اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ابراز نگرانی هندوها از افزایش پیروان دیگر ادیان

رئیس سازمان آر.اس.اس در هندوستان درباره کاهش جمعیت هندوها و افزایش متقابل پیروان دیگر ادیان ـ به ویژه اسلام ـ ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی هندوها از افزایش پیروان دیگر ادیان

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، رئیس سازمان آر.اس.اس، موهان بهاگوات طی مراسمی در شهر آگرا راجع به کاهش جمعیت هندوها ابراز نگرانی کرد. وی از زوج‌های هندو خواست تا فرزندان بیشتری داشته باشند.

بهاگوات سؤال کرد که کدام قانون می‌گوید که جمعیت هندوها نباید افزایش یابد؟ چه چیزی آنان را از این کار باز داشته است در حالی که جمعیت دیگران [مسلمانان] افزایش می‌یابد. این موضوع مربوط به نظام نیست بلکه محیط اجتماعی همین طور است.

دلیل نگرانی بهاگوات گزارش سرشماری سال 2011 است. در این گزارش آمده است، «نرخ رشد جمعیت پیروان ادیان مختلف طی دهه گذشته (2001- 2011) پائین آمده است. نرخ رشد هندوها از 92.19 درصد طی دهه گذشته به 76.16 درصد در دهه مورد نظر کاهش یافت.

این واقعیت است که جمعیت مردم مسلمان در مقایسه با جمعیت هندوها سریع‌تر رشد می‌کند. براساس سرشماری سال 1991، مسلمانان 12.61 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند. این جمعیت در سال 2001 به 13.4 درصد یعنی 138 میلیون نفر و در سال 2011 به 14.23 درصد یعنی 172 میلیون نفر افزایش یافت.

براساس یک محاسبه حتی اگر روند کنونی نرخ رشد جمعیت ادامه داشته باشد، جمعیت مسلمانان بعد از 247 سال بیش از جمعیت هندوها خواهد شد.

اما سؤال این است که حتی اگر جمعیت مسلمانان افزایش می‌یابد، آیا باید نگران باشیم؟ آیا مسلمانان هندی مانند مردم دیگر تبعه این کشور نیستند؟

مسلمانان عموماً در مقایسه با هندوها فقیرتر هستند. افراد فقرا فرزندان بیشتری دارند. سطح سواد نیز بین مسلمانان روستایی و شهری در مقایسه با همتایان هندو پائین‌تر است. به رغم این که زوج‌های مسلمان فقیر هستند اما احتمال زنده بودن فرزند در یک خانواده فقیر مسلمان بعد از پنج سالگی بیش از یک خانواده هندو است.

مشخص است که اگر بین هندوها نرخ مرگ و میر کودکان پائین آید، نرخ رشد جمعیت هندوها نیز نزدیک به نرخ رشد جمعیت مسلمان خواهد رسید.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول