اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنگامی که قلیان‌ها به یاری محیط‌زیست می‌آیند

چندی پیش بود که پویش تبدیل کردن قلیان‌ها به گلدان، در کشور کلید خورد و حالا شبکه بهداشت و درمان مرودشت، این پویش را خلاقانه‌تر پی گرفته است.

هنگامی که قلیان‌ها به یاری محیط‌زیست می‌آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، با طرح ایده تبدیل کردن گلدان‌ها به قلیان، عده بسیاری به آن پیوستند و این ایده مورد استقبال قرار گرفت.

هنرمندان و فوتبالیست‌ها، تصاویری از همراهی خود با این پویش در صفحه‌های فضای مجازی منتشر کردند و پیام مبارزه با قلیان در تلفن‌های همراه، دست‌به‌دست چرخید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌عنوان متولی سلامت عمومی، استقبال بسیاری از این طرح داشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، هرکدام به سبک و سیاقی، پیام تبدیل کردن قلیان‌ها به گلدان را منتشر کردند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به‌عنوان دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان فارس، با تبدیل کردن تعدادی قلیان به گلدان، به شکل نمادین، آن‌ها را به مسؤولان اداره‌ها اهدا کرد و این اقدام مورد استقبال قرار گرفت.

و حالا شبکه بهداشت و درمان مرودشت، با نگاهی خلاقانه و زیبا به این پویش، با کاشت گیاه در این گلدان‌ها، این وسیله مضر را به ابزاری برای تولید اکسیژن بیشتر و راهی برای کمک به محیط‌زیست تبدیل کرده است.

مسؤول واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مورد، می‌گوید: شبکه بهداشت و درمان مرودشت، از شهرهای پیشرو در این اقدام و همچنین در مبارزه با عرضه قلیان بوده است و این ایده را به شکل زیبایی توانسته است به اجرا درآورد.

سیامک شمس بابیان اینکه هم‌اکنون عرضه قلیان در مرودشت به صفر نزدیک شده است، می‌افزاید: طرح مبارزه با دخانیات در کشور، به شکل گام‌به‌گام در حال اجرا است و هم‌اکنون گام مبارزه با عرضه را طی می‌کند.

وی بابیان اینکه در استان فارس نیز این اقدام با جدیت به اجرا درآمده، از نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، چایخانه‌ها و اماکن عمومی مانند باغ‌ها و رستوران‌ها در این راستا خبر می‌دهد و می‌گوید: هم‌اکنون این گام برای مبارزه، در اولویت قرارگرفته و در گام بعدی، مبارزه به فروش ادوات قلیان، آغاز می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مرودشت نیز می‌گوید: بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان مرودشت طی اقدامی قلیان‌های جمع‌آوری‌شده از مکان‌های عرضه  غیرمجاز را تبدیل به گلدان کرد و به اداره‌های این شهرستان هدیه داد.

مسلم فلاحی ادامه می‌دهد: این اقدام با استقبال ویژه اداره‌ها از این ایده همراه شد و توانستیم در گسترش فضای سبز و دادن فضایی دل‌چسب‌تر به محل کار کارکنان در اداره‌های مرودشت، مؤثر باشیم.

وی معتقد است این امر علاوه بر ترویج فضای سبز، در تغییر نگاه عمومی نسبت به مضرات قلیان نقش مؤثری داشته و با یک دید هنرمندانه، می‌تواند حساسیت عمومی نسبت به خطرات این ماده سمی را برانگیزد.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان مرودشت نیز که مجری این اقدام در این شهرستان بوده، از روند اجرای کار می‌گوید که کارشناسان این واحد، در بازدیدهای نظارتی و ضربتی، توانسته‌اند مبارزه‌ای جدی با عرضه قلیان در سطح شهر داشته باشند.

حبیب کشاورز می‌افزاید: در این اقدام، بیش از 100 قلیان به گلدان تبدیل و در آن‌ها گل طبیعی کاشته شد؛ سپس کارشناسان بهداشت محیط با حضور در اداره‌های این شهرستان، گلدان‌ها را به‌عنوان هدیه‌ای برای زیباسازی محل کار، به مسؤولان اداره‌ها تقدیم کردند.

بی‌شک این ایده سبز و زیبا، پیام روشنی به طرفداران مصرف این ماده خطرناک و سمی است تا آن‌ها ضمن حساسیت نسبت به‌سلامت خود، به‌سلامت دیگران نیز بیشتر بیندیشند.

انتهای پیام/2448/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول