اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تعاون روستایی گلستان خبر داد

تولید و فرآوری 60 درصدی بذر گلستان با فعالیت 6 واحد بذری

مدیر تعاون روستایی گلستان از تولید 60 درصدی بذر مورد نیاز استان گلستان با وجود شش واحد بذری توسط تعاونی‎های روستایی استان خبر داد.

تولید و فرآوری 60 درصدی بذر گلستان با فعالیت 6 واحد بذری

محمد تقی رجایی صبح امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه تعاونی‎ها وظیفه تأمین و توزیع نهاده را به عهده دارند، گفت: استان گلستان در این بخش در کشور حائز رتبه برتر است.

وی از تولید 60 درصدی بذر مورد نیاز استان گلستان توسط تعاونی‎های روستایی خبر داد و افزود: در این زمینه استان گلستان از لحاظ کیفیت و کمیت دارای رتبه برتر بوده در عین حال شرکت تعاونی‎های گلستان عضو صندوق بذر ملی هستند.

مدیر تعاون روستایی گلستان اوضاع تأمین و توزیع نهاده‎ها را مناسب خواند و بیان کرد: تمام بذرهای تولید شده تعاونی‎های استان توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و مؤسسه اصلاح بذر کشور که یک مرجع رسمی است، تأیید می‎شوند.

*  زیتون و کرم ابریشم دو فعالیت کشاورزی شاخص در مینودشت

رجایی یادآور شد: از برنامه‎های دیگر در سازمان تعاون روستایی توسعه زیرساخت‎ها و تقویت تعاونی‎های مختلف طی سال‎های اخیر بوده است که در طی دو سه سال اخیر سه واحد بذری نوسازی و یا بهسازی شدند.

وی با بیان اینکه تولید زیتون و کرم ابریشم دو فعالیت کشاورزی حائز اهمیت در مینودشت است، تشریح کرد: در حوزه زیتون خرید دستگاه روغن‎کشی و ساخت کارگاه زیتون در سال گذشته در این شهرستان انجام شد که احداث این کارگاه افزایش قیمت زیتون را به همراه داشته است.

مدیر تعاون روستایی گلستان برنامه‎های دیگر سازمان تعاون روستایی را ایجاد و توسعه واحدهای فنی و تولیدی از جمله واحدهای بذری عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با وجود شش واحد بذری 60 درصد بذر استان تولید و فرآوری می‎شود.

رجایی ادامه داد: در ایجاد و توسعه واحدهای فنی و تولیدی از سه تعهد سال 1392 دو مورد و از شش تعهد سال 1393، 9 عملکرد و از دو تعهد تعیین شده سال 1393، شش مورد محقق شده است.

وی با اشاره به تأمین و توزیع بذر و فرآورده‌های بذری در استان گلستان، خاطرنشان کرد: در سال 1392 از 17 هزار و 500 تن تعهد تعیین شده 17 هزار و 290 تن عملکرد داشتیم.

رجایی ادامه داد: در سال 1393 از 22 هزار و 500 تن تعهد 17 هزار و 353 تن و در سال 1394 از 20 هزار تن تعهد تعیین شده 24 هزار تن آن تحقق پیدا کرده است.

* تعاون روستایی تنها واحد بذری گلستان در تولید بذر سویا و شالی است

مدیر تعاون روستایی گلستان با بیان اینکه عوامل متعددی موجب نوسان در عملکردها می‎شود، عامل اصلی و تعیین‌کننده در تغییر عملکردها را موسسه اصلاح و تأیید بذر برشمرد و گفت: تأیید نشدن بذر تولید شده توسط مؤسسه اصلاح و تأیید بذر موجب تغییر در عملکرد می‎شود از طرفی عوامل دیگری از جمله عوامل طبیعی مثل خشکسالی در میزان عملکرد مؤثر است.

رجایی با بیان اینکه تعاون روستایی علاوه بر تأمین و فرآوری وظیفه توزیع بذر را نیز به عهده دارد، تشریح کرد: در سال 1392 از 20 هزار تن مورد تعهد 18 هزار و 960 تن عملکرد، در سال 1393 بیش از 20 هزار تن تعهد 24 هزار تن عملکرد و در سال 1394 از 22 هزار تن تعهد 28 هزار تن توزیع انواع بذر تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تعاون روستایی تنها واحد بذری در استان گلستان که علاوه‎ بر بذر جو و گندم در بذر سویا و شالی نیز تولید کننده است.

انتهای پیام/83005/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول