اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ائمه مساجد قزاقستان برای مبارزه با افراطگرایی آموزش می‌بینند

رئیس مرکز مطالعات ادیان استان قزاقستان شرقی از برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از بهترین اساتید با برای ائمه مساجد این منطقه با هدف مقابله با افکار و آموزه‌های افراطی خبر داد.

ائمه مساجد قزاقستان برای مبارزه با افراطگرایی آموزش می‌بینند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، رئیس مرکز مطالعات ادیان استان قزاقستان شرقی از برگزاری دوره‌های آموزش دینی با استفاده از بهترین اساتید با موضوعات روان‌شناسی، شیوه سخنرانی و سیاست‌شناسی برای ائمه مساجد این منطقه خبر داد.

«ایندیرا برکیم‌بایوا» رئیس مرکز مذکور با بیان این که 25 نفر از ائمه این منطقه در نخستین دوره آموزشی شرکت می‌کنند، گفت: هدف از این دوره آموزشی آشنایی و افزایش اطلاعات این افراد در زمینه مبارزه با ایدئولوژی افراطی و بازگرداندن افراد تندرو به اسلام سنتی می‌باشد.

وی ادامه داد: اکثر ائمه مساجد قزاقستان تنها در مدارس اسلامی ابتدایی آموزش دیده‌اند به همین خاطر دارای دانش کافی و قدرت مبارزه با ایدئولوژی افراطی و فرقه‌های غیرسنتی را ندارند.

بریک‌بایوا افزود: البته در چنین دوره‌های کوتاه‌مدتی امکان آماده‌سازی مبلغان حرفه‌ای نیست، بلکه چنین دوره‌هایی بیشتر می‌تواند به عنوان مشخص کردن خطوط فعالیت برای مسئولین دینی کشور محسوب شود.

وی یکی از دلایل الحاق ساکنان قزاق به گروه‌های افراطی را عدم اعتماد به دولت، اطرافیان و روحانیون این کشور عنوان کرد و افزود: بنابراین ائمه مساجد بایستی نه تنها به عنوان یک روحانی و یا روان‌شناس، بلکه همچون یک فرد عادی، توان صحبت‌ و پیدا کردن زمینه‌های مشترک با همه افراد جامعه را داشته باشند.

قزاقستان در سال جاری هدف چندین عملیات ترویستی گروه‌های افراطی قرار گرفت که در نتیجه آنها حدود 27 نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند. بعد از این وقایع، «آستانه» مبارزه با فرقه‌های غیر سنتی به‌ویژه «سلفیه» را تشدید کرد و اخیرا فعالیت این فرقه در داخل مرزهای این کشور به طور رسمی ممنوع اعلام شده است.

کارشناسان به این عقیده هستند که بیشتر ائمه مساجد کشورهای آسیای مرکزی به دلیل عدم آگاهی کامل از آموزه‌های اسلامی در مقابل مبلغان ایدئولوژی افراطی ناتوان به نظر می‌رسند که این مهم در نوبه خود باعث از دست دادن جایگاه آنان و تقویت موقعیت افراطی‌ها در خاک این کشورها شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول