردم آگاه و فداکار ما سپاه و بسیج و سایر نیروهای مسلح را از خودشان می دانند و تا کنون نیازهای انسانی و مادی آنها را به نحو احسن برطرف کرده اند.ایشان افزودند : مسئولان سپاه نیز باید توجه داشته باشند که این ارگان انقلابی را گرفتار تشریفات زائد و چیزهایی که ضرورت ندارد نکنند و سعی کنند با همان سادگی و مردمی بودن نیروها را جذب و آماده نبرد در جبهه ها نمایند.(3)

هواپیمای ربوده شده فرانسه از تهران  سردراورد

یک فروند هواپیمای خطوط هوایی فرانسه که پریشب در مسیر هوایی وین-پاریس ربوده شده بود ساعت 14/54دیروز به رغم مخالفت شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران در حالی که توسط 2فانتوم نیروی هوایی ارتش  اسکورت می شد در فرودگاه مهراباد بر زمین نشست.

 هواپیماربایان که گفته می شود 4 لبنانی هستند پس از فرود هواپیما خواستار اعزام یک مترجم عربی برای اعلام خواسته های خود شدند و آنها را بدین شرح اعلام کردند : تغییر مواضع سیاسی و نظامی دولت فرانسه در زمینه ارسال سلاح و کمک نظامی به رژیم های عراق، چاد و لبنان که علیه مردم این کشورها به کار گرفته می شود در ظرف 48 ساعت و آزادی اسرای ما در فرانسه. هواپیماربایان تهدید کردند در غیر این صورت پس از پایان مهلت تعیین شده هواپیما را منفجر خواهند کرد. آنها همچنین از ایران خواستند که از مواضع آنها حمایت کند و در غیر این صورت غذا و سوخت در اختیار آنها قرار دهد تا ایران را به مقصد کشور دیگری ترک کنند.بر اساس همین گزارش یکی از هواپیماربایان ساعت 18 دیروز  دو بار از هواپیما خارج شد و با یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران گفت و گو کرد.

آقای میر حسین موسوی نخست وزیر نیز در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در این رابطه اظهار داشت: ایران با مسئله گروگان گیری و هواپیما ربایی مخالف است ما از ابتدا با فرود هواپیمای ربوده شده در تهران مخالف بودیم ولی به دلایل انسان دوستانه مجبور شدیم به آن اجازه فرود بدهیم. معاون وزارت خارجه نیز در همین رابطه گفت با درخواست هواپیما ربایان به هیچ وجه موافقت نخواهد شد.(4)

بگین استعفا کرد

مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به نحو ابهام آمیز و ناگهانی تصمیم به استعفا گرفت.بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، بگین تصمیم خود را به اطلاع کابینه رساند و با وجود اصرار اعضای کابینه  حاضر به تغییر موضع خود نشد هنوز انگیزه بگین از استعفا اعلام نشده است اما محافل سیاسی اختلاف با دولت ریگان را دلیل اصلی استعفا می دانند.بر اساس این گزارش با استعفای بگین دولت وی نیز سقوط می کند و یک دولت جدید باید سر کار بیاید. از اسحاق شامیر وزیر امور خارجه به عنوان یکی از گزینه های احتمالی نخست وزیری رژیم اشغالگر قدس نام برده شده است.(5)

پی نوشت:

1. جمهوری اسلامی،7 شهریور 62 ، ص11
2. اطلاعات، 7 شهریور 62 ، ص 15
3. جمهوری اسلامی ،7 شهریور 62 ، ص 12
4. جمهوری اسلامی،7 شهریور 62 ، ص3
5. جمهوری اسلامی،7 شهریور 62 ، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول