اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چامسکی: دموکراسی آمریکا بحران‌زده است/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، دو شاخه یک حزب

روشنفکر مشهور آمریکایی در انتقاد از احزاب سیاسی این کشور در عرصه مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که حضور نامزد جمهوریخواه انتخابات در عرصه رقابت‌ها ناشی از سنتی خاص است.

چامسکی: دموکراسی آمریکا بحران‌زده است/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، دو شاخه یک حزب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نوام چامسکی» فیلسوف، سیاستمدار و زبان شناس بزرگ معاصر و از منتقدین دولت آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد سیاسی احزاب این کشور، دموکراسی در ایالات‌متحده را به شدت بحرانی ارزیابی کرد.

وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری آلمان از ترامپ با عنوان نوعی پدیده‌ یاد کرد و خواستار تجدید دموکراسی در آمریکا شد.

این سیاستمدار 87 ساله در مورد دونالد ترامپ گفت: «این فرد یک پدیده عجیب است که البته وجود او ریشه در سنتی خاص دارد. در سالهای گذشته نامزدهای جمهوری‌خواهان را به یاد بیاورید که بسیار خطرناک بودند: میشله باخمن، ریک سنتوروم و هرمان کین و همه آنها عملکردی غیرعادی داشتند و بسیار متمول بودند. البته ترامپ با آنها فرق دارد و کسی شبیه به وی در کشورهای صنعتی غربی وجود نداشته است. ما می‌دانیم که هواداران ترامپ چه خواسته‌ها و نگرانی‌هایی دارند. اولین مورد این است که این افراد فقیر نیستند و بیشتر آنها سفیدهایی هستند که در دوران نئولیبرالیزم کنار گذاشته شدند و این دوران از زمان رونالد ریگان آغاز شد.»

چامسکی درباره وضعیت دموکرات‌ها هم گفت که دموکرات‌ها از دهه 70 دیگر چنین ریوکردی ندارند اما تا امروز ادعای دیگری دارند و از آن زمان تاکنون دیگر از طبقه کارگر حرفی نمی‌زنند و به طبقه متوسط اشاره می‌کنند اما منظورشان همان طبقه کارگر است.

عامل دیگری که به این مسایل ارتباط دارند و از دید چامسکی در اروپا هم قابل مشاهده هستند، پوپولیسم و افراط‌گرایی‌اند و میان هواداری از ترامپ و دیدگاه‌های حامی پوپولیسم ارتباط وجود دارد. بسیاری از این افرادی که چنین نگرشی دارند در واقع از مسایلی می‌ترسند که نظم را به خطر بیاندازد.

چامسکی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به این نکته اشاره کرد که در آمریکا سیاستی از یک حزب با 2 فراکسیون سیاسی متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد در این مورد می‌توان به مناسبات سیاسی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات اشاره کرد که از چند دهه پیش با جمهوریخواهان میانه‌رو ارتباط دارد.

وی معتقد است که اگر جنبش کارگری فعال، شبیه آنچه در دهه 30 وجود داشت اکنون هم در آمریکا فعال بود، احتمالا هواداران «برنی سندرز» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که از رقابت‌ها خارج شد، می‌توانستند از ترامپ پیشی بگیرند.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول