اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی مهدی‌شهر:

برداشت صمغ باریجه از 60 هکتار از مراتع مهدی‌شهر آغاز شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر از برداشت صمغ باریجه در 60 هکتار از مراتع سطح شهرستان خبر داد و گفت: گیاه باریجه بیشتر در استان‌های سمنان، تهران و مشهد رشد می‌کند.

برداشت صمغ باریجه از 60 هکتار از مراتع مهدی‌شهر آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدی‌شهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، حمیدرضا عبدوس با بیان اینکه گیاه باریجه در ارتفاعات 600 الی 3 هزار و 500 متری از سطح دریا و بیشتر در استان‌های سمنان و تهران و مشهد رشد می‌کند، اظهار داشت: در این بین استان سمنان دارای بیشترین سهم است.

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت صمغ باریجه را نیز از اواسط تابستان تا اواسط پاییز است تصریح کرد: صمغ گیاه باریجه به‌صورت خراش‌های طبیعی و مصنوعی (توده‌ای و اشکی) از ریشه‌ها و ساقه‌ها و برگ‌ها و میوه‌های گیاه جمع‌آوری‌شده و از هر گیاه به‌طور متوسط 20 تا 40 گرم صمغ تولید می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر با بیان اینکه از گیاهان محدوده شهرستان در هرسال حدود یک هزار و 400 کیلوگرم صمغ برداشت می‌شود، گفت: پیمانکاران با اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محصولات را به بازار فروش ارسال می‌کنند.

عبدوس با ابراز تأسف از اینکه صنایع فرآوری صمغ این گیاه در کشور ما موجود نیست، خاطرنشان کرد: این محصول گرانبها به‌صورت خام به خارج از کشور صادرشده و پس از فرآوری توسط کشورهای خارجی دوباره با قیمت بسیار زیادی وارد کشور می‌شود تا در موارد صنعتی و خوراکی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ترمیم زخم‌های سطحی، رفع درد معده و رفع تشنج و ترمیم تاول‌های پوستی و رفع سنگ کلیه و کرم زدایی در دام‌ها و ... را از جمله خواص دارویی این گیاه ارزشمند برشمرد و افزود: این محصول در صنایع دیگر از قبیل صنایع نظامی و در صنایع چاپی و در صنایع آرایشی و بهداشتی در تهیه ادکلن و عطرها و در صنایع داروسازی و ساخت حشره‌کش‌ها نیز استفاده می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر بیان کرد: باید به بهره‌برداران و مرتع‌داران آموزش لازم برای برداشت صحیح داده شود تا بتوانند با روش‌های صحیح از این گیاه بهره‌برداری کنند تا علاوه بر اینکه میزان صمغ مناسبی را برداشت می‌کنند آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به گیاه وارد نکنند تا گیاه قدرت باز زایی و ترمیم زخم خود را داشته باشد تا بتوانند در سال‌های بعدی نیز از آن‌ها برداشت داشته باشند.

انتهای پیام/74016/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول