اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  حکمت و فلسفه

ابراهیم رضایی، مهدی دهباشی

زهد از نگاه نیچه وحافظ

در تفکر نیچه، دوگونه زهد بطور کلّی از یکدیگر تفکیک‌پذیر است:زهد مثبت و زهد منفی، زهد مثبت، زهدیست که با حفظ غریزه و تصعید آن، به حیات گرایش دارد و خود بر دو قسم است:زهد یونانی- رومی یا طبیعی و زهد فیلسوف ناب، در برابر آن.

زهد از نگاه نیچه وحافظ

چکیده:  

در تفکر نیچه، دوگونه زهد بطور کلّی از یکدیگر تفکیک‌پذیر است:زهد مثبت و زهد منفی، زهد مثبت، زهدیست که با حفظ غریزه و تصعید آن، به حیات گرایش دارد و خود بر دو قسم است:زهد یونانی- رومی یا طبیعی و زهد فیلسوف ناب، در برابر آن، زهد منفی، با تضیح غریزه، نافی حیات است و به دو شاخه تقسیم می‌شود: زهد یهودی مسیحی یا کشیشانه و زهد مابعدالطبیعی . از سوی دیگر، حافظ نیز با انتقاد از زاهدپیشگی و در عین حال تمجید از زاهدمنشی منتهی به سرمستی کشف و شهود، مبلّغ گونه‌ای از زهد است که ریشه در آداب مذهبی دارد. لذا هر چند میان ارزش های زاهدانه رند حافظ و ارزش های «فیلسوف نابِ» نیچه، سنخیت وجود دارد، بایستی زهد توأم با جنبه‌های اشراقی حافظ را گونه پنجمی از زهد به شمار آورد.

نویسندگان:

ابراهیم رضایی، مهدی دهباشی

مجله الهیات تطبیقی - دوره 7، شماره 15 - بهار و تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول