اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

از دست رفتن طلای سرخ گلستان به کام استان‎های دیگر/ 200 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت زعفران رفت

نبود صنایع تبدیلی برای زعفران استان، باعث شده تا این محصول به استان‎های دیگر صادر و با نام استان‎های اطراف به دست مصرف کننده گلستانی برسد و از این جهت سود فراوانی به جای آنکه سهم گلستان باشد سهم دیگر استان‎ها می‎شود.

از دست رفتن طلای سرخ گلستان به کام استان‎های دیگر/ 200 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت زعفران رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وجود اقلیم‎های متفاوت در گلستان، شرایط مناسبی را برای کشت انواع محصولات زراعی و باغی در این استان فراهم کرده است، محصولاتی که شاید با شنیدن نام آنها برای نخستین بار تعجب همگان را برانگیزد یکی از این محصولات زعفران است محصولی که اغلب در مناطق نیمه گرمسیری می‎روید اما اکنون بیش از یک دهه است که در گلستان و روستایی به نام وامنان در آزاد شهر کشت می‎شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی زعفران کشت شده در وامنان جزو زعفران مرغوب و ممتاز محسوب می‎شود با این وجود فراهم نبودن صنایع تبدیلی برای این محصول، باعث شده تا سود چندانی نصیب مردم این منطقه نشود و طلای سرخ گلستان به استان‎های هم‎جوار صادر و با نام دیگر استان‎ها مجدد وارد گلستان شود.

* زعفران، به نام گلستان به کام دیگران

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه زعفران وامنان به لحاظ کیفیت در درجه ممتاز قرار دارد یکی از مهم‎ترین مشکلات این محصول را نبود صنایع تبدیلی در استان عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: نبود صنایع تبدیلی برای این محصول باعث شده تا زعفران به استان‌های دیگر صادر و با نام استان‎های اطراف به دست مصرف‌کننده گلستانی برسد و از این جهت سود فراوانی به جای آنکه سهم گلستان باشد سهم دیگر استان‌ها می‎شود.

محد باقری با بیان اینکه جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای مهیا کردن دستگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی این محصول در استان است، ادامه داد: از دو سال گذشته شرکت تعاونی روستای وامنان به شکل سنتی زعفران را به نام همین روستا بسته‌بندی و در استان توزیع می‎کند اما با این وجود واسطه‌ها قسمت اعظم این محصول را به استان خراسان می‌برند و تحت برندهای معروف در کشور توزیع می‎شود.

به گفته وی، از آنجایی که هنوز در بحث تولید زعفران از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیستیم را‎ه‌اندازی صنعت فرآوری این محصول مقرون به صرفه نیست اما جای توسعه زعفران بسیار زیاد است و جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای مهیا کردن دستگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی این محصول در استان است.

* زعفران گلستان در مسیر برندسازی

در همین رابطه مدیرکل تعاونی روستایی استان با اشاره به میزان کشت زعفران در اراضی روستای وامنان آزاد شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال گذشته 160 هکتار از اراضی به زیر کشت زعفران رفت امسال نیز 200   هکتار به کشت زعفران اختصاص یافت که پیش‎بینی می‎شود، حدود 200 کیلوگرم زعفران از اراضی وامنان برداشت شود، همچنین 300 کیلو پیاز زعفران توسط تعاونی روستایی بین 2 هزار بهره‎بردار توزیع شد.

محمدتقی رجایی در رابطه با اقدامات لازم برای بسته‎بندی زعفران و برندسازی آن گفت: در حال حاضر بسته‎بندی زعفران به صورت دستی در روستای وامنان انجام می‎شود و از تهران درخواست اعتبار برای خرید تجهیزات بسته‎بندی داده شده، برای ثبت برند نیز مراحل اداری آن انجام شده است و منتظر خرید سیستم بسته‎بندی هستیم تا ثبت مرحله نهایی برند تأیید شود.

وی با بیان این که آزمایشگاه‎های معتبر ایران کیفیت زعفران استان گلستان را تأیید کرده است ادامه داد:  حدود 5 میلیارد تومان خرید و فروش زعفران انجام می‌شود که تعاون روستایی ساز و کار خرید تضمینی این کار را فراهم کرده است.

مدیرکل تعاونی روستایی استان کشت و توسعه زعفران را یکی از نقاط برجسته اقتصاد خانوار روستای وامنان عنوان کرد و گفت: قبل از اثبات سازگاری این منطقه برای کشت زعفران، این روستا دارای اراضی کوچکی بود  که فعالیت اقتصادی در آن سودی نداشت اما با کشت زعفران در این روستا درآمد مردم چندین برابر شده  و رونق اقتصادی در روستا ایجاد شده که مهمترین اتفاق، ایجاد اشتغال برای جوانان روستا و تمایل نداشتن برای مهاجرت به شهر است.

رجایی برداشت زعفران از اراضی وامنان  را از اواخر مهر تا پایان آبان ماه اعلام کرد و گفت: روستای وامنان در آزادشهر تنها نقطه استان بوده که در حال حاضر زغفران در آن کشت می‌شود زعفران در مناطق کوهپایه‌ای، اراضی شیب‌دار و خشک و معتدل کشت می‌شود و تنها نقطه‌ای که این شرایط را در استان داراست روستای وامنان است.

بر اساس این گزارش، وجود اقلیم‎های متفاوت در گلستان و سازگاری بسیاری از محصولات با این اقلیم‎ها می‎تواند به توسعه کشاورزی پایدار در این استان کمک بسزایی داشته باشد متأسفانه فراهم نبودن شرایط مناسب برای بهره‎وری این محصولات هم‎چون عدم صنایع تبدیلی و بسته‎بندی محصولات موجب شده تا علیرغم سودآوری برای گلستان، تنها سود اندکی نصیب اقتصاد و کشاورزان این استان شده و در عوض سود و ارزش افزوده بسیاری نصیب استان‎های همسایه شود در واقع محصولاتی که به نام گلستان و در دل اراضی استان می‎روید به کام دیگر استان‎ها از دست می‎رود.

===============

گزارش از فهیمه اجاقلو

===============

انتهای پیام/83008/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول